| کد مطلب: ۱۱۴۱۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از حواشی این روزهای شهرداری تهران

معمای مفقودی‌های بهشت

آرمان ملی _ مطهره شفیعی: در شهرداری تهران چه می‌گذرد، هر از چندگاهی خبر مفقودی گزارش می‌شود و در نهایت هم پیدا نمی‌شود. گم شدن کتاب‌های آیت‌ا... طالقانی یکی از موارد عجیب است که خبر آن منتشر شد.

 معمای مفقودی‌های بهشت

۴ مهر ابوالحسن طالقانی، فرزند ارشد زنده‌یاد آیت‌ا... طالقانی در پاسخ به وضعیت این سال‌های خانه‌ پدری‌اش واقع در خیابان نورمحمدی، کوچه طالقانی گفت: «در سال‌های ۷۶ و ۷۸، آن موقع شهرداری تهران نشان داد که این خانه را دارد تبدیل به کتابخانه می‌کند. ما هم کتاب‌های آیت‌ا... طالقانی را در حد نسبتا تکمیل جمع‌آوری کردیم و تحویل این کتابخانه دادیم و واقعا هم این کتابخانه فعال شد. بخش فرهنگی شهرداری تهران، متولی اجرایش بود. تابستان‌ها، بچه‌ها به جای آنکه سرکوچه جمع شوند، به کتابخانه مراجعه می‌کردند. کافی‌شاپ هم آنجا درست کردند و خوب بود.» او ادامه داد: «ما هم گاهی به آنجا سر می‌زدیم و خوب بود. اما اخیرا می‌بینیم که درب آنجا قفل شده است و می‌بینیم که حتی کتاب‌های آنجا را با همان مهر کتابخانه دارند به بیرون می‌فروشند!» ۵ مهر رسول جعفریان، در توییتی نوشت: «امروز تعدادی کتاب با مهر کتابخانه آیت‌ا... طالقانی را در بازار کهنه کتاب دیده است.» این کتاب‌ها از خانه‌ او که کتابخانه شده به بازار راه یافته است. جای سوال است که این آثار چگونه به آنجا منتقل شده‌اند. کتابخانه‌ آیت‌ا... طالقانی در سال ۱۳۷۳ به شهرداری فروخته شد و زیرنظر این نهاد اداره می‌شود.

*کتب آیت‌ا... طالقانی در بازار

روز گذشته سخنگوی شهرداری تهران درباره ماجرای فروش بخشی از کتاب‌های این کتابخانه در بازار نیز اینطور توضیح داد: پس از تخلیه خانه به منظور مرمت و بازسازی، کتاب‌ها در یک انبار دپو شده بودند که به دلیل یک سرقت از این انبار بخشی از کتاب‌ها مفقود می‌شود و پرونده این سرقت در پلیس آگاهی تهران باز بوده و شهرداری تهران به‌عنوان شاکی این پرونده در انتظار نتیجه است. محمدخانی با تأکید بر اینکه خانه آیت‌ا... طالقانی در مراحل مرمت و بازسازی قرار دارد، درباره ثبت ملی این خانه هم گفت: وزیر میراث فرهنگی نسبت به این مساله اقدام کرده است و ما هم از ثبت ملی این خانه استقبال می‌کنیم. محمدخانی با اشاره به اینکه این خانه از جمله ساختمان‌های ناایمن شناخته شده و باید مرمت می‌شد، تأکید کرد: دلیل توقف مرمت هم تأکید شهرداری منطقه بر این بوده که باید مرمت گسترده‌تری نسبت به تصمیمات قبلی انجام شود و در نتیجه نیازمند تصویب بودجه بیشتری شد. وی در خصوص اخباری که درباره فروش اموال خانه در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، بیان داشت: این خانه از سال ۱۳۷۳ بدون اموال فروخته شد اما در همان سال‌های دهه هفتاد اعضای خانواده تعداد محدودی کتاب را که گفته می‌شد متعلق به شخص آیت‌ا... طالقانی بوده است به کتابخانه اهدا کردند.

*ون‌ها هم گم شدند؟

این روزها فقط بحث کتب آیت‌ا... طالقانی نبود بلکه زمزمه‌هایی مبنی بر گم‌شدن خودرو‌های «ون» هم شنیده شد.. ۱۷ مهر و در دویست‌ و شصت ‌و نهمین جلسه شورای شهر تهران باز هم موضوع داماد علیرضا زاکانی، شهردار تهران و حتی پدر آقای داماد مطرح شد و حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران از آقای داماد به عنوان بختک یاد کرده و خواست که درباره او (داماد زاکانی) که در شهرداری هیچ‌کاره است اما تصمیم‌گیر، تعیین تکلیف شود. سیدجعفر تشکری هاشمی نیز تاکید کرد، اگر موضوع «واگذاری ون‌هایی» که وزارت کشور در اختیار شهرداری قرار داد مشخص نشود مجبور به طرح سوال می‌شویم. او در حالی استفاده از ابزار «سوال از شهردار» را مطرح می‌کند که پیشتر 4 بار از این ابزار استفاده شده و با وجود عدم ارائه پاسخ‌های قانع‌کننده از سوی شهردار تهران آنها نتوانسته‌اند به مرحله استیضاح برسند چرا که دوسوم اعضای شورای شهر تهران باید به استیضاح شهردار رای بدهند و استیضاح‌کنندگان زاکانی تاکنون بیش از 10 نفر نیستند. شاید به همین دلیل است که معاونان زاکانی هم شورای شهر تهران را جدی نمی‌گیرند و با وجود آنکه از دستور جلسه خبر داشتند، محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری برای ارائه توضیح در صحن حاضر نشد که با اعتراض ناصر امانی نیز روبه‌رو شد.

*تابلوها هم‌ گم شدند

خبر گم شدن تابلوهای موزه امام علی (ع) را اولین بار ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران اعلام کرد. ناصر امانی در دویست و شصت و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری از بازنگشتن تابلوهای قیمتی موزه امام علی(ع) خبر داد و گفت: «در بند ۸ ماده ۸۰ قانون اختیارات و وظایف شورا و شهرداری، وظیفه شورای اسلامی شهر در نظارت بر اداره و حفظ دارایی‌های شهرداری مشخص شده است.» او خاطرنشان کرد: «گزارشی به شورا رسیده که نشان می‌دهد ۳۰ تابلو هنری ارزشمند از موزه امام علی (ع) به منظور برگزاری نمایشگاهی به خارج از شهرداری واگذار شده، اما این نمایشگاه برگزار نشده و تابلوها به موزه بازنگشته‌اند. مسئولان موزه پیگیری‌های زیادی انجام داده‌اند، اما به تماس‌های آنها پاسخ داده نشده است.» پس از آن برخی رسانه‌ها مدعی شدند این آثار به کشور امارات منتقل شده‌اند و براساس سایت World art Dubai ۱۴ اثر فاخر هنرمندان ایرانی فروخته شده‌اند. براساس این گزارش پنج اثر از عنایت‌ا... نظری‌نوری، 4 اثر از علی‌اکبر صادقی، دو اثر از هانیبال الخاص، رضا هدایت و رضوان صادق‌زاده و یک اثر از آیدین آغداشلو، محمود جوادی‌پور، حسین محجوبی، صادق تبریزی، احمد خلیلی‌فرد، خسرو خسروی، آنه محمد‌تاتاری، حبیب توحیدی، مهدی حسینی، احمد وکیلی، علی ذاکری، طاهر شیخ‌الحکما، علی شیرازی، نعمت لاله‌ای و بابک خدابنده از موزه امام علی(ع) خارج شده است. این رسانه مدعی شده است که آثار هنری فروخته شده موزه امام علی(ع) توسط موسسه فرهنگی و هنری ماهستان بوده که اطلاعاتی از آن در دست نیست. یکبار شهرداری مدعی بازگرداندن تابلوها شد اما برخلاف ادعای شهرداری مبنی بر بازگشت تابلوها به موزه امام علی (ع)، مدیر روابط عمومی این موزه گفت: «تابلوها به این موزه بازنگشته‌اند.» او در پاسخ به اینکه آیا ارزش 30 میلیاردی یکی از تابلوهای گم شده واقعی است، توضیح داد: «جدا از ارزش مالی تابلوها، ارزش معنوی آن بسیار مهم است اما درباره این عدد نیز غلو شده و این رقم نیست با این حال ارزش معنوی این تابلوها بسیار مهم‌تر از ارزش مادی آنهاست.»

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار