| کد مطلب: ۱۱۴۰۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد

روز ملی کودک

روز ۱۶ مهر مطابق با ۷ اکتبر در کشور ما به عنوان روز ملی کودک نامگذاری و شناخته شده است ما این روز را به همگان تبریک می‌گوییم.

 اگرچه بیشتر کشورها و سازمان ملل متحد روز 20  نوامبر که امسال مصادف با ۲۹ آبان است را به عنوان روز جهانی کودک انتخاب کرده اند البته هر یک از کشورها روزی را برای جلب توجه همگان به حقوق کودک مشخص کردند در این روز با هدف احترام و توجه ویژه  به جایگاه کودکان و ضرورت حمایت و رعایت حقوق آنان دستگاه‌های مرتبط همه کشورها مراسمی را برگزاری می‌کنند. پیمان نامه جهانی حقوق کودک (کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک) در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت و اجرای آن به همه کشورها توصیه شده است .تاکنون ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد این پیمان نامه را پذیرفته اند که در مقایسه با سایر پیمان‌نامه‌ها بیشترین تعداد کشورها آن را پذیرفته‌اند در این پیمان نامه به هر فرد زیر ۱۸ سال کودک گفته می‌شود و مفاد آن شامل آنان می‌شود.

 اصول پایه‌ای پیمان نامه حقوق کودک شامل چهار اصل زیر است:

1-   توجه به منافع عالیه کودکان در هر تصمیم گیری

2-    حق حیات و رشد کودک امری همگانی است

3-    تبعیض علیه کودکان ممنوع است

4-   کودکان حق دارند حقایق و نظراتشان را بیان کنند و باید به آنها توجه شود

یادآوری این نکته ضروری است که به منظور توجه ویژه به حقوق کودکان در همه کشورها در صورت تخلف و ارتکاب جرم از سوی کودکان محاکم ویژه کودکان که دارای ضوابطی جدا از قوانین عادی است به جرائم کودکان رسیدگی می‌کنند.

 

*نبی اله عشقی ثانی

مدیرعامل شبکه ملی خیریه های حامی ایتام

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار