| کد مطلب: ۱۱۳۹۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد

روزهای بارانیِ پایتخت و معابرِ آبگرفته

آرمان ملی : باران آمد، همه شهر را آب برداشت. کافی است از بامداد دیروز گذرتان به خیابان افتاده باشد، تا با چشم خود ببینید که برای عبور از یک چراغ هم، خیس خواهید شد.

روزهای بارانیِ پایتخت و معابرِ آبگرفته

 عابران در ورودی مترو ایستاده‌اند و خیابان را تماشا می‌کنند. با اینکه از جمعه شب آسمان بارانی است، اما کسی انتظارِ این بارانِ طولانی را نداشت. شاید از گرمای روزهای اخیر تهران، این بارانِ ممتد بعید بود. اما با ادامه وضعیت بارندگی هشدار قرمز به شهروندان تهرانی داده شده است و از شهروندان درخواست کردند که از تردد در کنار رودخانه‌ها با توجه به احتمال وقوع سیل، خودداری کنند. اما این تنها متخص شهر تهران نیست؛ هواشناسی اغلب شهرها را تا انتهای هفته، بارانی پیش بینی کرده است.

همه جوی های خیابان‌ها پر از آب است. از چراغ قرمز عبور می‌کنم و اغلب رانندگان بی توجه به عابران پیاده با سرعت عبور می‌کنند.البته  شهرداری از شهروندان خواسته است تا در صورت مشاهده هرگونه مشکل احتمالی آبگرفتگی با سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران تماس بگیرند تا نیروهای خدمات شهری به محل اعزام شوند.

برخی عابران مات و مبهوت ایستاده اند و بارشِ باران را تماشا می کنند. برخی هم بی چتر و تن پوشِ مناسب، درمیان باران قدم می زنند. این باران اما برسرهمه آدم های این شهر یکسان نمی بارد. یکی از باران لذت می برد و دیگری، نگران از اینکه امشب را در کدام نقطه به صبح خواهد رساند، که خیس و سرد نباشد؟ برای آنها که سقفی بالای سرشان نیست، فصلِ سرما، سیاه است. دیگر فرقی ندارد که باران ببارد یا برف. هرچند مراکزی برای این افراد درنظرگرفته شده است، اما کافی نیست. آخرشب ها اگر نگاهی به خیابان بیندازید، در هر گوشه‌ای آتشی برپاست.

حتی صبح که از کنار یکی از ایستگاه های مترو عبور می کنم، ته مانده آتشِ دیشب، کنارپتویی چرک، به چشم می خورد. هرچند خبری از کسی که شب را اینجا به صبح رسانده است، نیست.

ما عادت کرده ایم که دیگر برای هیچ مساله ای آماده نباشیم. انگار شهرِ حادثه های ناگهانی است. طبق پیش بینی های هواشناسی،  وضعیت جوی استان تهران طی روزهای آینده آسمانی نیمه‌ابری تا ابری گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. همچنین پیرو هشدار سطح زرد، سطح نارنجی و سطح قرمز، طی این مدت با فعالیت متناوب سامانه بارشی، در بعضی ساعات (به ویژه از اواخر وقت جمعه) بارش باران، مه گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید، در ارتفاعات بالادست بارش برف و در مناطق مستعد بارش تگرگ مورد انتظار است که در مناطق جنوبی استان با احتمال گرد و خاک همراه خواهد بود.

در همین راستا علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از ممنوعیت و محدودیت تردد در برخی بوستان ها و روددره های شمالی شهر تهران خبر داد و گفت: در پی هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی احتمال وقوع سیل در نقاط شهر تهران جدی است، از این روی برای حفظ جان شهروندان با هماهنگی به عمل آمده با شهرداران مناطق برخی از بوستان ها که احتمال آسیب های جدی را داشتند برای فردا تعطیل اعلام شدند.

وی اعلام کرد: بر همین اساس از تردد در روددره های دربند و دارآباد ممانعت خواهد شد همچنین بوستان های نهج البلاغه در منطقه ۲، تلو، یاس فاطمی، لویزان، بوستان بانوان و باغ پرندگان در منطقه ۴ و جوانمردان، کوهسار و الهام در منطقه ۵ تعطیل هستند. بوستان جمشیدیه، روددره درکه، گلابدره و خرگوش دره و روددره فرحزاد و روددره کن و بوستان پلیس در محدوده منطقه ۴ نیز محدودیت تردد خواهند داشت.

وی همچنین از هماهنگی با استانداری تهران در این زمینه خبر داد و از شهروندان خواست با توجه به شرایط جوی از ترددهای غیرضرور طی روز آتی به ویژه در بوستان ها و در کنار مسیل ها و در نقاطی که سازه های ناپایدار دارند خودداری کرده و در صورت ضرورت ضمن حفظ هوشیاری از تجهیزات ضروری ایمنی استفاده کنند.

از ابتدای سال تاکنون کیفیت هوای تهران پنج روز پاک، ۱۲۷ روز قابل قبول، ۵۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز ناسالم بوده است. حالا با این بارشِ طولانی احتمال می‌رود که حداقل تا چندروز، تهرانی ها  از آلودگی هوا در امان باشند. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۷ مهر) در شرایط قابل قبول است.

رعایت فاصله طولی مناسب

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، از رانندگان خواست در روزهای بارانی حتما فاصله طولی مناسب را رعایت کرده و زمان بیشتری را برای ترمز کردن در نظر بگیرند.سرهنگ رابعه جوانبخت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بارش باران در سطح پایتخت گفت: از جمعه شب شاهد بارش باران در تهران هستیم که این مسئله می‌طلبد رانندگان بیش از روزهای گذشته، هنگام رانندگی توجه و دقت داشته باشند.

وی با اشاره به مهم‌ترین نکته روزهای بارانی افزود: رعایت فاصله طولی مناسب با خودروی جلویی، هر روز مهم است اما رعایت این نکته در روزهای بارانی اهمیت بیشتری دارد زیرا زمین خیس و لغزنده است.رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در لحظات اولیه بارش باران، قطره‌های باران با اجسام روی آسفالت ترکیب شده و یک سطح صیقلی ایجاد می‌کنند که این سطح صیقلی باعث می‌شود وقتی راننده ترمز می‌کند؛ وسایل نقلیه لیز بخورند.

جوانبخت گفت: در یک روز بارانی، مسافتی که برای ترمز کردن خودرو لازم است؛ دو برابر روز عادی است. به همین دلیل رانندگان باید زودتر ترمز بگیرند و زمین خیس را مدنظر قرار دهند.

جوانبخت خطاب به عابرین پیاده گفت: در بررسی‌های ما مشخص شد که در روزهای بارانی، دید رانندگان نسبت به عابرین پیاده کاهش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل به عابرین پیاده توصیه می‌کنم تا از محل‌های امن مانند پل‌های عابر پیاده، خطوط عابر پیاده، پیاده‌روها و غیره تردد کنند. همچنین از دویدن و پریدن ناگهانی در خیابان‌ها خودداری کنند.وی درباره موتورسیکلت‌ها نیز افزود: در روزهای بارانی، پلیس به موتورسواران توصیه می‌کند تا از این وسیله نقلیه استفاده نکنند؛ چون احتمال لیزخوردن و واژگونی موتورسیکلت‌ها در روزهای بارانی بسیار بالاست و ممکن است جان افراد به خطر افتد.ترافیک همچنان روان است، هرچند مسئولان توصیه کرده‌اند، به دلیل مه گرفتگی و بارندگی در معابر شمالی، و همچنین در ارتفاعات تهران،با توجه به کاهش دید رانندگان و لغزندگی معابر، بهتر است که از سفرهای غیرضروری اجتناب شود و حتما پیش از سفر از وضعیت راه ها مطلع شوید. زیرا با وضعیتِ این باران‌های ممتد، احتمال انسداد معابر و جاده های بین شهری وجود دارد.

آمادگی مددسراهای پایتخت برای شب‌های سرد

آنها که سقفی بالای سرشان نیست، با آغاز فصل بارش و سرما، بیش از قبل نگران می شوند. شاید شب هایِ گرمِ تابستان را بشود در گوشه ای به صبح رساند، اما زمستان و سرما، دیگر شوخی بردار نیست. هرسال مددسراهایی برای این افراد درنظرگرفته می شود که کافی نیست.

حالا سیدمحمد نقیب، سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام خبر آمادگی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در نیمه دوم سال و همچنین کاهش دمای هوا در پایتخت گفت: سازمان خدمات و رفاه اجتماعی شهرداری تهران برای آغاز فصل سرما نسبت به اورهال و آماده‌سازی ۲۰ مددسرای خود اقدام کردند و حالا این مراکز آماده پذیرش افراد بی‌خانمان و در راه مانده هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران آمادگی پذیرش ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ نفر از افراد بی‌خانمان در مراکز خود را دارد، افزود: البته در شرایط سخت و خاص این آمادگی وجود دارد که ظرفیت مددسراها را تا ۳۰۰۰ نفر نیز افزایش داد.

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه ۵۰ گشت حامی‌شهر به صورت شبانه‌روزی در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند، گفت: گشت‌ها در صورت مشاهده افراد کارتن‌خواب و نسبت به جذب آنها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان تهرانی نیز می‌توانند در صورت مشاهده افراد کارتن‌خواب موضوع را به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند، اظهار کرد: این در حالی است که دو شماره جدید ۵۵۰۱۲۳۴۵ و همچنین شماره ۵۵۵۲۲۳۲۲ نیز برای تماس شهروندان در صورت مشاهده افراد کارتن‌خواب در نظر گرفته شده است که در پی تماس شهروندان، کارشناسان ما برای جذب افراد کارتن‌خواب به محل اعزام خواهند شد.

نقیب با تأکید بر اینکه همچون سنوات گذشته در هفت میدان اصلی شهر و محل پرتردد، مددسراهای سیار مستقر می‌شود، گفت: در شب‌های سرد زمستانی و پاییزی هفت مددسرای سیار در مکان‌های پرتردد همچون میدان امام حسین(ع)، ونک، انقلاب و غیره مستقر می‌شوند که با دادن پتو و یک وعده غذای گرم همراه با بخاری روشن میزبان افراد بی‌خانمان، کارگران فصلی و غیره می‌شود.

بارش باران همچنان ادامه دارد. خیابان ها هرچه روبه عصر می رویم، خلوت تر می شود. اما آتش های ریزی که در اتوبان ها از گوشه ای دور می بیند، می تواند مربوط به کسی باشد که سقفی بالای سرش نیست.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار