| کد مطلب: ۱۱۳۴۶۲۸
لینک کوتاه کپی شد

حفاظت از محیط زیست از همان روز انتصاب رئیس جدید، شروع شد؛

برای من تاج گل نفرستید

آرمان ملی: از نام شینا انصاری به عنوان سومین زن در کابینه و دستگاه مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، رونمایی شد، بنا به گفته خود او، همکارانش در سازمان حفاظت از محیط زیست، محیط‌بانان شریف، کارشناسان خدوم، استادان دانشگاه، فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد و خبرنگاران پرتلاش حوزه محیط زیست و تمام اقشار مختلف مردم انتصاب او را تبریک گفتند و او ضمن قدردانی، از همه بزرگواران خواست که به منظور مدیریت سبز در کاهش پسماند و پرهیز از هزینه‌های غیرضروری از ارسال هرگونه تاج گل، نصب بنر و پارچه نوشت و سایر اقدامات مشابه اجتناب کنند و اظهار امیدواری کرد که با همت همه آن‌ها که نام برده شد، بتوانیم برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور و اعتلای سازمان حفاظت محیط زیست بکوشیم.

برای من تاج گل نفرستید

باید گفت که انتخاب انصاری به عنوان سومین زن، رکورد جدیدی در دولت‌هایی که تاکنون بر مسند قدرت نشسته‌اند، رکورد تازه‌ای محسوب نمی‌شود؛ مشاور امور بانوان و ریاست حفاظت از محیط زیست که در دولت روحانی میان خانم‌ها مولاوردی و ابتکار دست‌به‌دست می‌شد؛ انتخاب اولین زن به عنوان وزیر هم در سمت وزیر بهداشت به نام محمود احمدی‌نژاد ثبت شده بود. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که حسن روحانی قول سه وزیر زن در کابینه خود را داده بود که به جایی نرسید.

در این گزارش ضمن نگاهی به کارنامه کاری شینا انصاری، سری هم می‌زنیم به صحبت‌های او در ذیل تشکر از کسانی که تبریک گفته‌اند و نیز اولین بازدید از مناطق محیط زیستی که خیلی زود شروع شد.

رئیس جدید سازمان محیط زیست کیست؟

پس از انتصاب روابط عمومی سازمان حفاظت از محیط زیست، شینا انصاری در پیامی که روز جمعه منتشر شد، گفت: از همه همکاران عزیزم در سازمان حفاظت از محیط زیست، محیط‌بانان شریف، کارشناسان خدوم، استادان دانشگاه، فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد و خبرنگاران پرتلاش حوزه محیط زیست و تمام اقشار مختلف مردم که انتصاب اینجانب را تبریک گفته‌اند، سپاسگزارم.

به گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست، انصاری در اولین پیام خود، اینطور ادامه داد: از همه بزرگواران انتظار می‌رود به منظور مدیریت سبز در کاهش پسماند و پرهیز از هزینه‌های غیرضروری از ارسال هرگونه تاج گل، نصب بنر و پارچه نوشت و سایر اقدامات مشابه اجتناب کنند. امید است با همت همه شما بتوانیم برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور و اعتلای سازمان حفاظت از محیط زیست بکوشیم.

اما شینا انصاری که با حکم مسعود پزشکیان به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت چهاردهم منصوب شده کیست؟

انصاری تحصیلکرده در رشته کشاورزی و محیط زیست است. او مقطع کارشناسی را در رشته مهندسی کشاورزی گیاه‌پزشکی در سال ۱۳۷۵ در دانشگاه بوعلی سینا همدان به پایان رسانده و در سال ۱۳۷۸ مدرک کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی کشاورزی از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرد. انصاری در رشته مدیریت محیط زیست از واحد علوم و تحقیقات تهران موفق به اخذ مدرک دکتری شد.

او سال ۷۹ به عنوان کارشناس در اداره کل حفاظت از محیط زیست استان تهران شروع به کار کرد و سال ۸۱ به عنوان سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان ری منصوب و از سال ۱۳۸۴ رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان تهران شد.

از دیگر سمت‌های انصاری می‌توان به معاون اداره کل حفاظت از محیط زیست استان تهران (۸۹- ۱۳۸۷) اشاره کرد.

او در سال ۱۳۸۹ به سمت معاون فنی اداره کل محیط زیست استان البرز و در سال ۱۳۹۲ به عنوان مدیرکل دفتر پایش فراگیر آلودگی سازمان حفاظت ازمحیط زیست منصوب شد. انصاری سال ۸۹ به عنوان مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران پا به شهرداری گذاشت و تا سال ۱۴۰۱ این مسئولیت را برعهده داشت.

انصاری همچنین دارای تالیفاتی در حوزه محیط زیست است و در حالی پس از معصومه ابتکار و فاطمه واعظ جوادی به عنوان سومین بانو سکاندار سازمان حفاظت محیط زیست شده است که از رده کارشناس فعالیت خود را در این سازمان آغاز و مدارج مدیریتی را طی کرد. انصاری همچنین دانش‌آموخته رشته مدیریت محیط زیست است.

اولویت‌های محیط زیستی انصاری در دولت چهاردهم

انصاری در روند انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامه‌های خود گفته بود: یکی از مهم‌ترین مسائل ناترازی آب و انرژی است همچنین تامین پایدار سوخت پاک، اجرای کامل قانون هوای پاک و کنترل گرد و غبار از مهم‌ترین مشکلات کنونی است.

او با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی معتقد بوده که باید در سازمان حفاظت ازمحیط زیست و دولت در راستای شفافیت، قانون محوری و پاسخگویی حرکت موثری داشته باشیم، همچنین موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات از اهمیت بسزایی برخوردار است. انصاری استفاده از تجارب دنیا در حوزه محیط زیست، مدیریت پسماند، فاضلاب، تقویت جایگاه صندوق ملی محیط زیست و افزایش سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای سبز را مهم‌ترین موضوعات مورد توجه خود اعلام کرده.

انصاری در گفت‌وگویی با ایسنا به مهم‌ترین موضوعات محیط زیستی پزشکیان پرداخته و توجه به اقتصاد سبز را از جمله آن‌ها ذکر کرده و گفته: اقتصاد سبز در ایران از برنامه چهارم توسعه مطرح بود، ولی متاسفانه از آن غفلت شد. هرچند برخی تلاش‌ها در زمینه تحقق اقتصاد سبز صورت گرفته است اما لازم است اقتصاد سبز در برنامه محیط زیستی گنجانده و به‌صورت ریشه‌ای به آن پرداخته شود.

او ارتقای منابع انسانی و بودجه‌ای سازمان محیط زیست را موضوع بسیار مهمی ارزیابی کرد چراکه توجه به آن به‌طور قطع می‌تواند به افزایش انگیزه کارکنان سازمان بینجامد.

انصاری، همچنین تقویت جایگاه سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان یک نهاد حاکمیتی را ضرورت توصیف و بر ضرورت تقویت جایگاه شورای عالی محیط زیست تاکید کرد. به گفته او رئیس‌جمهور بر ضرورت رعایت ملاحظات زیست‌محیطی در طرح‌های توسعه‌ای تاکید دارد و ارزیابی زیست‌محیطی نباید حالت نمادین داشته باشد.

انصاری همچنین به افزایش طوفان‌های گرد و غبار به منطقه اشاره و تعاملات منطقه‌ای و جهانی برای کاهش مشکل گرد و غبار را یکی از موضوعات محیط زیستی مورد توجه دولت چهاردهم ذکر کرد و دیپلماسی آب و آب‌های فرامرزی از موضوعات مهم برشمرد.

او برقراری زمینه تعامل و بهره‌مندی از تجربه‌های جهانی و دانش روز و حضور موثر در سطوح مختلف مذاکراتی مرتبط با محیط زیست به منظور جذب منابع، ارتقای توانمندی و تأمین منافع ملی را از موارد حائز اهمیت در این حوزه برشمرد.

او همچنین گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری اعم از یوزپلنگ، میش‌مرغ و... و جلوگیری از انقراض این گونه‌ها را از موضوعات مورد توجه دولت چهاردهم ذکر کرد و گفت: در این جهت حفاظت از تنوع زیستی، مدیریت اکوسیستم‌های حساس و ارزشمند مانند پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی و ضابطه‌مند کردن محیط زیست با اعمال حاکمیت قانون بر آنها، یکی از موارد مهم است. بر این اساس در برنامه تهیه شده حفاظت و بهره برداری پایدار از تنوع زیستی و منابع ژنتیکی در کشور و تدوین «سند حقوقی الزام‌آور در چارچوب کنوانسیون تنوع زیستی» مورد تاکید قرار گرفته است.

با توجه به آنکه کشور با چالش‌های مختلف زیست‌محیطی مانند آلودگی هوا، گرد و غبار، تخریب زیستگاه‌ها، تغییرات اقلیمی، خشک‌شدن برخی تالاب‌ها و... دست و پنجه نرم می‌کند و مدیریت این موضوعات نیازمند جلب همکاری دستگاه‌های مختلف مانند وزارت جهادکشاورزی، وزارت نیرو و وزارت نفت است، باید منتظر ماند و دید که انصاری چه مسیری را برای استیفای حقوق محیط زیست در پیش می‌گیرد. با این انتصاب، انصاری هفتمین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور پس از ارتقای جایگاه اداری آن در سطح معاون رئیس‌جمهور به شمار می‌رود.

بازدیدها از همان روز اول آغاز شد

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت ازمحیط‌زیست در نخستین روز کاری خود با هدف دیدار با محیط بانان و اطلاع از آخرین وضعیت حفاظتی از منطقه حفاظت شده ورجین بازدید کرد. شینا انصاری روز جمعه - دوم شهریور - از پاسگاه محیط بانی و مرکز بازدید کنندگان حیات وحش گلندوئک منطقه حفاظت شده ورجین بازدید کرد.

منطقه حفاظت‌شده ورجین منطقه‌ای کوهستانی در بخش لواسانات از توابع شهرستان شمیرانات است. این منطقه در شمال‌ شرق تهران قرار دارد و از شمال با پارک ملی لار و از سمت شرق با منطقه حفاظت‌ شده البرز مرکزی هم‌مرز است.

منطقه ورجین قبل از پیروزی انقلاب یکی از شکارگاه‌های سلطنتی بود و به‌ صورت قرق سلطنتی حفاظت می‌شد.

این منطقه پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۸ به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار و در تاریخ21/6/1361 بر اساس مصوبه شماره ۸۹ شورای عالی محیط زیست به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده ورجین معرفی و با مساحت ۲۶,۹۰۷ هکتار تحت مدیریت اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان تهران قرار گرفت.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار