| کد مطلب: ۱۱۳۳۶۲۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» مواجهه مجلس با کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان را بررسی می‌کند

آغاز ماراتن رای اعتماد

آرمان ملی- حمید شجاعی: شاید کمتر کسی انتظارش را می‌کشید که پس از هفته‌ها تلاش و چشم انتظاری برای پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت 50 درصدی جامعه که امیدوار به تغییر شرایط با روی کارآمدن پزشکیان بودند؛ اما رئیس‌جمهور منتخب در گام اول با انتخاب کابینه‌ای پر حرف و حدیث از همین ابتدای کار انتقاداتی را متوجه خود کند.

 آغاز ماراتن رای اعتماد

 تا جایی که هنوز دولت شروع به کار نکرده برخی رویه سال 96 را سر گرفته و پروژه من پشیمانم را پی بگیرند. واقعیت این است که جامعه پس از انتخابات از پزشکیان انتظارات فراوانی داشت اما به این مساله دقت نکرد که رئیس‌جمهور منتخب همواره بر یک نکته تاکید می‌کرد که «نباید با هم دعوا کنیم و باید کارها را با وفاق ملی پیش ببریم.» حال اینکه تعریف وفاق ملی چیست و اساسا کابینه ملی به دولت وفاق ملی می‌ماند یا شرکت سهامی امری است که باید جداگانه بدان پرداخت. اما قدر مسلم با معرفی این کابینه مشخص شد که پزشکیان تا آنجا که بتواند به دنبال تعامل است. حال این تعامل با مجلس باشد یا سایر نهادها که اجازه دهند او و دولتش به طور عادی و معمولی به کار خود ادامه دهند. در شرایطی که خود او نیز به خوبی می‌داند که دلواپسان و تندروها اساسا عقد اخوتی با پزشکیان ندارند و مترصد اقدامی خلاف میل‌شان هستند تا رئیس‌جمهور و دولتش را مورد هجمه و تخریب قرار دهند. لذا اینکه فکر کنیم در همه جا می‌توان با تعامل و امتیاز دادن کار را پیش برد رویکرد درستی نیست و در مقاطعی هم باید ایستاد و از موضع بر حق خود دفاع کرد. اتفاقا ایستادگی بر موضع خود نه تنها دعوا یا ایجاد تنش و حاشیه نیست؛ بلکه نشان از استحکام مواضع دولت و ماندن بر سر شعارها، وعده‌ها و مطالبات مردم است. به همین جهت نیز به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور می‌توانست طبق نظرات و شعارهای خود در حوزه‌های مختلف وزرای کارآمدتری را انتخاب کرده و به مجلس معرفی کند. چنانکه اخیرا عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز گفته «آقای پزشکیان لطفا در همین مرحله لیست را پس بگیرید و ۱۹ وزیری را پیشنهاد کنید که خودتان قبول داری، بدهید.» آنچه مسلم است رئیس‌جمهور و دولتش نباید از پایگاه رای و جریان حامی جدا باشند و باید طوری عمل کنند که طی 4 سال این جامعه و جریان حامی همچنان حمایت‌های روز اول خود را داشته باشند؛ نه اینکه ابتدا یا میانه راه از حمایت دست کشیده و منتقد یا مخالف شوند. البته اخیرا پزشکیان نیز با اشاره به انتقادات از فهرست پیشنهادی کابینه چهاردهم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در مرحله انتخاب و بررسی کابینه از صاحبنظران متعددی مشورت گرفتیم و تلاش کردیم با رویکرد وفاق و همدلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیت‌های موجود رقم بزنیم. صبر کنید کابینه کار کند و آن‌را از روی عملکردش نقد کنید.» حال برخی معتقدند برای جامعه چندان مهم نیست چه کسی در کدام حوزه وزیر شود بلکه مردم نتیجه کار را می‌نگرند که اگر خوب بود حمایت و اگر نبود انتقاد می‌کنند. باید دید در ادامه شرایط چگونه پیش خواهد رفت.

* ایستگاه مجلس

انتظارها به سر رسید و پس از معرفی کابینه ازسوی رئیس‌جمهور به مجلس و بررسی فشرده برنامه وزرای پیشنهادی از سوی کمیسیون‌های مختلف خانه ملت از امروز فرایند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس کلید خواهد خورد. وزرایی که برخی جریان‌ها و افراد در مجلس چندی است برای برخی از آنها شمشیر از رو بسته و به دنبال اعمال نگاه‌های سیاسی و جریانی در قبال آنها هستند. هر چند که به قرائت برخی رسانه‌ها تعاملاتی نیز میان دولت و مجلس برای به سلامت عبور کردن کابینه از بهارستان به سمت پاستور صورت گرفته و در این مسیر حتی دو سه گزینه نیز با مجلس هماهنگ و معرفی شده است. البته به نظر نمی‌رسد که پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری چه پس از دیدار با نمایندگان و چه پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در خصوص همکاری با دولت؛ بهارستان نشینان بخواهند خللی در کار کابینه ایجاد کرده یا ایجاد اشکال کنند. اما به هر جهت برخی تندروها در مجلس هستند که اساسا منافع خود را بر منافع ملت و کشور ترجیح می‌دهند و در این مسیر اگر چیزی مدنظرشان نبود در مقابل آن می‌ایستند و در مورد وزرای پیشنهادی نیز به نظر می‌رسد این چنین باشد. هر چند که تصور می‌شود این اقلیت محدود در اکثریت نمایندگان گم شوند و صدایشان شنیده نشود. با این همه شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت پرهیز از نگاه سیاسی و جناحی در فرایند تعامل و همکاری بین دولت و مجلس، می‌گوید: همان‌گونه که دکتر پزشکیان فراجناحی و غیر سیاسی عمل کرده‌اند از نمایندگان مجلس نیز انتظار داریم که اینگونه عمل کنند تا با رای اعتماد به همه کابینه بتوانیم با همدلی و همگرایی، همه توان و ظرفیت‌های خود را برای خدمت بیشتر به مردم قرار دهیم. در همین راستا غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با اشاره به اسامی وزرای پیشنهادی کار، نفت و صمت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: وزرایی که در کمیسیون تخصصی رای نیاوردند تلاش کنند خودشان باشند و نگران نباشند. قاطبه نمایندگان به وزیر قوی و شایسته بیشتر توجه دارند تا وزیری که بخواهد به‌خاطر رای، خودسانسوری کند. نفرات بعد کمیته‌ها هم تلاش نکنند برای رای نیاوردن وزرای پیشنهادی.» حال باید منتظر ماند که مجلسی‌ها چگونه مواجهه‌ای با کابینه مسعود پزشکیان خواهند داشت.

* آغاز بررسی صلاحیت‌ها

سخنگوی هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: هفته گذشته کمیسیون‌های تخصصی مجلس در جلسات فشرده‌ای به بررسی برنامه‌ وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم پرداختند. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی گفت: از شنبه ۲۷ مرداد جلسات علنی مجلس برای بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در دو نوبت صبح و بعدازظهر شروع می‌شود و تا چهارشنبه (۳۱ مرداد) ادامه دارد. وی افزود: طبق آیین‌نامه داخلی، امروز رئیس‌جمهور برای دفاع از کابینه خود در مجلس حضور پیدا می‌کند که ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه فرصت دارد؛ سپس مجلس وارد بررسی کلیات برنامه دولت و ترکیب هیات وزیران می‌شود. سلیمی توضیح داد: ۵ نماینده مخالف و ۵ نماینده موافق هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه درباره کابینه پیشنهادی صحبت می‌کنند اما بعد از آن رای گیری نمی‌شود بلکه بعد از اظهارات نمایندگان، بحث و بررسی برای تک‌تک وزیران به‌ترتیب حروف الفبای وزارتخانه شروع می‌شود. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در ادامه گفت: در زمان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، ابتدا گزارش کمیسیون یا کمیسیون‌های مرتبط درباره وزیر پیشنهادی قرائت می‌شود، سپس ۲ نماینده مخالف و ۲ نماینده موافق هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت کرده و وزیر پیشنهادی ۳۰ دقیقه به تشریح برنامه‌های خود می‌پردازد که می‌تواند قسمتی از این وقت را استفاده نکرده تا در اختیار رئیس‌جمهور قرار دهد که رئیس‌جمهور در آخرین جلسه مجلس با استفاده از وقت وزیران به صورت یک‌جا از آنان دفاع کند. سلیمی در پایان یادآور شد که اخذ رای از نمایندگان درباره وزرای پیشنهادی و شمارش آرا بعد از بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی و احتمالا در جلسه چهارشنبه آینده به صورت یک جا و برای همه وزرا انجام خواهد شد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار