رئیس پلیس راهور فراجا از کاهش ۱۹ درصدی تخلفات از زمان اعمال افزایش جریمه خبر داد
پلیس میگوید جریمهها تخلف را کم کرد
آرمان ملی: رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به آغاز اجرای نرخ جرایم رانندگی از ۲۳ تیرماه امسال گفت: در این مدت میزان اعمال قانونی رانندگان متخلف نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته که نشان دهنده کاهش تخلفات است.
سردار سیدتیمور حسینی روز گذشته در نشست خبری با تبریک فرا رسیدن روز خبرنگار به دستاوردهای پلیس راهور اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در نیمه نخست امسال شاهد کاهش تصادفات و تلفات جادهای بودیم. بر اساس گزارش جدید پزشکی قانونی معادل ۷.۸ درصد کاهش جانباختگان را نسبت به سال گذشته ناشی از تصادفات داشتیم که نتیجه تلاش همه دستگاهها بود. در کنار آن، برخی کارشناس معتقدند که ۸۰ درصد تخلفات بهدلیل نبود زیرساخت است. آنها معتقدند افزایش نرخ جرائم رانندگی تاثیر زیادی در کاهش تخلفات ندارد.
پلیس میگوید با افزایش جریمهها تخلف کم شده
جریمههای رانندگی افزایش پیدا کرده است و آنطور که رئیس پلیس راهور فراجا مطرح کرده، با اعمال این جریمهها، تخلف کاهش پیدا کرده است. سردار حسینی کارهای جزیرهای را برای کاستن از حوادث جادهای بیاثر دانست و افزود: همکاری بین دستگاهها نشان داد که میتوان ناهنجاری را مدیریت و کنترل کرد.
سردار حسینی به اصلاح نرخ جرایم رانندگی اشاره کرد و گفت: این موضوع از تیرماه امسال اجرایی شده و باید به صراحت گفت در همین مدت کوتاه تاثیر خود را نشان داده است.
رئیس پلیس راهور ادامه داد: پس از تغییر جریمهها از ۲۳ تیر تا به امروز میزان اعمال قانونی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته که نشان دهنده کاهش تخلف است.
سردار حسینی بر پویش «نه به تخلف و نه به جریمه» اشاره کرد و گفت: پلیس از کاهش تخلف و کاهش جریمه استقبال میکند و به دنبال کاهش هرگونه حوادث ناشی از همین تخلفات است.
او به کاهش کد جرایم از ۱۹۱ مورد به ۱۸۳ مورد در ابلاغیه جدید اشاره کرد گفت: به مراتب سقف جریمه نیز از ۲ میلیون تومان به ۵ میلیون تومان رسید که پس از عبور از سقف مورد نظر خودرو مشمول توقیف میشود.
سردار حسینی بر ادامه مطالبات در حوزه ایمنی خودرو اشاره کرد و گفت: همچنان این مسئله مطالبه ما از تمامی مجموعه تصمیم گیرنده خودروسازان است.
رئیس پلیس راهور گفت: طبق تحقیقات تخصصی پلیس، مهمترین مشکل در خودروهای داخلی کیفیت پایین و استحکام بدنه خودرو است.
وی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک با راهاندازی مرکز آزمون تصادف، ایمنی وسایل نقلیه مورد رسیدکی قرار گیرد.
اختلاف نظر
از همان شروع سال ۱۴۰۳ زمزمه افزایش نرخ جرائم رانندگی به گوش رسید، زمزمهای که هرچه جلوتر رفتیم رساتر شد تا اینکه بالاخره پلیس نرخ جدید جرائم رانندگی را منتشر کرد.
به گزارش خبرآنلاین، حالا همان اختلاف نظر همیشگی دوباره پیش آمده است، دلیل افزایش نرخ جرائم رانندگی چیست؟ آیا برای کاهش تخلفات رانندگی است؟ مثلاً اواخر سال قبل بود که سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا، در همایش پلیس اعلام کرد: «اگر امسال قرار نباشد هزینه تخلف متخلفین ترمیم و اصلاح شود متخلفین سال ۱۴۰۳ بیمهابا دست به تخلف خواهند زد. اکنون هزینهای که خلافکار برای تخلف پرداخت میکند بازدارندگی نداشته و این هزینه لازم است اصلاح شود.»
از طرفی برخی هم افزایش نرخ جرائم رانندگی را برای افزایش درآمدهای پلیس میدانند، اما پلیس به این مسئله هم واکنش نشان داده است، سرهنگ محمدحسین ابراهیمپور، رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور فراجا دراینباره گفته که: «این تصور که پلیس از طریق جریمهها درآمد دارد و با افزایش مبالغ جرائم، به دنبال کسب درآمد بیشتر است؛ اشتباه است و ما تنها میخواهیم همه مردم در امنیت و آرامش باشند.»
با همه این شرایط و تنها با مدت کوتاهی از اجرای قوانین جدید حالا پلیس معتقد است افزایش نرخ جریمه تخلفات رانندگی سبب کاهش تخلفات شده است. سرهنگ محمدحسین ابراهیمپور دراینباره گفته که: «در هر صنفی، وقتی میزان جریمه تخلف افزایش مییابد؛ قطعا میزان ارتکاب تخلف کاهش مییابد و در رانندگی نیز همینطور است، بنابراین قطعا شاهد کاهش آمار تخلفات خواهیم بود.»
نقش زیرساختها درتخلفات رانندگی
تجربه سالهای قبل در افزایش نرخ جرائم تخلفات رانندگی نشان داده که اگرچه در اویل اجرای مقررات جدید میزان تخلفات رانندگی کاهش پیدا میکند، اما در ادامه روند ارتکاب به تخلفت رانندگی سمت و سوی افزایشی دارد. همینطور کارشناسهایی هستند که معتقدند افزایش نرخ جرائم رانندگی تاثیر زیادی در کاهش تخلفات ندارد. درهمینباره قبلتر سرهنگ هادی هاشمی، رئیس پلیس سابق راهنمایی رانندگی تهران بزرگ به خبرآنلاین گفته بود: «بنده بهعنوان کارشناس و کسی که در نقاط مختلف این کشور خدمت کردهام میگویم بیش از ۸۰ درصد این تخلفاتی که رانندگان ما انجام میدهند بهدلیل عدم زیر ساختهای مناسب است، ما زیرساخت نداریم و این سبب میشود که راننده حرکت انتحاری بکند و قوانین و مقررات را در نظر نگیرد. البته موارد دیگری نظیر نوسانات و شرایط بد اقتصادی هم در عصبانیت و پژمرده و پریشان شدن فکر راننده موثر است و اساسا اصول رانندگی را از وی میگیرد.»
به گفته او: «در رانندگی اصلی بهنام تک تکلیفی داریم که افراد درحین رانندگی فقط باید به رانندگی توجه کنند ولی این فشارهای اقتصادی مختلف و مشکلات کمر شکن زندگی نمیگذارند ذهن راننده تک تکلیفی باشد و ذهن او را مشغول میکند، لذا درتصمیمگیری پریشانی دارد و رانندگی انتحاری میکند. مشکل ما زمینه اقتصادی کشور است، غالب کسانی که در تصادفات مرتکب تخلف میشوند و جان خود را از دست میدهند دهکهای پایین جامعه هستند که فشارهای اقتصادی فراوان در زندگی خود دارند نه اینکه در دهکهای بالا تخلف نباشد آنها نیز تخلف میکنند ولی اگر درصد بگیریم میزان تخلفات آنها بسیار کمتر از دهکهای پایین جامعه است، چون آنها یک آرامش فکری دارند که دهکهای پایین آن آرامش را ندارند.»
ارسال نظر