| کد مطلب: ۱۱۳۲۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی تحولات منطقه را بررسی می‌کند؛

آرایش جنگی در منطقه

آرمان ملی- احسان اسقایی: بازی با دم شیر درخاورمیانه کار دست آمریکایی ها داده است. عین‌الاسد که هر ازگاهی زیر چتر حملات مخالفان حضور آمریکا در منطقه می رود، این بار نیز به رغم اینکه احتمالا سامانه‌های پدافندی در آن فعال بوده مورد ضربه سنگین موشک ها و پهپادها قرار گرفته است.

آرایش جنگی در منطقه

به گزارش تارنمای المعلومه عراق، خبرها حاکی از حمله مجدد به پایگاه عین الاسد محل استقرار نظامیان آمریکایی است. بر اساس گزارش‌ها، همزمان با پرواز یک هواپیمای نظامی برای انتقال نظامیان مجروح آمریکایی از عین الاسد، این پایگاه نظامی بار دیگر هدف قرار گرفته است. پنتاگون اعلام کرده بود که در حمله موشکی دوشنبه شب به پایگاه عین الاسد شماری از نظامیان آمریکایی زخمی شدند.

*آمار مجروحین حمله

 خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: دست کم پنج نظامی آمریکایی در حمله به عین‌الاسد زخمی شدند که حال یکی از زخمی‌ها مطلوب نیست. این در حالی است که برخی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی از کشته شدن ۲ سرباز آمریکایی در حمله به پایگاه آمریکایی در عین الاسد در غرب عراق خبر  می‌دهند. حدود ۱۰ روز پیش نیز منابع امنیتی از اصابت چهار موشک به پایگاه عین الاسد خبر داده بودند. تشدید حملات به پایگاه های آمریکا در منطقه در بعد از حادثه 7 اکتبر بیش از گذشته شده است. البته شدت این حملات بعد از اینکه آمریکایی ها به بمباران مواضع گروه های مقاومت در عراق پرداختن با مکانیزم دیگری در دستور کار قرار گرفت اما بعد از کاهش حملات آمریکایی ها به گروه های مقاومت در منطقه بار دیگر شاهد شلیک پهپادهای عراق به سمت اسرائیل و حتی گاه گاه حمله پهپادی و موشکی به پایگاه های آمریکا بودیم اما ظاهرا حمله اخیر همراه با تلفات بوده سنگین بوده و با توجه به قطعی شدن حمله ایران به اسرائیل قابل تحلیل است.

*روس ها به ایران تجهیزات می‌دهند؟

 از سوی دیگر اما در خبرها آمده است که روس‌ها بنا بر درخواست ایران برای انتقال تجهیزات نظامی به تهران موافقت کرده اند و حتی برخی اخبار از انتقال بخشی از این تجهیزات به ایران حکایت دارد. نیویورک تایمز به نقل از مقامات ایرانی نوشت: ایران از مسکو خواسته است تا سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته‌ای را با توجه به جنگ احتمالی با اسرائیل، به تهران بدهد. این رسانه آمریکایی ادامه داد: روسیه تحویل دستگاه‌های رادار پیشرفته و تجهیزات دفاع هوایی به ایران را آغاز کرده است. به نظر می رسد انتقال این تجهیزات به ایران  را باید در چند باب مورد بررسی قرار داد. اول اینکه این تجهیزات بخشی از همان خریدهای نظامی است که در طول چند سال گذشته از روسیه خریداری شده و  گاه گاه رسانه ها از ورود بخشی از این تجهیزات به ایران خبر می‌دادند و حتی در خبرها آمده که ایران بعد از درخواست خرید جنگنده سوخو 35 توانسته از تعدادی از آنها را تحویل بگیرد. همچنین تصاویری از به زمین نشستن برخی هواپیماهای آموزشی از روسیه به ایران منتشر شده . در آن زمان البته خبرهایی هم در ارتباط با خرید سامانه اس 400 از روسیه منتشر شد که برخی در این ارتباط نوشتند که چون ایران توانسته است سامانه  اس 300 را مهندسی معکوس کرده و به دقت آن بیفزاید، نیازی به خرید این سامانه نیست اما بعید هم نیست که ایران برای امن تر کردن آسمانش هرگونه تجهیزات تدافعی مانند اس 400 و جنگنده های پیشرفته را از روسیه تهیه کرده باشد.  تحلیل دیگری که  در ارتباط با انتقال این تجهیزات از روسیه به ایران در رسانه ها ارائه می شود آن است که همان طور که ایران برخی تجهیزات را  در اختیار روسیه قرار داد تا روس ها با هزینه کمتری  در برابر گسترش ناتو ایستادگی کند اکنون نیز بعید نیست که ایران درخواست  داشته باشد که خریدهای نظامی اش از روسیه با شتاب بیشتری  به ایران منتقل شود.

*تلاش‌ها برای کنترل ضرب حمله ایران

  سوی دیگر ماجرا های این روزهای منطقه البته تلاش  قدرت های فرامنطقه ای  در دو جبهه است. اول اینکه آمریکا صراحتا اعلام کرده است که مانند دفعه گذشته و در عملیات وعده صادق  ایران علیه اسرائیل به کمک تل‌آویو خواهد رفت و تا می تواند با همراهی کشورهای منطقه در برابر موشک های ایران خواهد ایستاد. چنانچه شاهد هستیم هم عربستان و هم اردن به ایران پیام داده اند که چنانچه هر پرتابه ای  از آسمان آنها عبور کند؛ تلاش خواهند کرد  آن را منهدم نمایند. چنانچه شاهد بودیم در عملیات وعده صادق نیز اردن در کنار کشورهای فرامنطقه ای  بخشی از موشک ها و پهپادهای ایران را سرنگون کرد.

*جبهه مقاومت در کنار ایران جبهه سازش  در کنار اسرائیل

 از هم اکنون و قبل از پاسخ تهران به اقدام تروریستی اسرائیل در خاک کشورمان که موجب به ترور اسماعیل هنیه شد، جبهه بندی های منطقه مشخص شده است. به احتمال زیاد ایران و حزب ا... به عنوان بازوان اصلی محور مقاومت در کنار هم علیه اسرائیل عمل خواهند کرد و احتمال پیوستن  انصارالله یمن را هم به این دو باید قطعی دانست. از سوی دیگر مقاومت در عراق نیز و برخی گروه های مقاومت در سوریه هم در صورت لزوم در کنار ایران و حزب ا... خواهند ایستاد و در یک کلام می توان گفت محور مقاومت  علیه اسرائیل بسیج شده و در برابر محور سازش در نظر دارند حتی اگر در کنار اسرائیل قرار نگیرند از صدمات محور مقامت به اسرائیل جلوگیری کنند و این مدل معادلات قدرت در آینده  غرب آسیا رقم خواهد زد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار