| کد مطلب: ۱۱۳۱۴۴۳
لینک کوتاه کپی شد

با حکم رئیس جمهور

ظریف معاون راهبردی پزشکیان شد

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: رئیس‌جمهوری در حکمی محمدجواد ظریف را به‌عنوان معاون راهبردی خود منصوب کرد. متن این حکم به شرح زیر است: «جناب آقای دکتر محمدجواد ظریف، به استناد اصل یکصد و بیست و چهارم قانون اساسی و با توجه به مراتب شایستگی و تجارب ارزشمند مدیریتی سوابق دانشگاهی و اجرایی به موجب این حکم جنابعالی را به سمت «معاون راهبردی رئیس‌جمهور» منصوب می‌نمایم.

ظریف معاون راهبردی پزشکیان شد

انتظار می‌رود با بهره‌گیری از تجربه‌های انباشته مدیران ارشد کشور در دهه‌های گذشته و توانمندی‌های گسترده علمی تخصصی و کاربردی، نخبگان اندیشکده‌ها و نهادهای جامعه مدنی، تحولات کلان داخلی و بین‌المللی و میزان توفیق در دستیابی به اهداف قانون اساسی سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را رصد نموده، مستقیما به اینجانب منعکس نمایید. در انجام این وظیفه توجه به تعهدات انتخاباتی و ظرفیت‌های نظارتی مردمی ضروری است به منظور جلوگیری از اضافه‌کردن ساختار و تشکیلات جدید و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، شایسته است مسئولیت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را بر عهده گرفته و وظایف و کارویژه‌های این مرکز را به تشکیلات مناسب برای معاونت راهبردی ریاست جمهوری تبدیل کنید. بدیهی است به منظور اجرای وظایف این معاونت دستگاه‌ها و نهادهای دولتی همکاری لازم را به عمل خواهند آورد. توفیقات جنابعالی را از درگاه خداوند متعال خواستارم. مسعود پزشکیان»

*چرا پذیرای مسئولیت شدم؟

ظریف پیش از این عنوان کرده بود سمتی در دولت چهاردهم نخواهد پذیرفت اما وقتی حکمی از سوی پزشکیان به‌نام او صادر شد، این سوال در اذهان عمومی شکل گرفت که چرا خلاف نظر ظریف مسئولیتی به او سپرده شده است. محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور در پاسخ به انتقاد یک کاربر در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به پذیرفتن مسئولیت در دولت چهاردهم نوشت: «قرار نداشتم در این دولت مسئولیتی را قبول کنم ولی نگرانی، دلخوری و اصرار هم‌میهنان بزرگوار باعث شد که ناگزیر شوم آن نگاه را قدری تغییر دهم.» متن پیام محمدجواد ظریف در شبکه اجتماعی ایکس به شرح زیر است: «سلام بر شما. از تذکر مشفقانه شما سپاسگزارم. قرار نداشتم در این دولت مسئولیتی را قبول کنم. ولی نگرانی، دلخوری و اصرار هم‌میهنان بزرگوار، به‌ویژه در فضای مجازی، در چند روز گذشته باعث شد که ناگزیر شوم آن نگاه را قدری تغییر دهم؛ ولی در حد رسمیت یافتن یک مسئولیت مشورتی که بارها گفته‌ بودم در خدمت رئیس‌جمهور عزیز خواهم بود. پیشنهاد بیشتر دوستان پذیرفتن معاونت سیاسی رئیس‌جمهور بود اما آن سمت از یک‌سو مسئولیتی اجرایی بود و از سوی دیگر باعث تداخل در وظایف و شائبه تضعیف وزارتخانه‌های سیاسی می‌شد که آن را به مصلحت ندانستم. بر این اساس، پیشنویس حکم معاونت راهبردی رئیس‌جمهور با چند هدف تهیه شد و با امضای تفقدآمیز ریاست محترم جمهوری رسمیت یافت: ۱-  هیچ دیوان‌سالاری و سازوکار جدیدی درست نشود و باری بر بودجه دولت و سفره مردم نباشد. 2-  هیچ تداخلی در کار دستگاه‌ها ایجاد نشود.  ۳-  هیچ دستگاهی تضعیف نشود.  ۴- حلقه وصل دولت با مردم، اندیشکده‌ها و نهادهای مدنی نظارتی همچون ‎کمند باشد.  ۵-  با توجه به اصرار دکتر پزشکیان و تاکیدات بنده در دوران انتخابات و نیز در سه هفته ریاست بر شورای راهبری مبنی بر استفاده از فکر نو و توانمندی‌های جدید (که امیدوارم و می‌کوشم با درایت و شجاعت دکتر پزشکیان عزیز حاصلش در ترکیب هیات دولت کام مردم را شیرین‌ کند) از یک سو و ضرورت بهره‌گیری از تجربه انباشته مدیران با تجربه چهل سال گذشته از سوی دیگر، مسئولیت جدید بتواند جایگاهی رسمی برای این مهم ایجاد کند. ضمن تشکر از تذکر سازنده جنابعالی، امیدوارم در این مسیر بنده را از راهنمایی خود محروم نفرمایید.»

*مخالفان چه گفتند؟

حمید رسایی، نماینده مجلس دوازدهم در اعتراض به این حکم و با به حمله ظریف در توئیتر خود نوشت: «آقای پزشکیان! انتصاب این فرد با چنین نگاه آمریکاپسندانه‌‌ای، به‌عنوان معاون درست یک روز بعد از شهادت هنیه توسط عوامل نفوذی صهیونیست در تهران و بعد از مراسم تشییع باشکوه پیکر این شهید مقاومت توسط مردم، پیام خوبی به جامعه منتقل نمی‌کند هرچند قطعا آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را خوشحال می‌کند.» امام جمعه سمنان هم در خطبه‌های نماز جمعه به این انتصاب اعتراض کرد و گفت: «برخی هنوز فکر می‌کنند آمریکا کدخدای جهان و ناجی است. ساده‌اندیشی است که مجرم رو به‌جای حکم جا بزنیم. استفاده از این افراد در مسائل راهبردی تاسف دارد. این فرد ساده‌لوح می‌گوید حرف دنیا را بهتر بلدیم.»

*اتفاق مبارکی بود

محمدرضا جلائی‌پور، فعال رسانه‌ای، با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی خود، به حکم مسعود پزشکیان که در آن محمد جواد ظریف را به‌عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک منصوب کرده بود واکنش نشان داد و نوشت: «هم نفس حضور محمدجواد ظریف در کابینه و هم انتخاب او برای معاونت جدیدِ «راهبردی» رئیس‌جمهور اتفاقات مبارکی برای دولت چهاردهم است. پردازش و تمهید کلان‌ استراتژی‌های دولت، تغذیه محورهای راهبرد و گفتمان رئیس‌جمهور (از جمله توافق‌گرایی در داخل و خارج و عدالت‌خواهی) و جلب مشارکت طیفی از توانمندترین نهادهای مدنی و تخصصی و اندیشکده‌ها و نیروهای فکری و سیاسی در ایده‌پردازی و سیاست‌گذاری و مسیریابی برای رئیس‌جمهور و دولت، همه در سطحِ عالی‌ترِ «معاونت راهبردی» بهتر از سطح فعلی مرکز بررسی‌های استراتژیک ممکن می‌شود و با هدایت شخصیت ملی تراز اولی در سطح محمدجواد ظریف. ظرفیتِ تقویت و تاثیر بیشتری می‌یابد.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار