| کد مطلب: ۱۱۲۹۷۹۵
لینک کوتاه کپی شد

نگاه «آرمان ملی» به اشغال اصناف توسط اتباع بیگانه

مقابله با اتباع غیرمجاز نیازمند یک اقدام فوری

آرمان ملی: بدون شک ساکنان خصوصا شهرهای بزرگ در چند سال اخیر متوجه حضور پررنگ اتباع افغان به ویژه در صدر صنوف مختلف شده‌اند. از نانوایی و باربری و عطاری گرفته تا گلفروشی و تولید پلاستیک و ظروف یکبار مصرف و حتی در بازار فروش موبایل و بسیاری موارد دیگر.

مقابله با اتباع غیرمجاز نیازمند یک اقدام فوری

سیاست به کارگیری این نیروها و جایگزینی‌شان با نیروی کار متخصص ایرانی نه تنها کیفیت و تخصص کارها را زیر سوال برده بلکه موجب بیکاری بسیاری از نیروهای کار ایرانی و ورشکستگی برخی از واحدهای صنفی شده است. اتفاقی که به نظر بیش از پیش نگرانی شهروندان را برانگیخته روز گذشته واکنش پلیس را هم برانگیخته تا جایی که جانشین فرمانده کل انتظامی کشور صراحتا به کار گیری اتباع غیر مجاز افغان را جرم دانسته و اعلام کرده مقابله با اتباع غیرمجاز نیازمند یک اقدام فوق‌العاده و فوری است. در این گزارش علاوه بر نگاهی به صحبت‌های کامل سردار قاسم رضایی به ذکر چند نمونه از به کارگیری غیرمجاز اتباع در چند واجد صنفی هم اشاره می‌کنیم.

تاکید موکد پلیس در انتقال اتباع به کشورشان

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور گفت: مقابله با اتباع غیرمجاز نیازمند یک اقدام فوق‌العاده و فوری است، چرا که مطابق قانون به کارگیری اتباع غیرمجاز جرم است. سردار قاسم رضایی در جمع مسئولان انتظامی شهرستان آبیک در حوزه وقوع جرم توسط اتباع بیگانه اظهارکرد: این موضوع یک خطر جدی است، مقابله با اتباع غیرمجاز نیازمند یک اقدام فوق‌العاده و فوری است، باید برای کارفرمایانی که اتباع غیرمجاز را به کارگیری می‌کنند، نامه اخطار صادر شود، چرا که مطابق قانون به کارگیری اتباع غیرمجاز جرم است، کلانتری‌ها، پاسگاه‌ها، پلیس امنیت و پلیس راهور باید در این زمینه دست‌به‌دست هم دهند و با هم‌افزایی تلاش در انتقال اتباع غیرمجاز داشته باشند.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور تاکید کرد کرد: مؤثرترین مؤلفه امنیت داخلی، سازمان انتظامی است، آرامش و تکیه‌گاه مردم همین مرزبان‌ها و حافظان امنیت هستند، امنیت نباشد هیچ چیزی وجود ندارد، باید این را باور و تبیین کنیم. رضایی در بحث جرائم هم تصریح کرد: باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا آمار سرقت کاهش پیدا کند، کشف به موقع موجب کاهش وقوع جرائم خواهد شد، باید وقوع سرقت را به حداقل برسانیم، مالخرها را شناسایی کنیم و از طریق آنان به سارقان برسیم، بنابراین باید در بحث پیشگیری از وقوع سرقت و کشف به موقع دقت کنیم تا آمارها کاهش پیدا کند.

جریمه به کارگیری اتباع غیرمجاز کم بوده؟

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ بود که مبلغ جدید جریمه کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده می‌کنند اعلام شد اما با وجود تاکید موکد امروز پلیس، به نظر نمی‌رسد که این قانون آن طور که باید اجرایی شده باشد و یا میزان جریمه‌ها به بکارگیری اتباع چربیده است!

در تاریخ مذکور، اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی بخشنامه‌ای میزان جدید جریمه کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده می‌کنند را برای اجرا به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ابلاغ کرد. بر اساس این بخشنامه به استناد بند (ج) ماده(۱۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی کار مبنی بر تعیین حداقل حقوق و دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۳میزان جریمه کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده کنند، بابت هر روز اشتغال غیرمجاز مبلغ ۱۱.۹۴۳.۶۴۰ ریال تعیین گردیده که در صورت تکرار تخلف، این میزان دو برابر خواهد شد.

صنف باربری به انحصار اتباع درآمد

از آن‌جا که واحدهای این صنف، دارندگان مشاغل حساس هستند. در حمل و نقل کالاهای شهری، هم بحث امانتداری مطرح است و هم ناموس‌داری. به‌گفته رئیس اتحادیه صنف حمل و نقل کالای شهری، افغان‌ها از تمام باربری‌های رسمی و مجوزدار درآمد بیشتری دارند!

حدود سه سال است که اتباع بیگانه که مراد از آن‌ها همان افغان‌های مهاجر اعم از قانونی و غیرقانونی هستند، در شمار بسیار بالایی به ایران آمده و خصوصا در پایتخت با دست‌گذاشتن روی همه حرفه‌ها و مشاغل، نه‌تنها بحث امنیت در آن مشاغل را با چالش و ابهام مواجه کرده‌اند – به‌این لحاظ که اکثر این افراد فاقد هویت و شناسنامه تعریف‌شده هستند- که به‌گفته کارشناسان، منجر به ایجاد کساد در بازارهمه واحدهای قدیمی صنفی مربوطه و بیکاری ایرانی‌هایی شده‌اند که همه عوارض و مالیات و سایر هزینه‌های سرسام‌آور را در مشاغل خود پرداخت می‌کنند.

عارف مرادی، رئیس اتحادیه صنف حمل و نقل کالای شهری ضمن اشاره به‌حضور اتباع بیگانه در همه صنوف، توضیح می‌دهد که حضور این افراد به این شدت و با این شکل در صنوف، به هیچ‌وجه پذیرفته و جایز نیست.

مرادی ضمن تاکید بر این نکته که صنف حمل و نقل کالای شهری، صنف امانتداری و ناموس‌داری است، بر حساسیت این شغل تاکید ویژه داشته و می‌گوید: این اتباع هیچ اسم و رسم و جا و مکان مشخصی ندارند و از آن‌جا که بحث باربری و حمل و نقل کالا با خصوصی‌ترین بخش‌های زندگی شهروندان در ارتباط است، بحث امنیتی هم بالا می‌گیرد لذا باید مسئولان در این زمینه و در اصلاح شرایط پیش‌آمده، بازنگری و دقت و اهتمام ویژه داشته باشند.

رئیس اتحادیه صنف حمل و نقل کالای شهری با اشاره به ورود باربران به محل زندگی افراد و در دسترس‌بودن تمامی وسایل و دارایی‌شان، بر اهمیت نظارت بر باربری‌هایی که این روزها در انحصار اتباع افغان قرارگرفته است تاکید می‌کند.

او ضمن اشاره به این موضوع که این اتباع علاوه بر اینکه از تیغ نظارت گریخته و از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض و هزینه‌هایی که واحدهای صنفی پرداخت می‌کنند معافند، تصریح می‌کند که این‌ها از تمامی باربری‌های رسمی و مجوزدار هم بیشتر درآمد دارند!

به‌گفته مرادی درحال حاضر این اتباع، اپلیکیشن‌هایی مثل دیوار و نظایر آن در اینترنت را به فعالیت خود اختصاص داده‌اند و در جست‌وجوی اینترنتی هم در دسترس‌ترین باربری‌ها هستند!

بازار گل در دست اتباع

اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران، به ما گفته: تورم بر همه چیز اثر گذاشته است و هزینه تولید گل را به شدت بالا برده است. حقوق کارگر، هزینه انرژی، هزینه حمل و نقل و هزینه اجاره به شدت بالا رفته است. از طرفی حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد کارگران فعال در گلفروشی‌ها از اتباع افغان هستند. بازار گل‌های ما در حال حاضر به دست اتباع می‌چرخد و نصف بیشتر افرادی که پیج می‌زنند و گل سفارش می‌گیرند نیز از اتباع هستند. گل فروشی‌ها به سختی دخل و خرج خود را در می‌آورند و اغلب با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. اجاره مغازه‌های چند میلیاردی، موضوع تعزیرات، بیمه، مالیات و … قسمتی از مشکلات پیش پا صنف گل فروشی هاست.

تولید آلومینیوم در تهران دست اتباع بیگانه افتاده

فاجعه‌ای که شاید این صنف بیش از سایرین متوجه عمق و تاثیر آن در تعطیلی واحدهای صنفی خود باشند، حضور اتباع بیگانه است؛ مهاجرانِ اکثرا غیرمجازِ افغان کار تولید و فروش ظروف آلومینیوم را دست‌گرفته‌اند.

در کمال تعجب این اتباع، نه‌تنها از پرداخت مالیات معاف هستند که هیچ‌گونه هزینه دیگری بابت فعالیت آزادانه خود و دخالت در کار واحدهای صنفی داخلی و مجاز، پرداخت نمی‌کنند. مشکل اما به‌گفته رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان ظروف آلومینیوم، صرفِ این فعالیت نیست؛ همه واحدهای صنفی اتحادیه سازندگان و فروشندگان ظروف آلومینیوم در تهران ضمن اینکه مجبور به پرداخت مالیاتی غیرمنطقی هستند در تنگنایی از عدم تناسب میزان تورم با بالارفتن قیمت کالا و خدمات مواجه شده‌اند.

متناسب‌نبودن نرخ تورم با میزان افزایش قیمت کالا و خدمات ارائه‌شده، بسیاری از صنوف و واحدهای صنفی مربوطه را با چالش جدی مواجه کرده تا درکنار مشکلات دیگری که پای ثابت رکود و کسادی بازار هستند، کاری کنند که بسیاری از واحدهای صنفی تصمیم بگیرند کار تولیدی، اصیل و آبا و اجدادی‌شان را ببوسند و بگذارند کنار!

علی مرادی می‌گوید که وضعیت صنف خیلی خراب است و با تورمی که بالا می‌رود، قیمت کالاهای ما با این‌که تاحدی افزایش هم داشته‌اند، اما باز هم واحدهای صنفی حتی از پرداخت اجاره‌های خود درمانده‌اند و بسیاری تصمیم گرفته‌اند واحدهای صنفی خود را تعطیل کنند.

رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان ظروف آلومینیوم، یکی از عوامل بیکار واحدهای صنفی را حضور قارچ‌گونه اتباع افغان و دست‌گذاشتن آن‌ها روی این صنف می‌داند و توضیح می‌دهد که این افراد خیلی آزادانه و بی‌آنکه هیچگونه مالیاتی پرداخت کنند در سطح وسیع دست به تولید زده؛ تولیدات خود را بارِ کامیون کرده، به مشهد و زاهدان برده و آن‌جا می‌فروشند.

این درحالی است که به‌گفته مرادی، بسیار از واحدهای صنفی درحال تعطیل‌شدن هستند و سخت‌گیری‌های مالیاتی، آن‌چه اتباع از پرداخت آن معافند، یکی از دلایل فشار وارده به هزاران واحد صنفی گرفتارشده در چنبره تورم و فشارهای اقتصادی است.

۹۰ درصد شغل‌های سراجی در دست اتباع افغان

رئیس اتحادیه سراجان تهران هم پیشتر گفته بود که در حالی که اتباع خارجی فقط مجاز به اشتغال در شغل‌های سخت هستند و سراجی اصلا شغل سخت به شمار نمی‌آید؛ اما 90درصد شغل‌های مرتبط با سراجی در دست اتباع خارجی و افاغنه است.

محمود موسوی، رئیس اتحادیه سراجان تهران، افزوده: مشکل اصلی که ما در سال‌های اخیر به شدت با آن مواجه هستیم موضوع حضور اتباع کشورهای خارجی و افاغنه در این صنف است.

او تاکید کرده: در این سال‌ها نه کرونا و نه این مالیات‌های سنگین به اندازه موضوع اتباع خارجی صنف ما را آزار نداده است. در حال حاضر نزدیک به ۹۰درصد شغل این صنفت اعم از بنکداری، تولید کیف و چمدان، فروش مواد اولیه حتی کارگری و باربری را اتباع کشورهای خارجی و افاغنه در دست گرفته‌اند و باعث بیکاری تعداد زیادی از ایرانیانی که در این صنف به کار مشغول بودند شده‌اند.

به گفته موسوی: چند سالی می‌شود که ما از طریق اتحادیه به اداره اماکن، پلیس امنیت و وزارت کار و تمام مراجع قانونی شکایت کرده‌ایم. طبق قانون اتباع خارجی فقط باید در شغل‌های سخت مانند کارهای ساختمانی، کار در گاوداری، کار در کارگاه‌های سنگبری و سیمان و... مشغول به کار باشند. سراجی شغل سختی نیست؛ ولی امروزه تمام مشاغل مربوط به صنف سراجی را آنها انجام می‌دهند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار