| کد مطلب: ۱۱۲۹۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از اقدامات دقیقه نودی برخی مسئولان دولت سیزدهم

استخدام‌ها؛ سنگ آخر به دولت چهاردهم

آرمان ملی– مطهره شفیعی: اکنون زمانی است که باید بحث درباره استخدام مدیران دولت چهاردهم باشد، اما براساس ادعاها، استخدام‌های دولت سیزدهم ادامه دارد و البته استخدام‌های خانوادگی! دیروز انتخاب نوشت: بیش از دو هفته از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد اما کارشکنی‌ها در بدنه‌ دولت سیزدهم همچنان ادامه دارد.

استخدام‌ها؛ سنگ آخر به دولت چهاردهم

 تصویری از یک حکم انتصاب نشان می‌دهد «سجاد اسماعیلی»، برادرزاده «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر ارشاد دولت سیزدهم، تنها یک روز پس از انتخابات، در حکمی تامل‌برانگیز به سرپرستی یکی از حساس‌ترین بخش‌های سازمان غذا و دارو منصوب شده است. طی این حکم، «سجاد اسماعیلی»، برادرزاده «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر ارشاد دولت سیزدهم، تنها یک روز پس از روز رأی‌گیری دور دوم انتخابات، به سرپرستی «معاونت برنامه‌ریزی اداره کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل» سازمان غذا و دارو منصوب شده است. این انتصاب به حکم «علیرضا رستمی»، کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل صورت گرفته است. نام سجاد اسماعیلی بین حامیان «سعید جلیلی» در انتخابات اخیر نیز دیده می‌شود. او از امضاکننده‌های بیانیه‌ای بود که در آن جلیلی را فردی «برنامه‌محور، مدیری مدبر، راهبر، مشورت‌پذیر، معتقد به ظرفیت‌های داخلی، معتقد به تعامل سازنده با دنیا، مقتدر در تصمیم‌گیری و با سابقه‌ مدیریتی در سطح کلان جمهوری اسلامی» معرفی کرده بود.

*استخدام برادرزاده‌ام تنزل شغلی است

وزیر فرهنگ و ارشاد توضیحاتی درباره انتصاب برادرزاده ارائه  داد که به این شرح است: برادرزاده من فارغ‌التحصیلی دانشگاه شهید بهشتی در داروسازی و متخصص اقتصاد داروست، سال‌ها در ایتام مسئول این بخش بوده است، از سال ۹۹ در سازمان غذا و دارو فعال است، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو بوده است، اکنون با این پست جدید تنزل پیدا کرده است. سجاد اسماعیلی،‌ سرپرست معاونت یک اداره‌کل شده است، در حالیکه ۳ سال است که مشاوری آن سازمان را بر عهده دارد، چون ۹ ماه این معاونت بلامتصدی بوده و نیاز به سرپرست داشته به او گفتند که سرپرستی را بر عهده بگیرد،‌ اما ببینید چه بداخلاقی مضحکی صورت می‌گیرد. سرپرست معاونت یک اداره کل برای کسی‌که چندین سال مشاور آن سازمان بوده تنزل محسوب می‌شود،‌ اخلاق چیز خوبی است و به همه ما نسبت به التزام به آن توصیه شده است. برخی شبکه‌های خبری کارشان همین است، می‌چرخند ببینند چه حرف منفی می‌توانند نسبت به دوستان دولت شهید رئیسی پیدا کنند،‌ آن را برجسته می‌کنند، کاری هم به سره و ناسره ندارند،‌ در حالیکه این کار حتما مسئولیت شرعی و قانونی دارد.

*واکنش سخنگوی ستاد پزشکیان به انتصاب وزیر ارشاد

اما حمیده‌ زرآبادی، سخنگوی ستاد مسعود پزشکیان در واکنش به انتصاب برادرزاده وزیر ارشاد در وزارت بهداشت در توئیتر نوشت: انتصاب برادرزاده وزیر فعلی ارشاد به‌عنوان مدیر ارشد در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان داد در عالی‌ترین سطوح دولت فعلی، از دستور صریح رئیس‌جمهور منتخب، دکتر پزشکیان و بخشنامه دکتر مخبر به نفع فامیل‌گرایی و منافع شخصی سرپیچی می‌شود. این رویه‌های غیرقانونی به‌دست دولت آینده اصلاح خواهد شد؛ اما «سوءاستفاده از آخرین فرصت‌ها برای بهره‌مندی از منافع شخصی، فامیلی و گروهی»، تصویری است که ظاهرا حتی برخی از اعضای دولت از الصاق آن به دولت شهید رئیسی هیچ ابایی ندارند.

*ادعا درباره استخدام سایر اقوام وزیر ارشاد

ادعای استخدام‌های فامیلی وزیر ارشاد معطوف به امروز و دیروز نیست، 23 تیرماه روزنامه ایران در مطلبی به حواشی پیش آمده وزیر ارشاد در روزهای اخیر پرداخت. این روزنامه نوشت: یک اکانت جعلی با دو دنبال‌کننده دروغ‌هایی را علیه وزیر ارشاد مطرح کرد. دو شوهر خواهر وزیر هیچ ارتباطی با وزارت ارشاد و سازمان‌های تابعه نداشته و ندارند. برادر همسر وی نیز بیش از دو دهه کارمند سازمان فرهنگ و ارتباطات و هفت سال رایزن فرهنگی بوده و در روزهای اخیر مسئولیت جدیدی نداشته است. پدر داماد وزیر نیز در دولت دهم معاونت ارشاد را داشته و در این دولت به هیچ کشوری اعزام نشده است. ادعای کذب در خصوص داماد وزیر نیز در پیگیری رجانیوز از سازمان اداری و استخدامی تکذیب شد. همچنین رئیس مرکز حراست نیز با وجود نسبت فامیلی دور، از ۴۵ سال قبل در حراست مشغول بوده است. دروغ‌پردازی با روش‌های غیرقابل ردیابی در این روزها به فرمول ثابت تخریب دولت تبدیل شده و نیازمند ورود و پیگیری جدی دستگاه‌های امنیتی و قضائی است. وزیر ارشاد هم درباره انتصابات‌های فامیلی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، نیز گفته بود: ما در وزارت فرهنگ، طبق قاعده کار کرده‌ایم. ما دولتی هستیم که ۳ سال و نیم فعالیت کردیم. در این دوره اسنادی به‌وجود آمد و ساختاری بر اساس آن شکل گرفت. ما کار غیرمتعارفی نداشتیم. این بحث را هم دوستان پاسخ دادند. این مدل ابراز علاقه‌ها در پایان دولت‌ها همیشه بوده و خداوند به همه ما تقوای لازم و توجه به عواقب اظهار نظرهای نادرست را عنایت کند.  اسماعیلی در پاسخ به تأکید مجدد که انتصابی وجود نداشته است، اظهارکرد: پاسخش داده شده است. پس  از آن، روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این موضوع گفته بود: «یک اکانت جعلی با دو فالور! خبر استخدام افراد در روزهای پایانی دولت شهید رئیسی منتشر کرد که در سطح وسیع در کانال‌ها منتشر شد. بر اساس پیگیری‌هایی که از سازمان اداری و استخدامی انجام دادیم درخواست وزیر فرهنگ برای استخدام دامادش کذب محض است و چنین چیزی از اساس وجود خارجی ندارد. امیدواریم دستگاه قضائی تکلیف کسانی‌که اینقدر ناشیانه با حساب جعلی دروغ‌سازی می‌کنند و با صرف هزینه گزاف همان دروغ را در سطح وسیع منتشر می‌کنند، مشخص شود.» روز یکشنبه جلسه شورای مناطق آزاد که بنا بود به‌صورت فوری برگزار شود، به دستور ‎مخبر تعویق و انتصاب یکی از مناطق ویژه اقتصادی ملغی شد. سندی که به دست «فراز» رسیده اما حاکی از یک انتصاب شبهه‌انگیز دیگر است.

*بی‌اعتنایی به دستور مخبر

«محمد مخبر»، سرپرست رییس جمهوری، در ۱۲ تیرماه یعنی سه روز پیش از روز رأی‌گیری مرحله دوم انتخابات، با صدور بخشنامه‌ای کلیه دستگاه‌های اجرایی را موظف کرد که تا زمان استقرار دولت مسعود پزشکیان، از هرگونه تغییر در ساختارهای سازمانی و جابه‌جایی نیروی انسانی خودداری کنند. با این وجود، گزارش‌ها از دستگاه‌های اجرایی و زیرمجموعه‌های آن حاکی از این است که این بخشنامه، مورد توجه بخش‌های دولتی واقع نشده‌ است و حتی وزیر تعاون‌کار و رفاه اجتماعی استخدام‌های اخیر در برخی موسسات وابسته به این وزارتخانه را به‌‌رغم ابلاغیه محمد مخبر و نامه مسعود پزشکیان به سرپرست نهاد در خصوص توقف عزل و نصب‌ها و استخدام نیرو قانونی و در بخش عمومی عنوان کرد و درخواست پزشکیان را فاقد وجاهت قانونی دانست.

*شباهت با استخدام‌های دولت احمدی‌نژاد

اینگونه استخدام‌ها مسبوق به سابق است. در اذهان بسیاری هست که در آخرین لحظات عمر دولت دهم استخدام‌های عجیب و غریب ادامه داشته است و بدون سر و صدا نهاد ریاست جمهوری درست یک روز مانده به برگزاری مراسم تحلیف با تصمیم جناب الهام دچار دگرگونی اساسی شده است. برخی سایت‌ها در آن مقطع نوشتند یک روز مانده به برگزاری مراسم تحلیف به یکباره تعداد پست‌های سازمانی بر خلاف قانون برنامه از 300 پست به 550 پست ارتفا داده شده است ومتعاقبا تمام افراد به یک رتبه بالاتر ارتقا شغلی داده شده‌اند. این تغییرات و انتصابات در شرایطی در هفته آخر کار دولت دهم و با نظارت آقای الهام صورت گرفته است که فردی که مراجع نظارتی با ماموریت آموزشی 10 روزه وی نیز موافقت نمود، به‌عنوان حساس‌ترین معاون این معاونت منصوب شده است. قابل توجه آنکه در این ایام با دستور مستقیم آقای الهام حدود 45 نفر از کارکنان قرارداد کار معین این مجموعه بدون هیچگونه ضابطه‌ای به‌صورت پیمانی استخدام گردیده‌اند، به‌طوریکه راننده آقای الهام ظرف مدت چند هفته ابتدا به‌صورت قرارداد کار معین و سپس در هفته آخر به‌عنوان کارمند پیمانی بدون هیچگونه ضابطه‌ای استخدام شده است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار