| کد مطلب: ۱۱۲۶۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از بیانیه رئیس مجلس و ریزش آرای او

آرمان ملی– یاسمین طالقانی: قالیباف به مجلس بازنگشت. محمدباقر قالیباف که در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا بود، از روز یکشنبه 20 خرداد در صحن مجلس حاضر نشد و اعلام شد قالیباف در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مرخصی گرفته است. اما دیروز یکشنبه که 2 روز از انتخابات گذشته و حتی نتیجه انتخابات هم اعلام شده و قالیباف حتی به دور دوم انتخابات راه نیافت، اما به مجلس نیامد. محمد قسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشنبه از طرفداری محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد. علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، در واکنش به تذکر اظهارکرد: آقای قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس نمی‌تواند اظهارنظر کند، منتهی ایشان همچنان مرخصی است و به همین دلیل امروز هم در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نکرد. پس از عیان شدن باخت قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری او بیانیه‌ای در حمایت از جلیلی صادر کرد. در بحشی از آن آورد: «به‌رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما به‌دلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ماست، به عرصه قدرت بازنگردند.»

گزارش «آرمان ملی» از  بیانیه رئیس مجلس و ریزش آرای او

*رئیس ستاد قالیباف در جلسه روسای بازنده‌ها

جلسه روسای ستادهای انتخاباتی سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی برگزار شد. محسن منصوری، رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی با انتشار این خبر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‌با هدف تقویت جبهه انقلاب در دور دوم انتخابات، جلسه صمیمانه و مشترکی با برادران عزیزم؛ دکتر نیکزاد، دکتر فروزنده و دکتر میرشمسی، روسای ستادهای انتخاباتی دکتر قالیباف، دکتر زاکانی و دکتر قاضی‌زاده هاشمی داشتیم. ان‌شاءا... با ‎وحدت به پیروزی می‌رسیم.»

*علت رای پایین قالیباف در انتخابات از نگاه «کیهان»

اما چرا آرای قالیباف کمتر از انتظار او همفکرانش شود. روزنامه کیهان هم دیروز نوشت: در انتخابات ۸ تیر دو کاندیدا رأی بسیار بیشتری از سایر رقبا داشتند؛ دکتر پزشکیان و دکتر جلیلی که خود این جای مطالعه دارد اگر در مقام مقایسه برآییم می‌بینیم که این دو به یک بدنه مطمئن متکی بوده‌اند. جریان اصلاحات بالاخره در طول زمان «بدنه ویژه» خود را پیدا کرده که شامل دو بخش مستقر و سیار می‌شود که می‌تواند در فاصله کوتاهی به خط ‌شود و به مدد یک کاندیدا ولو پیش از آن چندان شهرتی نداشته بیاید. دکتر سعید جلیلی هم در طول نزدیک به ۱۵ سال گذشته از طریق مداومت در ارتباط با طیف‌های خاص به یک «شبه‌تشکل»  رسیده و آن را به مدد بعضی همگنان سیاسیـ مثل جبهه پایداری ـ فراگیر کرده است. این به اصطلاح «دولت سایه» به دکتر جلیلی کمک کرد تا به بخش‌های کارشناسی حکومت هم وصل شود و با آنان در یک تعامل مثبت قرار گیرد. این دو را وقتی با وضع حضور دکتر قالیباف مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم او با آنکه سابقه اجرائی بسیار بیشتری از این دو داشته و از این دو بسیار موفق‌تر بوده است، ولی فاقد تشکل و شبه‌تشکل است و از این‌رو از واسط‌ ‌های که منطق و نیت او را از رسانه به توده برساند و به باور تبدیل کند و از آنان «یاورانی پا به کار» بسازد، بی‌بهره است.»

*هجرت نفتی‌ها به ستاد جلیلی؟

با شکست محمدباقر قالیباف در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، چهره‌های نفتی حاضر در ستاد او به‌سرعت به ستاد سعید جلیلی  رفتند، در میان چهره‌هایی که به ستاد محمدباقر قالیباف رفتند تا در کمیته انرژی او فعالیت کنند تعدادی از معاونان وزیر نفت دیده می‌شوند. از جلیل سالاری مدیرعامل پالایش و پخش گرفته تا چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز. گرچه این افراد، از راهیابی به کمیته مرکزی ستاد قالیباف بازماندند اما در همایش‌های این کمیته حاضری می‌زدند ولی حالا با کنار رفتن قالیباف، به سمت ستاد جلیلی رفته‌اند. یک منبع آگاه در این ‌باره به «میز نفت» گفته این مدیران و البته مدیران میانی به دیدار فریدون عباسی رئیس کمیته انرژی جلیلی رفته‌اند. علیرضا ضیغمی هم در صدر این گروه قرار دارد. از سوی دیگر، اغلب چهره‌های نفتی کمیته نفت قالیباف ترجیح داده‌اند از حضور در کمیته انرژی ستاد جلیلی صرف‌نظر کرده و به فعالیت‌های خود مشغول باشند اما رنگ عوض کردن سایر چهره‌ها، موجب تعجب و شگفتی بسیاری از اعضای کمیته نفت ستاد جلیلی هم شده است!

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار