| کد مطلب: ۱۱۲۶۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از رودیکردهای نامزدهای ریاست جمهوری در مورد فضای مجازی

پزشکیان: برای ایران به صحنه آمده ام

آرمان ملی– مطهره شفیعی: حذف فیلترینگ یکی از انتظارات جامعه از کاندیداهاست. کاندیداهای ریاست‌جمهوری در میان وعده‌های مختلفی که قول تحقق آن‌ها در دولت چهاردهم را می‌دهند، به بهبود وضعیت اینترنت و مواجهه با فیلترینگ هم اشاره کردند. آن‌ها البته رویکرد یکسانی به مساله اینترنت ندارند. در مناظره‌ها، میزگردهای انتخاباتی، ویدئوهای تبلیغاتی و پست‌های منتشرشده در صفحات مجازی کاندیداها رویکردهای ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دیده و شنیده شد. رویکردهایی که اینترنت را به طور کلی ابزار ضروری زیست در جهان امروز می‌دانند ولی تبصره‌ها و اما و اگرهایی درباره آن مطرح می‌کنند. حالا میزان نارضایتی مردم از وضعیت اینترنت به حدی رسیده که باعث شده کاندیداها برای جلب نظر و آرای مردم آزادی اینترنت، برداشتن فیلترینگ، به‌ سامان کردن وضعیت VPNها و... را وعده بدهند. اکنون دو نامزد به دور دوم راه پیدا کردند و بازهم رفع فیلتر انتظار جامعه از آنهاست. مسعود پزشکیان قول رفع فیلتر می‌دهد اما جلیلی نمی‌تواند، چرا که با مواضع گذشته او در تناقض است.

پزشکیان: برای ایران به صحنه آمده ام

*پزشکیان تضمین داد

«تضمین می‌دهم که تمام دولت در برابر گشت‌های اجباری، فیلترکردن و فیلترشکن‌بازی و فشارهای بیرونی در همه جلسات و تمام قد بایستد» این وعده اخیر مسعود پزشکیان کاندیدایی است که توانست بیشترین آرا را در انتخابات 8 تیر به‌نام خود کند. البته پزشکیان پیش از این هم بارها در رد فیلترینگ سخن گفته بود، چنانکه 8 روز پیش گفته بود: «بساط فیلترینگ برچیده خواهد شد. شما تعهدم را بپذیرید؛ من در تمام عمرم وعده‌ دروغین نداده‌ام.» پیش از آن هم وی با بیان اینکه با اعمال فیلترینگ بسیاری از مشاغل را از دست داده‌ایم، اظهار کرد: بسیاری از افرادی که از طریق فضای مجازی امرار معاش می‌کردند با اعمال فیلترینگ زندگی‌شان به هم ریخت و میلیون‌ها انسان با این اقدامی که انجام شد تحت‌تاثیر قرار گرفتند.» نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به رونق کاسبی فروشندگان فیلترشکن گفت: اینکه چرا بررسی و پیگیری نمی‌کنند که چه کسی است فیلترشکن‌ها را می‌فروشد، موضوع قابل بحثی است‌؛ وقتی از وضعیت فضای مجازی صحبت می‌شود اینطور به نظر می‌رسد که مشکل جای دیگری است چرا که همه موافقیم که فیلترینگ نباشد و می‌گویند که جامعه باید با زن‌ها و دختران برخورد کرامت‌گونه داشته باشند؛ اینکه چه کسی حجاب‌بان‌ها را در مترو می‌گذارند معلوم نیست. اما وقتی اینجا می‌نشینیم، می‌گوییم که ما از حقوق زنان نیز دفاع می‌کنیم. واقعیت این است که اگر می‌خواستیم درست عمل کنیم به اینجا نمی‌رسیدیم. پزشکیان ادامه داد: اعتقاد من بر این است که باید دسترسی به فضای مجازی را آزاد کنیم؛ توئیتر محل آموزش است می‌توانیم بسیاری از علوم را از آنجا یاد بگیریم و ارتباطات خود را افزایش دهیم. اگر من رئیس‌جمهور شوم قطعا در مقابل ممنوعیت‌هایی که اعمال و موجب عصبانیت شده و موجب تخریب بسیاری از مشاغلی که در فضای مجازی وجود داشت شده است، می‌ایستم؛ این به معنای آن نیست که اگر قرار است در بحران‌های خاصی مداخله شود، مداخله‌ای نشود؛ این مداخلات انجام خواهد شد چراکه همه کشورها در زمان بحران در دسترسی به اینترنت اختلال ایجاد می‌کنند، اما الان وقتی که فضا آزاد است چه لزومی دارد ما بیاییم اینترنت را قطع کنیم و فیلتر بگذاریم و عده‌ای پیدا شوند که فیلترشکن بفروشند. وی با بیان اینکه «دسترسی به فضاهای مستهجن با استفاده از فیلترشکن خیلی راحت‌تر شده است»، ادامه داد: دولت باید نظارت و جلوگیری کند تا کاربران اینترنت به آن فضاها نروند؛ دولت با آزادکردن اینترنت می‌تواند فضا را مدیریت کند، چرا که در صورت مدیریت دولت، او می‌تواند اجازه ندهد که کاربران به فضاهایی که نباید بروند، مراجعه کنند.

ظریف و آذری جهرمی نیز پای کار آمدند

محمدجواد ظریف در پاسخ به یک کاربر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «سلام ‌تضمین می‌دهم که پزشکیان راستگو و شجاع است و در برابر این کژفهمی‌ها و کژتابی‌ها ایستاده و خواهد ایستاد. ‌۱۵ تیر به آینده رأی می‌دهیم». محمدجواد آذری جهرمی هم در پاسخ وی نوشت: «بنده هم به راستگویی، صداقت و شجاعت دکتر مسعود پزشکیان شهادت می‌دهم و آن را ضمانت می‌کنم.»

*جلیلی سردرگم است

کاندیدای دیگر که باید روز جمعه با پزشکیان رقابت کند، سعید جلیلی است. او در نشست‌های انتخاباتی زمانی‌که بحث فیلترینگ شد به نوعی از پاسخ طفره رفت و به ذکر موارد دیگر بسنده کرد: «در فضای‌مجازی باید مسئولیت‌پذیری ایجاد کرد، نه محدودیت؛ لزوم مواجهه فعالانه با فضای‌مجازی؛ بسترسازی برای رونق اشتغال در فضای‌مجازی با هوشمندی و قانون‌گرایی.» در همین راستا امیرحسین ثابتی، مشاور سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در توئیتی نوشت: «فیلترینگ به شیوه کنونی مصداق کار نمایشی، کاریکاتوری و با نتیجه معکوس است. اگر قرار است پلتفرمی فیلتر شود، پس چرا مسئولان از توئیتر و اینستاگرام استفاده می‌کنند؟ چرا فیلترشکن به‌راحتی در دسترس عموم است؟ یا فیلتر نکنید یا طوری فیلتر کنید که هیچکس نتواند وارد شود؛ حتی مسئولان.» رئیس کمیسیون تحول و نوآوری اتاق بازرگانی، درباره تأثیر پیروزی سعید جلیلی بر کیفیت اینترنت اظهارکرد: «سعید جلیلی به‌صورت مشخص ادامه وضعیت فعلی را دنبال می‌کنند. تغییر و بهبودی در اینترنت با ایشان رخ نخواهد داد. دفاعی که در مناظره‌ها می‌کردند، دفاع از محدودیت‌های آزاردهنده فعلی است.» محسن نوربخش درباره تأثیر پیروزی سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری بر کیفیت اینترنت و فیلترینگ در ایران گفت: «آقای جلیلی به‌صورت مشخص ادامه وضعیت فعلی را دنبال می‌کنند. تغییر و بهبودی در اینترنت با ایشان رخ نخواهد داد. دفاعی که در مناظره‌ها می‌کردند دفاع از محدودیت‌های آزاردهنده فعلی است. طیفی که فعلا در رأس کار هستند و تداوم آن هم در کلام جلیلی وجود دارد، محدودیت‌های فعلی را روش درستی می‌دانند. فیلترینگی که برای محتوا پورن انجام می‌شود مورد اختلاف نیست؛ بلکه اختلاف بر سر تأثیر فیلترینگ بر اقتصاد است. حذف رقابت با قراردادن یک پیام‌رسان داخلی مسأله ماست. آنجا که گوگل‌پلی را فیلتر می‌کنند و شرکت‌ها نمی‌توانند از برنامه‌های روز استفاده کنند، مسأله اینترنت است. آنجا که فیلترشکن یک بازار بزرگ‌تر از بازار اینترنت می‌شود، مشکل اینترنت است.» او افزود: «طیفی که دنبال تداوم وضعیت موجود هستند، به سمت پیچیده‌ترکردن محدودیت‌های آزاردهنده اینترنت هستند. طیف مقابل مانند آقای پزشکیان این احساس را به مردم نمی‌دهند و به منطقی کردن وضعیت فکر می‌کنند.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار