| کد مطلب: ۱۱۲۶۰۹۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» حمایت هواداران قالیباف از کاندیدای اصلاح‌طلبان را بررسی می‌کند

معمای مقصد رای‌های قالیباف

آرمان ملی- حمید شجاعی: انتظار می‌رفت که انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در 8 تیر با مشارکت 50 درصدی مردم همراه شود و برخلاف دوره‌های گذشته این بار مردم قفل کاهش مشارکت را بشکنند و پای صندوق‌ها حاضر شوند، اما مشارکت 40 درصدی در سراسر کشور نشان داد که هنوز نارضایتی‌ها و اعتراض مردم نسبت به مسائل مختلف و جاری جامعه حل نشده و هنوز مانده که مردم با صندوق رای آشتی کنند.

معمای مقصد رای‌های قالیباف

در چنین شرایطی انتخابات برای برگزیدن یک نفر از میان 4 نامزد نهایی یعنی مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف در جهت رسیدن به پاستور آغاز شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت مسعود پزشکیان توانست در مشارکت حداقلی مردم هم آرای خود را داشته باشد و با ۱۰.۴۱۵.۹۹۱ پیشتاز نهایی دور اول انتخابات لقب بگیرد. اما چون نتوانست 50 به علاوه یک رای از کل آرای مأخوذه را به‌دست بیاورد از راهیابی به پاستور باز ماند تا انتخابات به دور دوم برود و در دور دوم با سعید جلیلی که در دور اول با تعداد ۹.۴۷۳۲۹۸ رای در جایگاه دوم ایستاد رقابت کند. این در حالی است که بسیاری معتقد بودند با توجه به پایگاه رای محمدباقر قالیباف در تهران و سایر استان‌ها وی یا در دور اول و اگر نه با پزشکیان به دور دوم خواهد رفت و هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که قالیباف نتواند رای بالایی کسب کند. اما وقتی کم‌کم آرای روستاها و شهرها به صورت تایید نشده آمده و در ادامه آرای تایید شده منتشر شد مشخص گردید که قالیباف بر خلاف گفته‌ها آنچنان رای بالایی هم نداشته که البته برخی معتقدند حواشی پیرامون وی به ویژه مصاحبه تلویزیونی دخترش تاثیر زیادی در عدم رای آوری وی داشته است. اما به هر جهت قالیباف که برخی از پیش هم گفته بودند اگر اجماعی صورت نگیرد سوم خواهد شد از دور رقابت کنار رفت تا در دور بعدی نظاره‌گر رقابت پزشکیان و جلیلی باشد.

* به نام قالیباف به کام پزشکیان

پیش از انتخابات تلاش بسیاری صورت گرفت تا میان محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی ائتلاف صورت گیرد و در این میان طرفداران هریک از نامزدها یکدیگر را به باد انتقادات تند گرفتند و در نهایت هم ائتلافی صورت نگرفت و هر دو نفر وارد صحنه انتخابات شدند. اما وقتی در نتیجه انتخابات قالیباف سوم شد و جلیلی با پزشکیان به دور دوم رفت صحبت‌های بسیاری پیرامون رفتن رای قالیباف به سمت مسعود پزشکیان یا سعید جلیلی مطرح شد و حتی برخی حامیان قالیباف با رد حمایت از جلیلی اعلام کردند که در دور دوم به پزشکیان رای خواهند داد. چنانکه عبدالرضا داوری در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بیست سال تمام قالیباف را تخریب کردند. پروژه بگیران را زیر بال و پر گرفتند، حتی به همسر و فرزندان قالیباف رحم نکردند، از دروغ سیسمونی و فساد یاش و… لجن ساختند و به صورت قالیباف پرتاب کردند، حالا که رأی می‌خواهند، می‌گویند گذشته را فراموش کنیم و متحد شویم. زهی خیال باطل. یا محسن علیپور فعال دیگری خطاب به حامیان جلیلی نوشت: ما هیچ عهدی با شما نداریم. شما جریان را فدای عقده‌هایتان کردید و یقینا از میان پزشکیان و جلیلی، پزشکیان انتخابی عاقلانه‌تر و بهتر است. هم از جلیلی انقلابی‌تر است. از سوی دیگر وحید ایمانی مجری مطرح صداوسیما و از حامیان قالیباف نیز در توییتی خط خود را از جلیلی جدا کرد و نوشت: «خودکشی به‌خاطر ترس از مرگ را حاصل اشتباه و کج اندیشی سیاسی می‌دانم!» قائم مقام ستاد مرکزی دانشجویان و جوانان قالیباف نیز در یک استوری نوشت: «ما از زخم نا برادرها دل شکسته‌ایم.» کاربر دیگری نیز با منتشر کردن برگه رای خود در شبکه ایکس نوشت: با افتخار به دکتر قالیباف رای دادم، اما جمعه آینده به دکتر پزشکیان دولت سوم روحانی رای می‌دهم. اما روند امور بدین صورت نماند و قالیباف در بیانیه‌ای ضمن احترام به پزشکیان از جلیلی حمایت کرد و نوشت: «از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت بازنگردند لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی به عنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند.» اما حتی همین حمایت نیز به مذاق حامیان رئیس مجلس خوش نیامد و موضع دیگری برگزیدند. چنانکه محمد توکلی در ایکس نوشت: «اکثریت سبد رای قالیباف گوش به فرمان نیستند و به تشخیص خود عمل می‌کنند. عبدالرضا داوری مشاور ارشد رسانه‌ای ستاد مرکزی قالیباف نیز در ایکس نوشت: «به‌خاطر توسعه ایران و به‌خاطر مقابله با حاکمیت  تندروها و در دفاع از پرچم «خدمت و پیشرفت» که دکتر قالیباف، سردار توسعه گرای ایرانی بر افراشته بود تاسیس ستاد «جریان انقلاب، حامی پزشکیان» را اعلام می‌کنیم و خاضعانه از همه حامیان دکتر قالیباف برای پیوستن به این ستاد دعوت می‌نمایم. وی همچنین در توئیت دیگری نوشت: «تا این لحظه ١۵٣ نفر از فعالان رسانه‌ای و ستادی حامی دکتر ‎قالیباف به خاطر توسعه ایران به ستاد «جریان انقلاب حامی پزشکیان» پیوستند. به فضل الهی جریان حامیان دکتر قالیباف، صحنه ١۵ تیر را دگرگون خواهند کرد.»

*رای پزشکیان از قالیباف

آنچه که مشخص است محمدباقر قالیباف پایگاه رای متنوعی دارد و رای دهندگان به وی لایه‌های مختلفی را تشکیل می‌دهند. یک لایه نظامیان هستند که به نظر به سعید جلیلی رای خواهند داد. لایه دوم جامعه مداحان و هیئت‌های مذهبی که آنها نیز به جلیلی رای خواهند داد. اما لایه دیگر بازاریان، کسبه و تکنوکرات‌هایی هستند که به جهت سابقه مدیریتی قالیباف به او رای داده‌اند که در دور دوم به پزشکیان رای خواهند داد. لایه دیگر را نیز می‌توان آن طیف از هواداران و حامیان قالیباف را در نظر گرفت که به جهت عدم ائتلاف جلیلی با قالیباف در دور دوم به پزشکیان رای می‌دهند. یعنی چیزی حدود 45 تا 50 درصد آرای حامیان قالیباف به سبد رای مسعود پزشکیان خواهد رفت. در چنین شرایطی اگر پزشکیان بتواند جدای از پایگاه رای 10 میلیون و چهار صد هزاری خود بخشی از ناراضیان و رای ندهندگان را به پای صندوق‌های رای بکشاند خواهد توانست در دور دوم با اختلاف، سعید جلیلی را شکست داده و به عنوان رئیس‌جمهور نهم قدم به پاستور بگذارد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار