| کد مطلب: ۱۱۲۵۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» درباره چالش و نقاط قوت راه اندازی فیبر نوری در کشور گزارش می دهد

فیبر نوری بر نخل بلند گرانی

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: ایران در سال های اخیر در حال توسعه شبکه فیبر نوری خود بوده، اما همچنان با چالش های متعددی مواجه است. نبود زیرساخت مناسب برای توسعه این پروژه به ویژه در مناطق کم برخوردار و نیاز به سرمایه گذاری برای اجرایی کردن آن از جمله مشکلات این پروسه اعلام شده است. از سوی دیگر هزینه اولیه نصب و راه اندازی آن برای مشترکین حدود 4 میلیون و 500 هزار تومان بدون احتساب هزینه پرداخت تعرفه ماهانه اعلام شده است که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، برای بسیاری استفاده از این خدمات امکان پذیر نیست. از این رو گروهی معدود از افراد می توانند برای استفاده از این اینترنت با کیفیت بهتر اقدام کنند.

فیبر نوری بر نخل بلند گرانی

موانع توسعه فیبر نوری

به گزارش «آرمان ملی»، از آنجا که هزینه ساخت و نگهداری یک شبکه فیبر نوری در ایران گران است، بنابراین تهیه کابل های فیبر نوری، تجهیزات و نیروی کار برای بسیاری از شرکت ها و افراد نیز دشوار است، از سوی دیگر کارشناسان معتقدند؛ شبکه فیبر نوری ایران در برابر حملات سایبری و آسیب فیزیکی آسیب پذیر است که می تواند خدمات ارتباطی را مختل کند. این در حالی است که به گفته برخی از صاحبنظران در این حوزه شبکه فیبر نوری ایران استاندارد نیست که می تواند یکپارچه سازی سیستم ها و تجهیزات مختلف را با مشکل مواجه کند. همچنین چارچوب نظارتی ایران برای بخش مخابرات پیچیده است که می تواند برای سرمایه گذاران عدم اطمینان ایجاد کند و مانع توسعه شبکه فیبر نوری شود. از طرفی تحریم ها در این زمینه نیز سایه سنگین خود را گسترانیده و بنا به گفته کارشناسان شبکه فیبر نوری ایران به خوبی به شبکه‌های بین‌المللی متصل نیست و این می‌تواند توانایی کشور را برای ارتباط با سایر نقاط جهان محدود کند.علاوه بر این قطع مکرر برق ایران می تواند شبکه فیبر نوری را مختل کند و خدمات ارتباطی را به خطر بیندازد. از سوی دیگرمهاجرت افراد متخصص این عرصه را همچون دیگر حوزه ها با چالش کمبود نیروی کار ماهر روبه رو ساخته و به این ترتیب این امر می تواند نگهداری و ارتقای شبکه فیبر نوری را با مشکل مواجه کند، این مشکل به ویژه با توجه به کمبود سرمایه گذار و مسئله محدودیت تامین منابع مالی، توسعه کیفی وکمی شبکه فیبر نوری را با ابهام مواجه کرده است.

بُرد دولت در صورت ارتقای خدمات اینترنت

کیوان نقره کار، کارشناس فناوری اطلاعات در این باره به «آرمان ملی» گفت: قطعاً بهینه سازی خدمات از نظر کیفی وکمی با افزایش نسبی هزینه ها همراه است و گمان همگان بر این است که درباره اینترنت نیز باید همین امر صادق باشد، اما به نظر من این مسئله درباره اینترنت باید عکس این روند انجام شود، چرا که اینترنت همچون راه و جاده ای است که هر قدر تسهیل گری در این خصوص بیشتر شود چه برای ارائه دهندگان خدمات در بخش دولتی و خصوصی و همچنین برای کاربران باعث رونق بهتر چرخه اقتصادی و بهینه شدن ارائه خدمات و گردش امور اداری، خدماتی و ... در کشور شود.از این رو به نظر می رسد ارائه خدمات اینترنت به کاربران با قیمت پایین تر، علاوه بر رضایت مصرف کنندگان، ارائه دهندگان خدمات در بخش دولتی وخصوصی نیز از آن منتفع می شوند.

استقبال خوب مشروط از فیبر نوری

او درباره اجرای پروژه فیبر نوری در ماه های اخیر و هزینه های گزاف راه اندازی آن برای متقاضیان گفت: بدیهی است کاهش هزینه های اینترنت در هر قالبی با توجه به تسریع و تسهیل درانجام امور در حوزه های مختلف، برای همگان مطلوب خواهد بود، اما باتوجه به کاهش قدرت خرید مردم، احتمالاً برخی از خانوارها امکان پرداخت هزینه های گران نصب و راه اندازی اولیه آن را نخواهند داشت و با توجه به اینکه این فرآیند در شرایطی که تمام دنیا در مسیر پیشرفت وتوسعه خدمات و فناوری های دیجیتالی و ... هستند، امری ضروری است، باید شرایط با توجه به قدرت مردم بهینه شود. نفره کار اضافه کرد: هر چند هزینه استفاده از خدمات فیبر نوری در مرحله ابتدایی آن یعنی نصب وراه اندازی گران تر از مدل پیشین و سنتی آن است، اما با توجه به کیفیت و سرعت بهتر این نوع از اینترنت پیش بینی می شود، استقبال نسبتاً خوبی از آن صورت گیرد، اما مطالبه گروه ها و اقشار آسیب پذیر جامعه بر این است که هزینه های استفاده از خدمات اینترنت به عنوان یکی از امور ضروری در دنیای پیشرفته کنونی کمتر شود.

چشم امید به وعده ارزانی برای تحقق شهر هوشمند

او توضیح داد: البته مسئولان قول داده اند تا هزینه های اولیه نصب وراه اندازی اینترنت فیبر نوری را کاهش دهند، از سوی دیگر هزینه استفاده ماهانه از این اینترنت پس از پرداخت هزینه های اولیه در حد توان پرداخت همگان است و به این ترتیب با توجه به کیفیت بهتر فیبرنوری در مقایسه با اینترنت سنتی پیش بینی می شود، تعداد کاربران در دوره ای کوتاه افزایش یابد و قابل استفاده برای همگان شود. توسعه اینترنت امروز به نیاز اصلی در حوزه فناوری تبدیل شده است. امروز تمامی کشورهای توسعه یافته با فیبر نوری برای توسعه کسب و کار سر و کار دارند. توسعه اینترنت بر پایه فیبر نوری نیز در دستور کار کشور قرار دارد. فیبر نوری فرصت طلایی برای اینترنت ایران است. او ادامه داد: فیبر نوری برای توسعه شهرهای هوشمند و ارتباطات شهری یک امکان ویژه محسوب می‌شود. این تکنولوژی به شهرها امکان ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت، اتصالات هوشمند، نظارت و کنترل ترافیک و سیستم‌های انرژی هوشمند را می‌دهد. به طور خلاصه، فیبر نوری در بحث اینترنت و مخابرات نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و قابلیت‌های بالقوه‌ای در ارتقای سرعت، کیفیت و پایداری ارتباطات فراهم می‌کند. این کارشناس توضیح داد: اکثر کشورهای دنیا با نگاهی به آینده دریافته‌اند که باید برای رشد و توسعه در همه ابعاد نگاهی جدی به فراهم آوردن ابزار و ساختار مناسب در حوزه اقتصاد دیجیتالی داشت، اما نکته‌ای که حائز توجه است این است که سیاست‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات مهم‌ترین بخش توسعه اقتصادی به شمار می‌آید.اما در بعضی از حوزه‌ها مانند دولت الکترونیک موفق بوده که البته بیماری کرونا هم در آن زمان بی‌تاثیر نبوده و این سرعت پیشرفت را به تمام دولت‌ها از جمله ایران داده است. در بخش دیگری از زیرساخت‌های اینترنتی مانند کیفیت، سرعت و قیمت اینترنت هنوز نتوانسته‌ایم مطلوبیت لازم را برای مخاطب و کاربران ایجاد کنیم و همواره کاربران با مشکلات بسیاری دست‌و‌پنجه‌ نرم می‌کنند. بر اساس این گزارش؛ برای غلبه بر این چالش ها، ایران نیاز به سرمایه گذاری در ساخت یک شبکه فیبر نوری قوی و استاندارد، بهبود چارچوب نظارتی و افزایش اتصال بین المللی دارد. علاوه بر این، کشور نیاز به توسعه نیروی کار ماهر و بهبود دسترسی به بودجه برای حمایت از توسعه صنعت مخابرات دارد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار