| کد مطلب: ۱۱۲۳۵۳۳
لینک کوتاه کپی شد

مسئولان برای مقابله و پیشگیری از خسارات ناشی از فرایندهای محیط زیستی چه کرده اند؟

طوفان در تهران، سیل در کندوان

آرمان ملی- طوفان هم از آن دست حوادث زیست محیطی است که در کنار سیلاب و ریزگردها و آلودگی و فرونشست زمین، مردم ایران را غافلگیر کرده و پیش از اینکه مسئولان مدیریت بحران به خود آمده و هشدارهای لازم را صادر کنند، تصاویری از درخت‌های قطوری که از کمر شکسته و بر خودروهای شهروندان سقوط کرده‌اند و نیز اتومبیل‌های له شده زیر گل و لای در فضای مجازی می‌چرخد و از جانب مسئولان پیش بینی پیدا شدن اجساد از لای آنچه طوفان درهم پیچیده، مخابره می‌شود.

طوفان در تهران، سیل در کندوان

روز پنجشنبه در تهران، هجوم توده گرد و غبار به تهران و طوفان لحظه‌ای تصاویری از به هم ریختگی در شهر را خلق کرد و اداره کل هواشناسی با صدور هشدار نارنجی وقوع رگبار شدید، رعد و برق و وزش باد شدیدی همراه با گرد و خاک را تا امروز پیش بینی کرد و از افزایش سرعت باد تا سه روز آینده خبر داد.

تصاویر خسارات تندباد تنها مربوط به پایتخت نبود و برخی از دیگر نقاط کشور را هم شامل می‌شد و البته سازمان هواشناسی پیش‌تر از وقوع طوفان در برخی مناطق ایران خبر داده و گفته بود در برخی نقاط شمال غرب، شمال شرق، بخش‌هایی از مرکز کشور، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و برخی نقاط جنوب کشور، احتمال خیزش گرد و خاک و کاهش دید و کیفیتی هوا دور از انتظار نیست.

بعدتر ویدئویی از ویرانی‌های سیل در جاده کندوان و چالوس منتشر شد که نشان می‌داد، باران‌های سیل آسا و طغیان رودخانه‌های فصلی خرابی‌های بسیاری به بار آورده و بنا بر آماری که از صحبت‌های مسئولان ذی ربط به دست آمد، بیش‌ترین حجم ویرانی در جاده کندوان رخ داده. در این گزارش می‌پرسیم که چرا هر اتفاق محیط زیستی ساده که در سایر نقاط دنیا منجر به افزایش طراوت و نشاط زندگی و خیر و برکت به آن می‌شود در ایران فاجعه می‌آفریند؟

چند جسد زیر گل و لای مدفون شده‌اند؟

طغیان رودخانه چالوس منجر به بروز سیلاب در کندوان شد و چند خودرو را که در محدوده یک رستوران توقف کرده بودند با خود برد. سه نفر مصدوم شدند و مقام‌های ذی ربط استان مازندران پیش بینی کردند اجساد برخی قربانیان زیر گل و لای مانده باشد.

حسینعلی محمدی، مدیر کل مدیریت بحران مازندران با اینکه ۳ نفر مفقود شده بودند، در این باره نظر داد: اینکه در خودرو افرادی حضور داشته باشند مورد تائید نیست ولی جست‌وجوها کماکان ادامه دارد.

پیش بینی وجود اجساد در گل و لای توسط محمد شریفی، فرماندار چالوس هم تائید شد.

او با اشاره به اینکه بارش شدید و در مدت کوتاه شب گذشته در محور کندوان، موجب جاری شدن سیلاب در منطقه دزدبن، رستوران دربند و پل اوشن شد، گفت که در پی وقوع سیلاب در جاده چالوس به‌ویژه در محدوده رستوران دربند، بسیج نیروها برای پاکسازی محور انجام شد و شاهد خسارت سیل به تعداد زیادی از خودروها و رستوران‌ها هستیم.

شریفی ادامه داد که تعداد زیادی از خودروها دچار حادثه شدند اما آمار دقیق آن بعد از پاکسازی اعلام می‌شود و نیروهای امدادی در حال بررسی و پاکسازی هستند.

فرماندار چالوس تا آخرین گزارش‌ها از منطقه، خبر داده بود که ۵ خودرو از گل و لای بیرون کشیده شده.

شریفی با بیان اینکه استاندار مازندران به برخورد جدی با مسئولینی که احتمالا در این خصوص ترک فعل و یا کم‌کاری داشته‌اند هشدار داد، افزود: یکی از علل سیلاب بارش شدید باران در مدت زمان بسیار کوتاه بوده است.

 چه کسی مقصر است؟

 تعدی زمین خواران به حریم رودخانه و محیط زیست، از علل اصلی ویرانی‌های به جا مانده ناشی از طغیان رودخانه‌ها در محور کندوان چالوس است که توسط کارشناسان محیط زیستی مطرح می‌شود. آنچه در صحبت‌های مسئولان هم دیده می‌شد.

شریفی، فرماندار چالوس در این رابطه گفته وقوع سیلاب در هر منطقه‌ای پای قصور و کوتاهی برخی دستگاه‌ها، ساخت وسازهای بی‌رویه و تصرف به بستر و حریم رودخانه را به میان می‌کشاند و بی‌شک حادثه مخرب و سیلاب جاده کندوان نیز از این مساله مستثنی نخواهد بود.

نماینده مردم شهرستان‌های چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه به بحث لایروبی و کوتاهی در انجام آن اشاره کرده و گفته است که «یکی از مهم‌ترین دلایل بروز سیل در جاده چالوس عدم لایروبی رودخانه سردآبرود چالوس بود که باید انجام می‌شد.»

کامران پولادی، همچنین ضمن تشکر از حضور مسئولان، گفته: بخش خصوصی نیز در این حادثه به کمک آمد و با اختصاص خودروهای سنگین در روند پاکسازی کمک می‌کند.

باد همیشه بوده شما چه تدابیری اندیشیدید؟

همان‌طور که از تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از طوفان تهران برمی‌آید و نیز با توجه به تاثیرات وزش باد در سایر نقاط ایران و تجاربی که از سال‌های گذشته در این باره موجود است، یکی از خشکسالی از عوامل مهم پدید آمدن گرد و غبار و کاهش و دید و افزایش تصادفات و بیمارشدن شهروندان به حساب می‌آید. زمانی که سفره‌های آب زیرزمینی به اتفاق و حتی در مواردی با تشویق مسئولان کشیده می‌شود، زمین خشک و مستعد برپاشدن گرد و غبار و طوفان شن و ماسه و ایجاد بحران‌های زیست محیطی می‌شود.

کشور ما با بحران بی‌آبی مواجه است و در عین حال در فصولی که بارندگی وجود دارد تندباد و بارش های‌ها شدید هم به جای استفاده برای زمان کم آبی و خشکسالی، سیلاب شده و طغان رودخانه هم خسارت به بار می‌آوردند و مشخص نیست در تمام این سال‌ها مسئولان چه تمهیداتی را درنظر گرفته‌اند که به خسارت منجر نشود؟

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار