| کد مطلب: ۱۱۲۲۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از تحرکات برخی اصلاح‌‌طلبان

حالا نوبت راهگشایان شد

آرمان ملی– مطهره شفیعی: حالا به نام راهگشایان آمدند. در گذشته نه تنها روزنه‌گشا نبودند بلکه روزنه‌های محدود را بستند و تنها در اختلاف‌افکنی و دو قطبی‌سازی موفق بودند. روزنه‌گشایان انتخابات مجلس 1402 اکنون تغییر نام داده و با عنوان راهگشا بار دیگر خود را مطرح کردند. روزنه‌گشایان معتقد بودند باید روزنه‌های ارتباط با تصمیم‌گیران را گشود تا از این طریق بتوان راه ورود به مجلس را تسهیل کرد اما تصورشان اشتباه بود چرا که برخلاف تصمیم جمعی جریان اصلاحات عمل کردند و پس از آن هم نیروهای موثر جریان اصلاحات برای ورود به مجلس تایید نشدند که نشانگر ناکامی روزنه‌گشایان در دو بحش بود. تقی آزاد ارمکی درباره روزنه‌گشایان به «آرمان ملی» می‌گوید: «‌به‌نظر من در بدترین شرایط و موقعیت این دوستان بازی خوردند. زمانی‌که در یک رقابت، مثلا کشتی شما را راه نمی‌دهند در جمع تماشاچی بودن نیز اهانت است. چون طرف شما وسط رقابت نیست که برای او کف بزنی و با او بدرفتاری کنی که شکست خورد یا پیروز شد. تحلیل من هم از قبل این بود که روزنه‌گشایان بیش از آنچه بازنده بودند، بازنده شدند.» از سوی دیگر سیدمحمد خاتمی به‌عنوان رهبر جریان اصلاحات پذیرفته شده و اصلاح‌طلبان واقعی هیچگاه از تصمیمات ایشان عدول نمی‌کنند.

 حالا نوبت راهگشایان شد

 واکنش حجاریان به عملکرد راهگشایان

اکنون همین روزنه‌گشایان از شکست خود درس نگرفتند و با نام راهگشایان برای انتخابات ریاست جمهوری وارد عمل شدند. سعید حجاریان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به انتقاد از روزنه‌گشایان و راهگشایان در انتخابات پرداخت. حجاریان نوشت: نقد شکلی و محتوایی بیانیه راهگشایان (روزنه‌گشایان) را به بعد از انتخابات موکول می‌کنم اما، امیدوارم صاحبان امضا پس از انتخابات بمانند و به سمت تشکیل حزب بروند. دستاورد سیاست‌ورزی تحزب است نه حزب‌زدایی!

*نگرانی‌های مشترک میان راهگشایان و احمدی‌نژاد

این راهگشایان به شکل نادرستی سوار بر موج نارضایتی از وضعیت اقتصادی شدند تا شاید از این مسیر بتوانند خود را مطرح کنند مانند کاری که محمود احمدی‌نژاد در زمان ثبت‌نام کرد. او گفته بود: «مشاهده اوضاع اقتصادی و معیشتی اکثریت قاطع مردم که رنج گذران زندگی را تا عمق استخوانشان نفوذ داده ، تاب و تحمل را از هر انسان مسئول سلب کرده و عمق جان هر فرد آگاهی را متاثر و نگران می‌سازد. اینجانب که همواره در ارتباط وسیع با اقشار مختلف مردم و به‌ویژه طبقات ضعیف و متوسط بوده‌ام، دردمندانه‌تر، وضعیت زندگی آینده بسیاری از آنان را با نگرانی شدید دنبال می‌کنم. در این شرایط، همگان حتی آنانی که از توانمندی اقتصادی نسبی برخوردارند، از شرایط حاضر ناراضی بوده و سایه غم سنگینی ملت را بر زندگی شخصی و خصوصی خود نیز حس کرده و مایل به تحقق شرایط بهتر برای زدودن رنج فقر از سیمای هموطنان خود هستند.» راهگشایان هم در بیانیه خود آوردند: «تحریم‌های اقتصادی» از یک‌سو و «خالص‌سازی»‌های کاهنده مشارکت سیاسی از سوی دیگر نیز قیچیِ ضدزندگیِ دیگری ساخته است. این دو لبه قیچی عملا به کاهش رغبت گروه بزرگی از هم‌وطنانمان برای مشارکت انتخاباتی و نیز فرسایش زیرساختی، ضعیف‌ترشدن توان متشکل جامعه ایران، فقر و نابرابری، بی‌افقیِ سیاسی، مهاجرت، نارضایتی فزاینده و بغرنج شدن مسائل ایران انجامیده است. ما امضاکنندگان این بیانیه خود بخشی از شهروندان متکثر جامعه ایرانیم و درک می‌کنیم زمینه‌های نارضایتی‌افزا، فشارهای سهمگین اقتصادی و به رسمیت شناخته نشدنِ تکثر ما ایرانیان در سبک زندگی و باور و ترجیحات و مشارکت سیاسی چقدر می‌تواند تلخ و سخت و مانع امید به گشایش‌گری شود.»

*حرکت  خلاف جهت موضع خاتمی و جبهه اصلاحات

این افراد در ادعا خود را عضو جریان اصلاحات می‌دانند اما در عمل خلاف این رویه عمل می‌کنند. در بیانیه راهگشایان آمده است: «از مجموعه مصلحان سیاسی و نهادها و شبکه‌های دغدغه‌مندِ ایران می‌خواهیم نامزد(های) اصلاح‌گر میانه و توافق‌گرایی را شناسایی کنند که هم توانایی ساختن توافق‌های ایران‌ساز با سایر حکمرانان و نیروهای سیاسی را دارند و هم در بسیج رای و جلب اعتماد طیف وسیعی از گروه‌های اجتماعی قائلند.» این در حالی است که خاتمی گفته است: «اﯾﻦ ﺑﻨﺪه ﮐﻮﭼﮏ ﺧﺪاوﻧﺪ که ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎور ﺑﻮده و ﻫﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﻫﻤﻮاره ﺑﺎﯾﺪ در ﮐﻨﺎر ﻣـﺮدم و ﺑـﺎ ﻣـﺮدم ﺑود و ﺧﯿﺮ و ﺻﻼح آﻧﺎن را خواست، ضمن تایید راﻫﺒﺮد اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﯽ ﺟﺒﻬﻪ اﺻﻼﺣﺎت، اگر پیشنهاد جبهه محقق شود در انتخابات شرکت می‌کنم.» و راهبر انتخاباتی جبهه اصلاحات هم همان تاکید بر حمایت از کاندیدای اصلاح‌طلب است ولاغیر، اما راهگشایان درصدد حمایت از کاندیدایی از جنس دیگر هستند. سایت اصولگرای نامه‌نیوز هم نوشته است: «با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری می‌بینیم که روزنه‌گشایان دوباره صدایشان را بلند کردند و حتی مقابل سیدمحمد خاتمی ایستادند. شاهد هم بیانیه‌ای است که بعد از بیانیه خاتمی منتشر کرد. در حالی‌که سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق طی بیانیه‌ای برای شرکت در انتخابات شرط گذاشت و تاکید کرد: «ضمن تائید راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات، اگر پیشنهاد جبهه محقق شود، در انتخابات شرکت می‌کنم.»

 روزنه‌گشایان از راهگشایی گفتند!

آقای خاتمی تاکید کرده است صرفا در صورت تائید صلاحیت یک نامزد انتخاباتی اصلاح‌طلب در انتخابات شرکت می‌‌کند اما روزنه‌گشایان معتقدند که «باید تلاش کنیم با فاصله‌گرفتن و دوری‌جستن از ایجاد دوقطبی‌های کاذب در عرصهٔ سیاست و اجتماع، مانع شکاف دولت و ملت بشویم و از فرصت انتخابات هم نهایت استفاده را بکنیم.» از سوی دیگر  در بیانیه راهگشایان آمد است :«برای افزایش احتمال تایید صلاحیت‌ آن نامزد(ها) فراهم‌سازیِ زمینه‌های حصول نوعی مصالحه برد- برد و توافق و قرارداد نانوشته جدید بین شهروندان و حکمرانان هم ضروری است.» اکنون این سوال مطرح است که آیا طرح این ادعا برای انتخابات مجلس راهگشا بود که بار دیگر آن را مطرح و هدف خود را مورد سوءظن قرار می‌دهند؟

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار