| کد مطلب: ۱۱۲۰۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد

جواد هروی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

مشارکت کم امروز در نتیجه ردصلاحیت‌های دیروز است

آرمان ملی- احسان اسقایی: فضای سیاسی کشور در شرایطی که انتخابات ریاست جمهوری طبق قانون باید تا حدود 30 روز دیگر برگزار شود، فعلا شور آنچنانی ندارد. علت این امرنیز مشخص است؛ زمانی که احزاب و گروه‌های سیاسی انگیزه‌ای برای فعالیت نداشته باشند آن هم به این علت که با موانعی برای معرفی کاندیدا در انتخابات روبه‌رو می‌شوند، جامعه نیز به تبع احزاب سیاسی دچار کرختی می‌شود. با این وجود اخیرا شاهد هستیم که تحولاتی در عرصه سیاسی در حال وقوع است و احزاب و گروه‌های سیاسی در ارتباط با حضور در انتخابات تمایلاتی از خود نشان می‌دهند؛ تمایلاتی که اگر از سوی ساختار قدرت به دید مثبت نگریسته شود و فضا برای فعالیت احزاب و معرفی نامزد از سوی آنها فراهم شود بدون تردید شاهد گرم تر شدن فضای سیاسی کشور خواهیم بود.

مشارکت کم امروز در نتیجه ردصلاحیت‌های دیروز است

آرمان ملی در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری آینده با جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه به گفت‌وگو پرداخته است. هروی معتقد است:« در روند چند انتخابات گذشته کشورمان حادثه‌ای تلخ به وجود آمده و آن حادثه از منظر اهل سیاست این است که روند مشارکت مردم در امر انتخات کاهشی شد و هر انتخاباتی نسبت به انتخابات قبلی شاهد کاهش آرای عمومی بودیم و این مورد نشان می‌دهد که اعتماد عمومی جامعه آسیب دیده و بحث جمهوریت نظام دچار آسیب شده است. این مورد حالت خوشایند و امتیاز مثبتی نیست. به همین علت باید به سمت ترغیب و تشویق احساسات مردم، مشارکت مردم و در واقع سوق دادن انرژی مردم به صندوق‌های رای حرکت کنیم. بنابراین باید تمامی دستگاه‌ها اعم از اجرایی و نظارتی و رسانه‌های عمومی به این سمت حرکت کند و این مواد منوط به آن است که دستگاه‌ها چنین امری را بایسته بدانند و بخواهد به این سمت بروند که مردم را شریک اصلی در تصمیم گیری خود بکند.» در ادامه این گفت وگو را می‌خوانید.

* فضای سیاسی کشور سرد است. این درحالی است که نیاز به ایجاد جو مناسب برای انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. این شرایط محصول چیست و آیا می‌توان امیدوار بود جو سیاسی در آستانه انتخابات یهبود یابد؟

یکی از مهم‌ترین نمادهای حضور مردم و نشانه‌های اعتماد یک ملت به دولت ها و مسئولان، انتخابات است. امروز در عرصه جهانی نیز نماد اعتماد در سطح ملی را انتخابات می‌دانند. لذا اینکه بخواهیم یک بحث مهم مانند انتخابات را به حاشیه ببریم و ارزشی برای آن قائل نباشیم در این معناست که جایگاه مردم در نظام سیاسی را در نظر نمی‌گیریم. نظامی که مبتنی بر دستاوردهای مردمی و انقلابی که ملهم از مردم تجلی پیدا کرده اگر بخواهد خود را در عرصه جهانی نشان دهد، این نظام سیاسی باید خود را مستظهر به حضور مردم و حمایت آنان بداند. متاسفانه در روند چند انتخابات گذشته کشورمان حادثه‌ای تلخ به وجود آمده و آن حادثه از منظر اهل سیاست این است که روند مشارکت مردم در امر انتخات کاهشی شد و هر انتخاباتی نسبت به انتخابات قبلی شاهد کاهش آرای عمومی بودیم و این مورد نشان می‌دهد که اعتماد عمومی جامعه آسیب دیده و بحث جمهوریت نظام دچار آسیب شده است. این مورد حالت خوشایند و امتیاز مثبتی نیست. به همین علت باید به سمت ترغیب و تشویق احساسات مردم، مشارکت مردم و در واقع سوق دادن انرژی مردم به صندوق‌های رای حرکت کنیم. بنابراین باید تمامی دستگاه‌ها اعم از اجرایی و نظارتی و رسانه‌های عمومی به این سمت حرکت کند و این مواد منوط به آن است که دستگاه‌ها چنین امری را بایسته بدانند و بخواهد به این سمت بروند که مردم را شریک اصلی در تصمیم گیری خود بکند. به همین علت است که ما در حزب اعتدال و توسعه اصرار به حرکت به سمت مشارکت مدنی داریم. اگر بتوانیم جامعه را متقاعد کنیم به جای اعتراض نظر خود را مستقیما در صندوق رای بریزد و مشارکت کند و احساس کند که‌این مشارکت اثر‌گذار است. طبیعتا صحنه سیاسی و عرصه اجتماعی کشور موقعیت تازه‌ای به خود خواهد گرفت و این مورد کاملا مثبت و نقش‌آفرین است.

* در انتخابات قبل که عده‌ای از اصلاح طلبان اعلام کردند که به دنبال روزنه گشایی هستند و عده‌ای هم البته چون کاندیدای اصلاح طلبی وجود نداشت کنار کشیدند. وضعیت جریان اصلاحات در ارتباط با انتخابات آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حیات سیاسی یک جامعه وابسته به حضور جریانات سیاسی مختلف از جمله چپ، راست و میانه است. اینکه بخواهیم یک جریان را از تصمیم گیری‌های سیاسی کنار بگذاریم و هر بهانه‌ای هم برای آن داشته باشیم، در آن معناست که جاذبه حضور و مشارکت را از مردم و هواداران یک طیف بگیریم. یک جامعه زمانی که نسبت به وضعیت سیاسی و سیاستمداران خود احساس بی‌مهری کند و احساس تندی نماید، واکنش نشان می‌دهد. جامعه در این شرایط کنار کشیده و به حاشیه می‌رود. از این رو نباید معتقد بود که حتما باید پشت یک جریان قرار گرفت و آن جریان را تقویت کرد و جریان اصلی سیاسی در ایران نباید این روند را برگزیند. متاسفانه در انتخابات‌های چند دوره قبل این بی‌مهری نسبت به جریان‌های میانه رو، معتدل و اصلاح طلب صورت گرفته است. چه بخواهیم و چه نخواهیم این مورد مشهود است و نمی‌توان آن را پنهان نمود، بنابراین قهر جریان‌های اصلاح طلب و میانه رو نسبت به روند انتخابات امری کاملا غیر معقول و نشان دهنده کاهش اعتماد در جامعه است. اینکه برخی بخواهند جریانی مانند اصلاح طلبان و یا اعتدال گرایان را از سپر سیاسی حذف کنند نه تنها هنر نیست بلکه بی‌هنری است و نشان دهنده آن است که سلایق سیاسی برخی در ایران کج اندیش است. بنابراین باید کاری شود که به رغم اینکه خوشایند طیف‌های دیگر نباشد اما همه طیف‌های در انتخابات حاضر باشند نباید هر طرفی مانند اصلاح طلبان و اعتدالگران را از صحنه خارج کرده و اینگونه بیندیشیم که بازی را برده‌ایم.اتفاقا این در معنا و منزله باخت جریانات سیاسی در یک جامعه است.

اینکه برخی بخواهند جریانی مانند اصلاح طلبان و یا اعتدال گرایان را از سپر سیاسی حذف کنند نه تنها هنر نیست بلکه بی‌هنری است و نشان دهنده آن است که سلایق سیاسی برخی در ایران کج اندیش است. بنابراین باید کاری شود که به رغم اینکه خوشایند طیف‌های دیگر نباشد اما همه طیف‌های در انتخابات حاضر باشند نباید هر طرفی مانند اصلاح طلبان و اعتدالگران را از صحنه خارج کرده و اینگونه بیندیشیم که بازی را برده‌ایم.اتفاقا این در معنا و منزله باخت جریانات سیاسی در یک جامعه است

*اکنون فکر می کنید که اصلاح طلبان تمایلی به حضور فعالان در عرصه انتخابات دارند حزب مطبوع شما در انتخابات چه برنامه‌ای دارد؟

در حزب اعتدال و توسعه بسیار امیدواریم که تصمیم گیران در قوه اجرایی و شورای نگهبان نسبت به تصمیم گیری‌های خود در تایید صلاحیت جریان‌های سیاسی نرمش نشان دهند و اگر غیر از این باشد متاسفانه قابل پیش بینی است که مشارکت در انتخابات کمتر از آنچه در اسفند 1402 خواهد بود . بنابراین ما در حزب اعتدال و توسعه امیدواریم بازنگری در بحث حضور جریان‌های سیاسی در کشور به شکل مشتاقانه کلید بخورد و شورای محترم نگهبان نیز با مهر نسبت به جریان‌هایی مانند اصلاح طلبان و اعتدالگرایان رفتار کند. در غیر این صورت تبعات ناخوشایند سیاسی را شاهد خواهیم بود که این مورد به نفع کسی نیست و نباید سرمایه‌های عمومی را از سر کج سلیقه‌ای از دست دهیم.

*آیا حزب اعتدال و توسعه کاندیدای حزبی و فرا حزبی در انتخابات پیش‌رو دارد؟

در حزب اعتدال و توسعه به دنبال پیدا کردن همسو با خود که از قدرت رای آوری هم برخودار باشد، هستیم. اکنون هم به شدت در حال رایزنی با اشخاصی در جناح اصولگرا و اصلاح طلبیم. در روزهای آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت. به نتیجه رسیدن این فعالیت‌ها منوط به تصمیم شورای نگهبان است .

*با چه کسانی رایزنی کردید؟

اجازه دهید که نام اشخاص را ذکر نکنیم چرا که بسیاری از افرادی که حزب با آنها وارد گفت‌وگو شده تمایلی به نامزدی ندارند و نمی‌خواهند نام آنها به عنوان نامزد احتمالی مطرح شود.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار