| کد مطلب: ۱۱۲۰۳۲۷
لینک کوتاه کپی شد

به بهانه فصل جابه‌جایی، نگاهی مستاجران بی خانه و خانه‌های خالی در پایتخت؛

بیش از نیمی از جمعیت تهران مستأجر هستند

آرمان ملی: مستاجر اگر باشید و از اردیبهشت ماه اگر به بنگاه های مسکن سری بزنید با فایل های جدیدی مواجه می شوید که خود را با قیمت های جدید و البته بسیار بالاتری نسبت به سال گذشته به روز کرده‌اند؛ موجی بیش از پیش اهالی شهر را از بالای شهر به مرکز، از مرکز به جنوب و از جنوب به حاشیه می راند و جا را بیشتر برای خانه های خالی یا خانه هایی که اتباع افغان به صورت گروهی اجاره کرده و از پس ان هم برمی آیند، باز می کند و از همین روست که چهره شهرها و طبقه بندی آحاد مختلف جامعه به هم خورده است و ایرانی های خانه به دوش بیش از هر زمان دیگری برای طی مسافت های طولانی جهت رسیدن به محل کار خود و نیز بازگشت به خانه به زحمت افتاده و علاوه بر اقتصاد بیمار خانواده هایشان دچار ناراحتی ها و بیماری های اعصاب هم می‌شوند!

بیش از نیمی از جمعیت تهران مستأجر هستند

مسئولیت رسیدگی به وضعیت مسکن افراد جامعه در وهله اول با دولت  است. مدیران مختلف دیگر در عرصه های شهری و سایر وزارتخانه ها و ارگان ها و نهادهای دیگر، هر کدام مسئولیت های تعریف شده دیگری دارند که البته ممکن است به صورت غیر مستقیم با حوزه تامین مسکن شهروندان ایرانی هم ارتباط پیدا کند. اما مدیران شهری چه اعضای شورا و چه شهردار و معاونانش در تامین مسکن شهروندان نقشی ندارند و وظایف دیگری برای آن ها تعریف شده است. به نظر اما این مدیران از تامین مسکن و تعدیل قیمت های اجاره، از مسئولین اصلی و ذی ربط ناامید شده اند و خود دست به تذکراتی زده اند و با ارائه برخی آمارها از وضعیت مستاجران تهرانی و نیز خانه های خالی و چرایی بالارفتن قیمت اجاره خانه ها، در تلاشند مسئولین مستقیم و غیرمستقیم را خطاب قرارداده تا آن ها متوجه وضعیت بد مستاجران که می رود به تدریج به بحرانی لاینحل بدل شود، جلب کنند.

هیچ برنامه مؤثری در مدیریت بازار اجاره نشینی وجود ندارد

در دویست‌و‌چهلمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران یکی از اعضا، در تذکری با ارائه به ورود به فصل جابه جایی منازل، گفت که  بر اساس آخرین آمار نیمی از جمعیت تهران مستأجر هستند. بنا بر

گزارشی که ایسنا هم کار کرده، مهدی اقراریان تاکید کرد که هیچ برنامه مؤثری در مدیریت بازار اجاره نشینی وجود ندارد و یکی از مهمترین چالش های نیمی از جمعیت پایتخت معضل اجاره نشینی است که امیدواریم تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.

او اظهار امیدواری کرد که مجلس و دولت جدید فرصت را غنیمت بشمارند و معضل اجاره نشینی را جدی ببینند.

۵۱ درصد تهرانی ها مستاجرند

اما هفتم خرداد بود که رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در دومین نشست عصرانه های خانه معمار با موضوع خانه های خالی شهر تهران با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف ما، موضوع آمار در کشور است، گفت: هیچکدام از سازمان هایی که در کشور در حوزه مسکن فعالیت می کنند، آمار و اطلاعات دقیق و هیچ جامعه آماری ندارند. یعنی نه تعداد مستاجران مشخص است و نه تعداد قشر آسیب پذیری که باید در تامین مسکن مورد توجه قرار بگیرند و هر آنچه در این حوزه مطرح می شود، تقریبی است.

به گفته کیانوش گودرزی وزارت راه و شهرسازی در این دوره یک برنامه جدیدی را از طریق سامانه املاک و اسکان تعریف کرده و از این طریق به دنبال یک جامعه آماری است تا بتواند چشم اندازی را برای سال های بعدی طراحی و مدیریت کند.

او با اشاره به حضور ۳ میلیون اتباع بیگانه در پایتخت، تصریح کرد که ۵۱ درصد از ساکنان شهر تهران، مستاجر هستند و این مسئله خود گویای نیاز شهر تهران به مسکن سازی است و در این مسیر، شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و شرکت هایی که در حوزه ساختمان فعال هستند، می بایست به تولید مسکن ادامه دهند و به نظر من شهر تهران، بیش از یک و نیم میلیون واحد مسکونی نیاز دارد. بنابراین تحقق این مهم نیازمند برنامه ریزی و کار گروهی منظم است. در این فرایند نیز حتما باید سروسامانی به اتباع بیگانه داده شود.

گودرزی با تاکید بر اینکه مردم ما نیازمند خانه هایی مطلوب هستند، اظهار داشت: اینکه وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه اسکان سعی دارد خانه های خالی را شناسایی کند، کار خوبی است اما در اصل ماجرا تاثیری ندارد و صرفا یکسری فشارهای روانی را برطرف می کند.

۴۲ درصد خانوارهای شهر تهران زیر خط فقر مسکن

اما پیش از گودرزی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم به چرایی وجود خانه های خالی پرداخته بود. به گفته حمیدرضا صارمی طبق آخرین سرشماری که سال ۱۳۹۵ انجام شده، حداقل یک میلیون نفر به جمعیت شهر تهران اضافه شده است. شهر تهران ۹۳۰ هزار پارسل اعم از مسکونی، تجاری، اداری و ... دارد، حال اگر عمر ساختمان در تهران را ۵۰ سال در نظر بگیریم، به طور معمول سالانه ۲۰ هزار پارسل در معرض فرسودگی قرار می گیرند و واقعیت این است که املاک بالای ۵۰ سال، دیگر قابلیت سکونت ندارند. بنابراین باید این نکته را در نظر گرفت که تعدادی از املاک به دلیل فرسودگی خیلی زیاد خالی از سکنه هستند.

در این جلسه، سید مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز با تاکید بر ضرورت های تولید مسکن در پایتخت، گفت: ۴۲ درصد خانوارهای شهر تهران زیر خط فقر مسکن هستند و در شاخص توان پذیری مسکن اصلا وضع خوبی نداریم که این مسئله نیاز شهر به مسکن سازی را تشدید می کند. بعد از ابلاغ طرح تفصیلی جدید، به دلیل ایجاد برخی محدودیت ها، تعداد صدور پروانه برای واحدهای مسکونی کوچک مقیاس کم شد و صدور پروانه به سمت واحد های بزرگتر رفت. این موضوع موجب تولید واحدهای مسکونی شد که تناسبی با نیاز عموم خریداران  نداشتند، چراکه واحدهای مازاد مورد بحث عموما در شمال شهر تهران هستند و برای گروه های هدف مناسب نیستند.

او افزود به همین دلیل ما در این دوره، با هدف تامین مسکن مورد نیاز شهروندان، توانستیم زیرساخت های لازم برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر را فراهم کنیم که این ۲۰۰ هزار واحد، عموما در پهنه جنوب تهران و با بهره گیری از عرصه های ناکارآمد و بی دفاع شهری، ضمن تامین خدمات هفتگانه احداث خواهند شد.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران: نوسازی بافت های فرسوده و پلاک های ناپایدار شهر تهران نیز با رویکرد ایجاد محلات الگو در دست اقدام است. بنابراین جریان ساخت مسکن در تهران باید تبدیل به یک جریان پایدار شود.

در نهایت، حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران با تاکید بر اینکه دولت ها برای اجرای برنامه ها و پروژه های خود باید از صاحبان صنایع مربوطه کمک بگیرند، گفت: در کشورهای پیشرفته، اجرای پروژه ها در دست متخصصان آن حوزه است و دولت ها از تجربیات افراد حرفه ای و متخصص در سیاستگذاری ها بهره می گیرند اما متاسفانه در کشور ما، کمتر شاهد این اتفاق هستیم. گاهی صحبت هایی با حرفه مندان می شود اما در نهایت تصمیمات، پشت درهای بسته اتخاذ می شود که نه تنها در روند آن صنعت سهولت ایجاد نمی کند، بلکه موجب ایجاد موانع و محدودیت ها می شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار