| کد مطلب: ۱۱۱۹۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» احتمال حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات را بررسی می‌کند؛

رقابت سه ضلعی

آرمان ملی- احسان اسقایی: انتخابات ریاست جمهوری حدود 40 روز دیگر برگزار خواهد شد و احزاب و گروه‌های سیاسی در حال رایزنی در ارتباط با امکان حضور در انتخابات هستند. رسانه‌های اصولگرا کاندیداهای مختلفی را برای جناح خود مطرح می‌کنند و رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز نیم‌نگاهی به برخی کاندیداها دارند، جبهه اصلاحات تاکنون دو جلسه در ارتباط با بررسی فضای انتخابات برگزار کرده است که البته خروجی مشخصی از آن رسانه‌ای نشده است.

رقابت سه ضلعی

با این وجود به‌نظر می‌رسد این جریان برای حضور در انتخابات متفق‌القول شده اما حضور آنها منوط به تایید صلاحیت کاندیداهای شناخته شده اصلاح‌طلب خواهد بود. بعید است آنچه درگذشته اصلاح‌طلبان دنبال می‌کردند یعنی درکنار مردم بودن و سکوت در ارتباط با انتخابات در دستورکار آنها قرار گیرد. از این جهت به‌نظر می‌رسد تمایل این جریان برای حضور در انتخابات در مقایسه با انتخابات گذشته افزایش یافته است. «آرمان ملی» در گفت‌وگو با «سعید نورمحمدی» تلاش کرده که وضعیت اصلاح‌طلبان را در انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسی قرار دهد. در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

*فرصتی باشد، اصلاح‌طلبان می‌آیند

سعید نورمحمدی در ارتباط با احتمال حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری به «آرمان ملی» گفت: سیاست اصلاح‌طلبان استفاده از فرصت‌ها به‌صورت حداکثری است. تمامی اصلاح‌طلبان در ارتباط با انتخابات پیش‌رو متفق‌القول هستند و همه می‌دانیم که اگر فرصتی ایجاد شود، جریان اصلاحات باید با تمام قوا در انتخابات شرکت نمایند چرا که مساله انتخابات به‌خصوص انتخابات ریاست جمهوری آن هم در شرایط کنونی که کشور با مشکلاتی روبه‌روست، جدی است.

* دو پارامتر اثرگذار بر تصمیم اصلاح‌طلبان

این فعال سیاسی در ارتباط با اینکه آیا حضور اصلاح‌طلبان مشروط است، اظهارداشت: دو پارامتر مهم در تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مطرح شده است. پارامتر اول وجود یک کاندیدای مطلوب است که امکان حضور در انتخابات را داشته باشد و اصلاح‌طلبان بتوانند از وی به‌عنوان یک کاندیدای اصلاح‌طلب حمایت کنند. پارامتر دوم بحث حضور جامعه در پای صندوق‌های رای است و اینکه آیا جامعه علاقه‌ای به حضور در انتخابات دارد یا اینکه مانند انتخابات مجلس اکثریت جامعه تمایلی به حضور در انتخابات ندارند.

* افزایش انگیزه برای حضور در انتخابات

 این عضو شورای مرکزی حزب ندای‌ ایرانیان در ارتباط با وجود انگیزه در جامعه برای حضور در انتخابات گفت: آنچه تاکنون از بررسی بازخورد جامعه در ارتباط با انتخاب رئیس‌جمهور قابل برداشت است، مثبت است و جامعه نیز اکنون درحال بررسی است که شرایط حضور در انتخابات فراهم می‌شود و آیا نمایندگان آنها در بین تایید صلاحیت‌شدگان حضور دارند؟ این مورد البته به حضور کاندیدای مطلوب پیوند خورده است. متاسفانه نهادهای نظارتی در انتخابات‌ گذشته به‌عنوان کاپیتان جریان رقیب وارد انتخابات شده و با حذف رقبای اصولگرایان شرایط را برای پیروزی اصولگرایان مهیا کرده است. چالش اصلی جریان اصلاحات هم همین است که آیا شورای نگهبان بنا دارد به سیاق گذشته  رفتار کند و یا اینکه شرایط را برای حضور کاندیداهای مختلف فراهم کند. از حزب ندای ایرانیان تا حزب اتحاد ملت در ارتباط با این چالش متفق‌القول هستند. هر چند ممکن است در ارتباط با مصداق کاندیدای مطلوب با هم اختلاف دیدگاه داشته باشند اما در ارتباط با اصل موضوع که شورای نگهبان چه رفتاری خواهد کرد اصلاح‌طلبان در انتظار هستند که نتیجه تایید صلاحیت‌ها چه خواهد شد.

*آغاز فعالیت تشکیلاتی در جبهه اصلاحات

نورمحمدی، عضو شورای مرکزی ندای ایرانیان در ارتباط با فعال شدن مجموعه‌های اصلاح‌طلب در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری افزود: پنجشنبه گذشته جلسه‌ای توسط شورای اصلاح‌طلبان اعلام شد و جلسه دیگری هم در این ارتباط برگزار شده است و علاوه بر جبهه اصلاحات، احزاب عضو جبهه نیز به‌طور جداگانه جلساتی را با کاندیداهایی که فکر می‌کنند، کاندیدای مطلوب هستند؛ برگزار خواهند کرد. حزب ندای ایرانیان نیز جلسه‌ای با حضور اعضای شورای مرکزی حزب و شعب استانی برگزار کرده است. همه احزاب عضو جبهه نیز در حال برگزاری جلسه درون تشکیلاتی و جلسه با کاندیدا‌های مطلوب خود هستند تا به نتایجی در این ارتباط دست یابند.

* کاندیدای حزب مشخص نیست

 این عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در ارتباط با اینکه این حزب از چه کاندیدایی حمایت خواهد کرد؛ اظهارداشت: حزب ترجیح می‌دهد تا زمان مشخص شدن وضعیت تایید صلاحیت‌ها کاندیدایی را به‌عنوان کاندیدای خود معرفی نکند اما به‌صورت کلی بر این موضوع اجماع داریم که حزب از کاندیدایی حمایت کند که در انتخابات و تبلیغات در کنار مردم و صدای جامعه باشد. ضمن اینکه این فرد که باید صدایی باشد، از توان لازم برای تعهداتی که به مردم می‌دهد نیز برخوردار باشد لذا اگر کاندیدایی که در مواجهه با خواست مردم کوچک‌ترین لکنت زبانی داشته باشد از  فهرست کاندیدای حزب ندای ایرانیان خط خواهد خورد.

* استفاده از فرصت

 به‌نظر می‌رسد فرصت مناسبی به‌وجود آمده تا شرایط سیاسی کشور تغییر کند اما باید دید زمینه‌های آن نیز فراهم خواهد شد یا نه، در صورتی‌که نهادهای اثر‌گذار بر انتخابات شرایط مساعدی را ایجاد کنند به‌نظر می‌رسد شاهد بهبود وضعیت کشور در آینده خواهیم بود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار