| کد مطلب: ۱۱۱۷۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد

کنترل غزه «به طرف‌های محلی که با اسرائیل دشمنی ندارند»، واگذار خواهد شد

افشای جزئیات طرح اسرائیل برای غزه پس از جنگ

آرمان ملی – احسان اسقایی: غزه را ویران و شهروندان آن را مجبور به مهاجرت به رفح کرده‌اند؛ حلقه محاصره این اردوگاه را هم هر لحظه تنگ‌تر می‌کنند و حتی باکی هم ندارند که به این منطقه کوچک حمله کنند. اکنون قرار گذاشته‌اند که برای اداره آینده غزه تصمیم گیری کنند! آمریکا و رژیم صهیونیستی و حتی برخی کشورهای منطقه بعد از طوفان الاقصی همواره در مذاکرات مختلف طرح‌هایی را برای اداره غزه در آینده ارائه داده‌اند که بخشی از آن البته رسانه‌ای شده است.

افشای جزئیات طرح اسرائیل برای غزه پس از جنگ

*اهرم عربستان بر سر غزه!

یکی از طرح‌هایی که در ارتباط با غزه همواره مطرح شده، اداره این باریکه توسط عربستان است. آمریکا طی مذاکراتی که برای به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان دنبال می‌کند، این طرح را مطرح کرده که عربستان سعودی به عنوان برادر بزرگ اعراب اداره سیاسی و مدنی غزه را عهده گیرد. البته عربستان در طول جنگ غزه تلاش کرده یک موضع میانه به خود بگیرد یعنی از یک طرف برحمایت خود از دکترین کشور ملک عبدا... تاکید می‌ورزد و از سوی دیگر آنگونه که باید، قصد ندارد در اداره آینده غزه نقش ایفا کند چرا که به خوبی درک کرده آینده فلسطین و غزه به مردمان آن تعلق دارد و اگر قرار باشد عربستان بازی میانه‌ای را بین اسرائیل و آمریکا و اهالی غزه پیاده‌سازی کند قطعا باید مجری برنامه‌های آمریکا باشد که با واقعیت‌ها در تضاد است. از این منظر هرچند این طرح همچنان به قوت خود باقی است اما مشخص نیست که عربستان بخواهد در این زمینه ورود کند و هزینه آن را بپردازد یا خیر. البته برخی همین نقش را هم برای مصر قائل شده‌اند اما واقعیت آن است که وقتی عربستان نخواهد در این بازی به تنهایی ورود کند، مصر هم قبول نمی‌کند.

*طرحی برای سلطه امنیتی اسرائیل

 از سوی دیگر طرح دیگری برای اداره آینده غزه از سوی اسرائیل دنبال می‌شود و هدفش، سلطه امنیتی رژیم اسرائیل بر غزه است یعنی یک گروه عربی مسلح اداره امنیتی غزه را عهده گیرد، حماس خلع سلاح شود و غزه در شرایط پلیسی اداره شود به طوری که دیگر جهاد اسلامی و شاخه نظامی حماس نتوانند در غزه حضور داشته باشند. این طرح به دنبال آن است که حماس از بین برود و نقشی در آینده غزه نداشته باشد.

*غزه زیر چتر تشکیلات خودگردان و تل‌آویو

طرح دیگری که در ارتباط با اداره آینده غزه وجود دارد که اخیرا بخش‌هایی از آن افشا شده است. طرحی است که یک تشکیلات عربی با کمک امنیتی اسرائیل غزه راکنترل خواهند کرد. براساس این طرح رژیم اسرائیل برای مدیریت نوارغزه پس از پایان جنگ، تل‌آویو قصد دارد پرونده مدیریت امور مدنی در این باریکه را به «هماهنگ‌کننده فعالیت‌های دولت اسرائیل» در سرزمین‌های اشغالی و «اداره امور مدنی اسرائیل» واگذار کند. «سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل» مهم‌ترین جزئیات طرح مورد بحث فعلی تل‌آویو که شامل یک دوره شش تا دوازده ماهه برای مدیریت امور مدنی نوار غزه می‌شود را افشا کرد. بر اساس این گزارش، اختیارات «اداره امور مدنی» و «دفتر هماهنگ‌کننده» به «طرف‌های محلی که با اسرائیل دشمنی ندارند» واگذار خواهد شد. اسرائیل در این طرح درنظر دارد که شرکت‌های عربی «خصوصی» خدمات‌دهی به ساکنان غزه را برعهده گیرند و کنترل غزه «به طرف‌های محلی که با اسرائیل دشمنی ندارند، واگذار شود.» سازمان رادیو تلویزیون اسرائیل اعلام کرد که نهادهای نظامی و رهبران سیاسی اسرائیل جلساتی را با «طرف‌های ذی‌نفع» برای تدوین این طرح برگزار می‌کنند. این گزارش به هویت این طرف‌ها اشاره‌ای نکرده است. به گزارش این کانال، شخصیت‌های نظامی و سیاسی اسرائیل نشست‌هایی با طرف‌های «مناسب برگزار کرده تا این طرح را تدوین کنند. این کانال اعلام کرد که یکی از نشست‌ها با «تشکیلات خودگردان فلسطین»، به رهبری محمود عباس، برای بررسی نقش این سازمان در آینده غزه، بر اساس برنامه موردنظر اسرائیل، برگزار شده است. بر اساس گزارش این کانال عبری‌زبان، اعضای ارشد دولت نتانیاهو تصریح کردند: «رفتار اسرائیل و عدم تصمیم‌گیری دولت در مورد نوار غزه پس از پایان جنگ، به سادگی جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.»

*حذف حماس نقطه مشترک طرح ها

تمامی طرح‌هایی که برای آتش بس و یا اداره آینده غزه مطرح می‌شود، عموما با هدف تضعیف و حتی حذف حماس از آینده غزه است. البته حماس اعلام کرده اگر طرحی وجود داشته باشد که حقوق فلسطینیان را تامین کند، حاضر است به یک گروه سیاسی در کنار برادرانش در تشکیلات خود گردان فلسطین تبدیل شود. موردی که یک بار هم توسط تشکیلات اعلام شد و در ابتدا آنها این طرح را ارائه دادند اما واقعیت آن است تا اینجای ماجرا حماس ثابت کرده که حذف شدنی نیست و تا زمانی که تجاوز نظامی به غزه و فلسطین وجود دارد، به رفتار مسلحانه خود ادامه خواهد داد مگر اینکه حقوق فلسطینیان تامین شود که در این صورت نیز حماس به رفتار سیاسی خود ادامه خواهد داد. واقعیت هم آن است که اسرائیل هیچ شناختی از مردم فلسطین ندارد و تا زمانی که حقوق آنها پایمال شود حتی اگر حماس نباشد، شهروندان فلسطینی اقدام به تشکیل گروه‌های نظامی برای تامین حقوق سیاسی خود خواهند کرد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار