| کد مطلب: ۱۱۱۲۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از افت و خیز قیمت دلار

دولت فرمانده اقتصادی ندارد؟

آرمان ملی – مطهره شفیعی: تحولات منطقه سبب تغییراتی در عرصه‌های مختلف شده است از جمله نرخ طلا و ارز. در بحبوحه تشدید تنش در خاورمیانه بین اسرائیل و ایران، قیمت طلا به بالای سطح 2400 دلار یا بالاترین سطح پنج روزه خود رسید و شمش نیز جایگاه خود را به بالاترین حد روزانه‌ خود یعنی 2417 دلار در هر اونس ارتقا داد.

دولت فرمانده اقتصادی ندارد؟

شاخص دلار آمریکا  (DXY) که عملکرد دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، با 0.05 درصد کاهش به 106.15 رسید. آنچه مسلم است در شرایطی که وضعیت بازار نامشخص و مبهم است، جریان‌ها به سمت پناهگاه امن هجوم می‌آورند. تحولات روز جمعه که از نزدیک در مرکز توجه معامله‌گران بود، منجر شد که طلا (XAU/USD) با 0.70 درصد افزایش، در سطح 2,394 دلار معامله شد. در ایران هم قیمت ارز تاثیر مستقیم بر نرخ خدمات دیگر دارد و سبب افزایش قیمت کالاهای مصرفی و  خدمات می‌شود.

* تلاطم روزهای اخیر ریشه در عوامل اقتصادی و داخلی نداشت!

علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار بودیم که این افزایش قیمت عمدتا ناشی از جهش قیمت اونس جهانی بود، هرچند نرخ دلار هم ناشی از عملیات «وعده صادق» ایران و تحولات در منطقه با نوساناتی همراه شد که بر قیمت طلا تأثیر مستقیم دارد. وی افزود: در حدود ۷ ماه گذشته یعنی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی حدود ۳۰درصد افزایش پیدا کرد که مستقیما بر بازار طلا و سکه ما نیز تأثیر گذاشت. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد به ‌نسبت چند سال اخیر بازار ارز و طلا در سال ۱۴۰۲ شرایط نسبتا با ثباتی را طی کرد و شرایط به‌لحاظ متغیرهای بنیادین رو به بهبود است؛ اما تلاطم روزهای اخیر ریشه در عوامل اقتصادی و داخلی نداشت بلکه متأثر از افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و همچنین اتفاقات سیاسی و تنش‌های منطقه بود. رضایی با اشاره به حمله موفق و جسورانه ایران در پاسخ به رژیم کودک‌کش اسرائیل، گفت: با اینکه احساس و تلقی عموم مردم و تحلیل فعالان اقتصادی بر جهش نرخ ارز در صورت پاسخ متقابل ایران به رژیم صهیونیستی بود، اما نرخ ارز جهش زیادی را تجربه نکرد و بعد از افزایش قیمت هیجانی و کاذب در ساعات اولیه، دوباره روند نزولی آن آغاز شد و در زمان حاضر حدود ۶۵هزار تومان است. این نماینده ملت در پایان تأکید کرد: تنش‌های سیاسی و فضای آماده‌باش جنگی در هر کجای دنیا باعث ایجاد نگرانی‌های اقتصادی و نوساناتی می‌شود که البته پایدار نیست و با فروکش‌کردن التهابات و برقراری آرامش، به روال عادی بازمی‌گردد، بنابراین باتوجه به اینکه رژیم جنایتکار صهیونیستی جرأت حمله متقابل به کشورمان را ندارد، احتمال کاهش نرخ در بازار آزاد در روزهای آینده بسیار زیاد است.

*اصرار دولت به بقای تیم اقتصادی

نیاز به تغییر تیم اقتصادی دولت مدت‌هاست از سوی کارشناسان مطرح می‌شود، اما ظاهرا گوش شنوایی وجود ندارد و رئیسی مصر است با همین افراد فعلی وضعیت اقتصادی کشور را سامان دهند. از سوی دیگر برخی به‌جای حل مشکلات اقتصادی هنوز به‌دنبال هجمه به دولت روحانی هستند. مانند رسانه دولت که نوشته است: «متوسط افزایش ماهانه نرخ ارز در دولت سیزدهم تاکنون 8/2 درصد بوده در حالی‌که در دولت دوازدهم این رقم ۴ درصد بود. بررسی مدیریت بازار ارز در دولت سیزدهم بیانگر بهبود چشمگیر آن نسبت به دولت دوازدهم است. قیمت دلار در بازار غیررسمی در ابتدای دولت دوازدهم ۳۸۱۱ تومان بود که در ماه پایانی و در آستانه تحویل به دولت سیزدهم به ۲۵۵۳۰ تومان افزایش یافت. به عبارتی قیمت دلار در دولت دوازدهم ۶.۷ برابر شد. متوسط رشد ماهانه قیمت دلار در دولت دوازدهم ۴ درصد بود و بازار ارز با بیشترین افزایش تاریخی به دولت سیزدهم تحویل داده شد. در ۲ سال و نیم نخست دولت سیزدهم قیمت دلار در بازار غیررسمی ۲.۳ برابر شده و متوسط رشد ماهانه آن 8/2 درصد بوده است، اما همان‌طور که ذکر شد متوسط رشد ماهانه قیمت دلار در دولت دوازدهم ۴ درصد بود که به معنای کاهش ۳۰ درصدی آهنگ رشد قیمت دلار در دولت سیزدهم است. در صورت تداوم روند رشد ۴ درصدی ماهانه نرخ ارز در دولت دوازدهم طی ۲ سال و نیم اخیر، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۲ به ۸۰ هزار تومان می‌رسید در حالی‌که در دولت سیزدهم کمتر از ۶۰ هزار تومان ثبت شد.» این ادعا بی‌پاسخ نماند و روز گذشته عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اینکه حامیان دولت سیزدهم اعلام می‌کنند اگر دولت دوازدهم بر سرکار بود، قیمت ارز تا دویست هزار تومان بالا می‌رفت، اما با سیاست‌های این دولت قیمت ارز تا سقف صدهزار تومان بالا می‌رود، آیا چنین اظهارنظرهای انتظارات تورمی ایجاد نمی‌کند، گفت: ارزش پول ملی ما و بحث موازنه‌اش با دلار یک بحثی است که به نظر من به این دولت و آن دولت و مجلس فعلی و بعدی خیلی مرتبط نباشد. تعیین موازنه و میزان ارزش پول ملی در تقابل با ارزهای خارجی تحت تاثیر عوامل پیچیده اقتصادی، سیاسی و امنیتی گوناگون است. جلیل رحیمی جهان‌آبادی، ادامه داد: این‌که شما در کجای اقتصاد جهان قرار دارید و نحوه تعامل شما با اقتصاد جهانی چه میزان است؟ میزان پس‌انداز ارز و ذخایر طلای شما میزان سرمایه‌گذاری خارجی و امنیت سرمایه و... عوامل متعددی دارد. در این موضوع باورم بر این است که باید با دید همه‌جانبه مشاهده کنیم؛ اینکه شما انتظار داشته باشید تغییر یک شخص در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و تغییر این مجلس و آن مجلس بتواند مشکلی را حل کند؛ نمی‌تواند حل کند. رحیمی جهان‌آبادی درباره اینکه آیا نباید تیم اقتصادی دولت تغییر کند، بیان کرد: تیم اقتصادی دولت ضعیف است ولی ضعیف‌تر از همه مدیریت اقتصادی دولت است، دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد و آقای رئیس‌جمهور سابقه و پیشینه اقتصادی ندارد، ایشان از حوزه قضائی آمده است. در تیم دولت در سطح معاون اول و وزرا نگاه کنید آدم باتجربه و متخصص ممکن است باشد اما تیم اقتصادی فرمانده واحدی می‌خواهد که این فرمانده واحد دیده نمی‌شود.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار