| کد مطلب: ۱۱۱۲۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به سیستان و بلوچستان آسیب‌پذیر به بهانه گرفتارشدنش در سیل

سیستان و بلوچستان در محاصره سیل

آرمان ملی: همه راه‌های ارتباطی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان مسدود شدند؛ این تازه‌ترین خبر از این خطه آسیب‌پذیر خاک ایران است؛ سیستان و بلوچستانی که از چنبره یک گرفتاری بیرون آمده، در وانفسایی دیگر اسیر می‌شود؛ خطر توطئه و حملات تروریستی بدخواهان خاک وطن که از بیخ گوش مردمان شیعه و سنی‌نشین سیستان و بلوچستان که رد می‌شود، درگیر طوفان‌های 120 روزه ماسه می‌شوند و هزاران نفر را راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌کند البته اگر مناطق مورد بحث از چنین امکاناتی برخوردار بوده باشند.

سیستان و بلوچستان در محاصره سیل

ریزگردها و ذرات غبارآلود خفه‌کننده که اندکی آرام می‌گیرند، نوبت به بارندگی های شدید و سیل‌آسا در استانی می‌شود که از بی‌آبی و خشکسالی در رنج و عذاب است؛ بارندگی‌های شدید، سیلاب به پا می‌کنند؛ سیلاب‌ها به خانه‌های مردم راه پیدا کرده و سرپناهشان را ویران‌ می‌کنند و ضد و نقیض ماجرا جایی است که در این خطه خشک که مردمانش از بی‌آبی در رنج و عذاب هستند و آبرسانی به آن‌ها از طریق انتقال با تانکر، صورت می‌گیرد، در سیل گرفتار شده زندگی‌شان این‌چنین تحت تاثیر قرار می‌گیرد. چرایی این اتفاق بارها در گزارش‌هایی در همین رسانه انعکاس یافته است که بار دیگر با اشاره به صحبت‌های نماینده این مردم در مجلس که به مسدوئدشدن همه راه‌ها در سیستان و بلوچستان، بار دیگر مورد نظر و توجه قرار خواهیم داد.

مسدود است!

می گویند خاک سیستان و بلوچستان نرم است و جنسش به گونه‌ای‌است که اجازه جذب آب را نمی‌دهد یا سدهایی در این استان احداث شدند که خشکسالی و از بین بردن کشاورزی و بیکاری مردم را به دنبال داشته است. هر کدام از این نظرات صحیح باشند یا نه مهم منزوی شدن محیط زیست و  کم توجه مسئولان و متعاقبا بی‌مبالاتی و در واقع بی‌اهمیت بودن این مساله برای مردم است. با ایجاد جریان ضد و نقیضی که در بلوچستان به وقوع می‌پیوندد، این سوال بارها و بارها در ذهن هر شهروندی شکل می‌گیرد که چرا مسئولان ذی‌ربط ما نمی توانند مانند سایر نقاط جهان از آب ناشی از بارندگی و سیلاب استفاده کنند؟ مگر آن‌ها از چه سیستم‌هایی استفاده می‌کنند که این مشکلات برایشان پیش نمی‌آید و در عین حال تا حد زیادی با استفاده از این بارش‌ها مشکل کم‌آبی فصول گرم خودرا هم برطرف می‌کنند؟

مشکلاتی که برای محیط زیست استان سیستان و بلوچستان به وجود آمده، این روزها صدای خیلی‌ها را درآورده. روز گذشته، نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها با اشاره به اینکه همه راه های ارتباطی در مناطق سیل زده استان مسدود شده است، گفت که برای امدادرسانی به این مناطق به بالگرد نیازمندیم و مسئولان کشوری باید ورود پیدا کنند.

فاروق اعظمی که با ایلنا، گفت‌وگو می‌کرد، به بارش‌هایی اشاره کرد که در سیستان و بلوچستان آغاز شده و باتوجه به هشدارهای لازم از سوی مدیریت بحران و هواشناسی به مردم استان که از هفته گذشته اعلام کرده بودند بسیاری از مناطق هم اکنون در محاصره سیل قرار دارد.

به گفته او و تا روز گذشته در جنوب استان بارندگی‌ها به‌شدت ادامه دارد و شهرستان‌هایی از جمله زرآباد، کنارک، نیکشهر و دشتیاری در محاصره سیل هستند و همه راه های ارتباطی شهری و روستایی در این مناطق به طور کامل قطع شده است.

به گفته عضو شورای عالی استان‌ها، بیش از 16  محور از محورهای اصلی و فرعی استان که شهرستان‌ها را به هم وصل می کردند از جمله زاهدان را به جنوب استان، به طور کامل بر اثر جاری شدن سیلاب قطع شده‌اند.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان ها همچنین توضیح داد که مناطق درگیر سیلاب در استان به‌شدت نیازمند امدادرسانی هستند و مردم شهرستان هایی از جمله دشتیاری، کنارک، زرآباد و نیکشهر در شرایط بحرانی به سر می برند و نیازمند امدادرسانی هستند.

به گفته اعظمی برای امدادرسانی به مردم سیل زده در این مناطق نیازمند بالگرد هستیم. و در تماسی که رئیس شورای روستای خلیج آباد با  ما داشت اعلام کرد تعدادی خانوار در این روستا در محاصره سیل هستند و نیاز فوری به امدادرسانی دارند که با بخشدار و معاون استاندار تماس گرفتم و وضعیت بحرانی را اعلام کردیم.

به گفته نماینده شورای عالی استان‌ها،  به هیچ عنوان با امکاناتی که در شهرستان های سیل زده وجود دارد نمی‌توان امدادرسانی کرد و حتی بخشی از پایگاه هوایی شهرستان کنارک هم در محاصره سیل قرار گرفته است. مسئولان کشوری باید در بحث امدادرسانی به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان ورود پیدا کنند.

آستینی که برای حفاظت از محیط زیست بالا زده نمی‌شود

سیستم‌های حفاظت از محیط زیست در کشور ما به روز نیست و علاوه بر اینکه به روز نبوده، همتی هم برای رفع و اصلاح وجود ندارد. کم‌بودن بودجه محیط زیست و اینکه هیچ تلاشی برای افزایش آن آن وجود ندارد و در عوض، آن میزان کم، کمتر از سال گذشته هم می‌شود و همه این‌ها یعنی اتفاقاتی نظیر سیل سیستان و بلوچستان باز هم تکرار خواهند شد مادامی که کسی آستینی برای حفاظت از محیط زیست کشور و خاک و آب و هوای وطن برندارد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار