| کد مطلب: ۱۱۰۹۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با آرمان ملی:

آمریکا و اسرائیل وارد فاز اختلاف شده‌اند

آرمان ملی – احسان اسقایی: تل‌آویو که سیاست حذف رهبران حماس و مقاومت اسلامی را در دستور کارخود قرار داده است در آخرین اقدام مقر کنسولگری ایران در سوریه را مورد اصابت قرار داد و تعدادی از مقامات و مستشاران نظامی ایران بر اثر این حمله به شهادت رسیدند.

آمریکا و اسرائیل وارد فاز اختلاف شده‌اند

پر پیداست که  تل‌آویو و نخست وزیر حاکم بر دولت جعلی اسرائیل از این عملیات نیت‌های متعددی داشته است از جمله اینکه او که از ابتدا قصد داشت پای ایران را به وسط معرکه جنگ بکشاند، این بار نیز قصد دارد تهران را مجاب کند که اقدام به مقابله به مثل نماید تا از این طریق بتواند ایالات متحده آمریکا را به وسط دعوای غزه و برای مقابله با راس محور مقاومت بکشاند. ایالات متحده آمریکا البته همواره خواستار عدم دخالت تهران در ماجرای غزه بوده است و این بارهم در شورای امنیت تلاش کرد به همراه متحدانش در اروپا به جای اینکه حمله به کنسولگری ایران را محکوم کند تهران را حامی محور مقاومت معرفی نماید. بسیاری معتقدند این بار ممکن است تهران به  تل‌آویو واکنش نشان دهد اما این واکنش می‌تواند به گونه‌ای باشد که پای ایران با نبرد غزه باز نشود. آرمان ملی در این ارتباط با سیدجلال ساداتیان، کارشناس روابط بین‌الملل و سفیر سابق ایران در لندن به گفت‌وگو پرداخته است. او مانند بسیاری از تحلیلگران عرصه سیاست خارجی معتقد است تهران در پاسخ به  تل‌آویو باید تمامی جوانب را در نظر گیرد. چرا که نتانیاهو تمایل دارد که ایران را به وسط درگیری غزه بکشاند. در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید. 

*حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران موجی از محکومیت‌ها را به همراه داشته است، اسرائیل از این اقدام چه نیتی دارد؟

اقدامی که اسرائیل انجام داده جنایت است و این اقدام بر خلاف قوانین بین‌الملل است و در تضاد با حقوق انسان‌ها و اقدامی بر ضد صلح است. این جنایت به هیچ وجه قابل توجیه نیست. تهران هم از شورای امنیت خواست که به این مساله ورود کند. شورای امینت هم در این ارتباط تشکیل جلسه داد و جز آمریکا و متحدانش سایر اعضای شورای امنیت اقدام اسرائیل در حمله به کنسولگری تهران در سوریه را محکوم کردند. در این جلسه شاهد بودیم که آمریکایی‌ها تلاش کردند ایران را به حمایت از محور مقاومت محکوم کنند و اروپایی‌ها نیز در همین زمینه اقدامات کردند. با این وجود سایر کشورها اظهاراتی را در ارتباط با محکومیت حمله به سفارت ایران اعلام کردند که به نفع تهران است. 

*تل‌آویو بعد از حملات مختلف به سران محور مقاومت در کشورهای منطقه این بار و در امتداد اقدامات گذشته خود مستشاران ایران در سوریه را محور هدف قرار داده است. چرا اسرائیل به این سمت در حرکت است؟

 برای پاسخ به این سوال باید به چند ماه قبل بازگشت. از 7 اکتبر حمله از سوی حماس انجام شد. اولین بار بود که حماس دست به حمله آغازگرانه علیه اسرائیل زده بود. این در حالی بود که قبل از این حادثه و حمله به اسرائیل،  تل‌آویو در نوار غزه و غرب رود اردن همواره فلسطینی‌ها را مورد حمله قرار می‌داد. خانه‌های آنها و مزرعه‌های آنان را تخریب می‌کرد و در آن زمین‌ها اقدام به شهرک‌سازی‌های غیرقانونی می‌کرد. همچنین اقدامات زیادی از سوی کابینه افراطی اسرائیل در طول سال‌های گذشته صورت می‌گرفت که حماس در مورد آن همواره هشدار می‌داد. تمام این اقدامات بر خلاف چیزی بود که در اسلو توافق شده بود. نتانیاهو تمامی این توافقات را زیر پا گذاشته بود و مدام اجحافات او علیه فلسطینی‌ها ادامه داشت. حماس البته دفاع هم می‌کرد اما در 7 اکتبر حماس برای اولین بار اقدام به ضربه جدی به اسرائیل کرد. اسرائیل بعد از این حادثه از کل محور مقاومت صدمه خورد و از لبنان سوریه و عراق و یمن علیه اسرائیل حملاتی صورت گرفت و اسرائیل هر چند سیاست شخم زدن غزه را در دستور کار قرار داد اما نتوانست در این زمینه به دستاوردی برسد. از این منظر سیاست خود در ترور رهبران مقاومت را در دستور کار قرار داده است و این بار هم به محل  حضور نیروهای مستشاری ایران در سوریه حمله کرده است تا بتواند به نیت‌های خود در ارتباط با تهران دست یابد. 

* چه بلایی بر سر اسرائیل آمده که تا این حد عصبانی است و دائما به دنبال گسترش جنگ و به میان کشیدن پای ایران به نبرد غزه است؟

 حیثیت اطلاعاتی اسرائیل با عملیات 7 اکتبر فروریخت. در نظر داشته باشیم که اسرائیل همواره دستگاه سیاسی و ارتش خود را نفوذناپذیر می‌دانست اما در این عملیات نفوذ خوبی از سوی حماس صورت گرفت و افسران و عناصر اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل توسط نیروهای حماس بازداشت شده و اسیر شدند و اکنون بحرانی برای نتانیاهو به وجود آمده که به هر طریق باید اسرا را به اسرائیل بازگرداند وگرنه هر روز با افزایش معترضان روبه‌رو می‌شود کما اینکه در چند روز گذشته بزرگ‌ترین تظاهرات بعد از حادثه 7 اکتبر در  تل‌آویو صورت گرفته و حتی شهروندان مخالف نتانیاهو تلاش کردند به خیابان‌های نزدیک به منزل نخست وزیر نزدیک شوند. ضمن اینکه جایگاه گنبد آهنین اسرائیل درکل جهان فرو ریخت. چرا که اسرائیل آنقدر این گنبد را نفوذ ناپذیر اعلام کرده به حتی کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین و... قصد داشتند برای خرید این سامانه با اسرائیل قرارداد امضا کنند. طوفان الاقصی همه این موارد را فرو ریخت و ضربه این حادثه سخت بود و نتانیاهو برای اینکه این ضربه را در نزد افکار عمومی برای خود جبران کند جنایت‌ها انجام داد و دنیا این جنایت‌ها را محکوم کرده است. نتانیاهو تا این لحظه حدود 40 هزار نفر را در غزه و کرانه غربی رود اردن به شهادت رسانده است که اکثریت آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. و نزدیک به 85 هزار نفر نیز در این عملیات مجروح شدند و تمامی زیرساخت‌های عمومی دولتی و مسکونی را هم ویران کرده است و حتی به بیمارستان‌ها هم رحم نکرده است. همه این جنایت‌ها را انجام داد تا حماس را شکست دهد و برای خود آبرو بخرد. البته تا به امروز هم به نتیجه‌ای نرسیده است. 

* موقعیت کنونی اسرائیل در نزد جهانیان چگونه است؟ در ابتدا که توانست خود را مظلوم جلوه داده و حملات خود را توجیه کند. 

 جنایت‌هایی که اسرائیل انجام داد، افکار عمومی جهان را علیه اسرائیل بسیج کرد. به طوری که جز کشورهای اسلامی در آسیا، اروپا و آمریکا نیز تظاهرات‌های مختلفی علیه جنگ افروزی نتانیاهو برگزار شد و آفریقای جنوبی نیز توانست پرونده‌ای برای این رژیم در لاهه باز کند و این دادگاه هم اخطارهای جدی به اسرائیل داده است و دیوان بین‌المللی اقدامات اسرائیل را محکوم کرد. از سوی دیگر فلسطینی‌ها را که به سمت جنوب رانده شده بودند و در انتظار کمک‌های بشردوستانه از مرزهای مصر هستند را هم مورد حمله قرار داد و اکنون هم در رفح که اکثریت فلسطینی‌های رانده شده از شمال در آن مستقر هستند را زیر نظر دارد و قصد دارد به رفح حمله کند. جهان بارها در این ارتباط برای اسرائیل خط و نشان کشیده است. اما ظاهرا اسرائیل قصد دارد این اقدام را هم پیاده‌سازی کند. 

* نگاه ایالات متحده آمریکا به اقدامات نتانیاهو در غزه که یک جنایت جنگی تمام عیار است، چگونه است؟ 

 ظاهرا آمریکایی‌ها نیز از اینکه حماس دیگر در غزه ساکن نباشد، حمایت می‌کنند. آمریکا از ابتدا در شورای امنیت تمامی قطعنامه‌های آتش بس فوری در غزه را وتو کرد. آمریکا البته می‌داند که نتانیاهو به دنبال دستاوردی در غزه است و سلاح‌های زیادی در این ارتباط در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد و با تمام این حمایت‌ها اما اکنون شاهدیم که اختلافاتی بین آمریکا و اسرائیل در غزه به وجود آمده است. به طوری که رئیس مجلس سنای آمریکا اعلام کرده است که نتانیاهو برای نجات خود در حال انجام جنایت‌هاست. از این رو حتی آمریکا هم از اسرائیل خواسته است که به آتش بس فوری احترام بگذارد. 

*وضعیت داخلی اسرائیل چگونه است؟

 شرایط داخلی در اسرائیل برای نتانیاهو نگران کننده است. خانواده‌های دارای  اسیر در دست حماس به کف خیابان‌ها آمده‌اند و از سوی دیگر احزاب مخالف نتانیاهو نیز در حال اعمال فشار به نخست وزیر اسرائیل هستند. به طوری که بخشی از مخالفان مردمی و احزاب مخالف و منتقد نتانیاهو خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام در اسرائیل هستند تا از شر نتانیاهو اقداماتش رهایی یابند و بتوانند مساله غزه را با سرعت بیشتری خاتمه دهند با این وجود نتانیاهو به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد. در نتیجه بی‌بی در حال رسیدن به یک وضعیت خطرناک و بن‌بست است. اتخاذ برخی سیاست‌ها از داخل و خارج اسرائیل را تحت فشار قرار داده است. به طوری که نتانیاهو در حال باخت است و در نتیجه به دنیال آن است که دامنه جنگ را گسترش دهد تا خود و کابینه افراطی‌اش بتوانند ماندن در قدرت را توجیه کنند. 

اقدامی که اسرائیل انجام داده جنایت است و این اقدام بر خلاف قوانین بین‌الملل است و در تضاد با حقوق انسان‌ها و اقدامی بر ضد صلح است. این جنایت به هیچ وجه قابل توجیه نیست. تهران هم از شورای امنیت خواست که به این مساله ورود کند. شورای امینت هم در این ارتباط تشکیل جلسه داد و جز آمریکا و متحدانش سایر اعضای شورای امنیت اقدام اسرائیل در حمله به کنسولگری تهران در سوریه را محکوم کردند

* یعنی اقدام اخیر اسرائیل در حمله نظامی به کنسولگری ایران در همین جهت است؟

 به نظر می‌آید که نتانیاهو در پله آخر ایستاده و در حال سقوط است و هیچ چاره‌ای ندارد جز اینکه به سرعت جنگ را گسترش دهد. به طوری که این اقدامات را علیه کنسولگری و مستشاران ایران انجام داده است تا تهران را عملا وارد جنگ کند. در این صورت آمریکا چاره‌ای ندارد جز اینکه وارد جنگ شود. ورود آمریکا به جنگ هم کل منطقه را به میدان نبرد تبدیل می‌کند و در این صورت نتانیاهو می‌تواند از زیر فشار داخلی نجات یابد. نتانیاهو از مدت‌ها قبل این اقدامات را آغاز کرده است و مستشاران ایران را مورد حمله قرار داده. 

* آیا در شرایطی که غزه در خون غلت می‌زند و عملیات‌های تروریستی اسرائیل سران محور مقاومت را مورد هدف قرار داده نمی‌شد اقدامی کرد که شاهد جنایت اخیر رژیم صهونیستی علیه مستشاران ایرانی در سوریه نباشیم؟

 واقعیت آن است که باید خطر حمله اسرائیل به مستشاران دیپلمات‌های ایرانی در سوریه را با توجه به اقدامات گذشته این رژیم جدی می‌گرفتیم. ظاهرا اسرائیل از اینکه جلسه‌ای در محل کنسولگری ایران در حال برگزاری است، ساختمان کنسولگری را بمباران کرده است. 

* چندمین بار است که اقداماتی از سوی اسرائیل علیه ایران در سوریه صورت گرفته است این در حالی است که حضور ایران در سوریه به صورت مستشاری است آیا ممکن است تهران بخواهد به این حادثه پاسخ دهد؟

 ایران تاکنون مراقبت کرده که در زمین اسرائیل بازی نکند و در دام نیفتد. از این جهت باید مواضع نیروهای مستشاری ایران بیش از گذشته مورد حفاظت قرار گیرد. با این وجود اتفاقات تلخ کنونی رخ داده است و اگر مراقبت صورت نگیرد اسرائیل به سمت خواسته خود حرکت خواهد کرد در این معنا که می‌تواند با اقدامات مشابه ایران را عصبانی کند و با عملیات‌های مکرر علیه تهران در سوریه؛ ایران را وارد فضایی کند که دامنه آن علی رغم میل ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها گسترش پیدا کند. این مورد برای همه خسارت‌های سنگینی همراه دارد لذا حتی آمریکایی‌ها هم مایل به ورود به چنین جنگی نیستند. 

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار