| کد مطلب: ۱۱۰۵۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد

جعفرقنادباشی درگفت‌و‌گو با «آرمان ملی»:

حماس ضربه شست کاری‌ای زد

آرمان ملی- احسان اسقایی: اینکه حماس در آستانه امضای توافق‌نامه بین عربستان و اسرائیل اقدام به حمله علیه صهیونیست‌ها کرد و توانسته تا این لحظه هرگونه توافق در جهان اسلام با اسرائیل و پروژه عادی‌سازی را متوقف کند، برکسی پوشیده نیست.

حماس ضربه شست کاری‌ای زد

با این وجود و با گذشته حدود 160 روز از طوفان الاقصی این سوال در ذهن‌ها به وجود می‌آید که چه کسی فرمان حمله را داد و آیا حمله حماس به اسرائیل بر اساس یک سناریوی از پیش طراحی شده بود؟ و یا اینکه حداقل کشورهای دیگر برای رسیدن به اهداف خود با این حمله موافقت کردند؟ و حماس در شرایطی که مشاهده کرد در توافق احتمالی بین اسرائیل و عربستان به هیچ وجه مساله فلسطین مطرح نشده است و حقوق آنها نادیده انگاشته شده، اقدام به انجام عملیات علیه اسرائیل کرده است؟ به نظر می‌رسد هیچ کشوری به حماس دیکته نکرده است که به اسرائیل حمله کند. البته این حمله بهانه‌ای به دست تل‌آویو داد تا تلاش کند که حماس را از صحنه نظامی غزه حذف نماید. با این وجود نه تنها حماس حذف نشده بلکه این روزها به عنوان یک عنصر اصلی از سوی کشورهایی که برای آتش بس در تلاش هستند، طرف مذاکره قرار می‌گیرد. آرمان ملی برای بررسی واقع بعد از طوفان الاقصی با جعفر قنادباشی، کارشناس روابط بین‌الملل به گفت و گو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

* برخی از تحلیلگران معتقدند چون روس‌ها خلا خوبی بعد از حمله حماس به اسرائیل پیدا کرده‌اند و فشار بیشتری در طول 100 روز گذشته به اوکراین آورده، آنها بودند که حماس را راضی به انجام عملیات علیه اسرائیل کردند؟ آیا حماس در حمله به اسرائیل مستقل عمل کرد؟

حماس بدون رایزنی باکشورهای دیگر اقدام به حمله علیه اسرائیل کرده است. این تشکیلات نه با روسیه رایزنی کرده و نه از ایران فرمانی گرفته است. حتی غربی‌ها نیز بر این موضوع تاکید کردند که ایران نقشی در این عملیات نداشته است. علت اصلی آغاز جنگ از سوی حماس علیه اسرائیل آن است که یک دولت افراطی در اسرائیل بر سرکار آمده بود و از گذشته و قبل از حمله حماس قصد داشت به غزه حمله کند. از 18 سال گذشته به این سو که صهیونیست‌ها مجبور به فرار از غره شدند اسرائیل 12 جنگ علیه غزه راه انداخته است. در تمام این جنگ‌ها هم کشتار کردند و ساختمان‌ها را تخریب کردند. در نهایت هم خود آتش‌بس را پذیرفتند. رفتار 18ساله اسرائیل در برابر غزه و اقدامات عناصر دولت افراطی کنونی که افراطی‌ترین دولت صهیونیست‌ها در طول تاریخ است، این جمع‌بندی را برای حماس به وجود آورد که اسرائیل قصد حمله به حماس را دارد.اسرائیل در کرانه باختری حملات خود را آغاز کرده بودند. در این معنا که اگر به قبل از 15 مهرماه باز گردیم مشاهده می‌کنیم که اسرائیلی‌ها از ابتدای سال تا آغاز حمله اسرائیل به غزه جنایت‌های مختلفی در کرانه باختری انجام می‌دادند. در این مدت تنها 37 کودک کشته شدند. جنین را که رسما شخم زده بودند تا تانک‌های اسرائیلی بتواند در این اردوگاه به وسیله خودروهای نظامی تردد کنند. در نتیجه این موارد، حماس تصمیم به حمله به اسرائیل گرفت. وزیرکشور و وزیر جنگ اسرائیل رسما اعلام کرده بودند که باید ریشه حماس را کند. حماس بارها در مورد هتک حرمت مسجد الاقصی تذکر داده بود و اعلام کرده بود که برادران ما را در کرانه باختری نکشید و اقدامات تحریک کننده در مسجد الاقصی انجام ندهید اما آنها گوش ندادند. حماس هم چاره‌ای جزحمله به اسرائیل نداشت.

*پس طوفان الاقصی یک باره نوزید و از مدت‌ها قبل زمینه‌های آن وجود داشته است؟

بله. حماس قصد داشت ضربه شست محکمی به اسرائیل نشان دهد و ضربه کاری هم زد. درعملیات ابتدایی تنها هزار نفر شرکت کردند و همین هزار نفر هم اسرائیل را گیج کردند. به نظر این عملیات حتی بدون مشورت با سایر گروه‌های جهادی انجام شده است. گروه جهاد اسلامی در فلسطین سال‌هاست دوشادوش فلسطین علیه اسرائیل موضع می‌گیرد. در ابتدای عملیات طوفان الاقصی حتی این گروه هم از عملیات طوفان خبر نداشتند. از این رو این عملیات با طراحی خاصی از سوی حماس صورت گرفت و از مدت‌ها قبل برای انجام آن برنامه ریزی کرده بودند.

* جنایت اسرائیل در غزه آیا قابل مقایسه با  جنایت آنها در صبرا و شتیلا است؟ یا اینکه جنایت اسرائیل وحشتناک‌ترین جنایت در طول ‌دهه‌های اخیر بوده است؟

جنایات اسرائیل در صبرا و شتیلا بسیار کوچک تر از اقدامات تل آویو در غزه است. این جنایت از نظر تعداد شهدا، تعداد مجروحین، تعداد زنان و کودکان شهید شده و مدت در فشار قرار دادن مردم غزه و ایجاد قحطی مصنوعی در غزه؛ نه تنها در فلسطین و منطقه بلکه در طول تاریخ جهان بی‌سابقه

است. بنده تاریخ جهان را چند دور خوانده‌ام. در هیچ مقطعی از تاریخ این سطح از کشتار و جنایت رخ نداده است. صداها و لرزهای ناشی از بمب‌های اسرائیل  حتی در فاصله‌های دورتر موجب ترس و وحشت کودکان فلسطینی شده به طوری که از ترس فوت کرده‌اند. امواج بمب‌ها کودکان را شهید کرده است. بمب فسفروی را هیچ جای جهان در این سطح استفاده نکرده‌اند. زدن این تعداد بیمارستان در طول حدود 100 روز، به رگبار گرفتن مردمی که در صف غذا ایستاده بودند؛ همه و همه تنها بخشی از جنایت‌هایی است که اسرائیل انجام داده است. طبق قوانین بین‌المللی بیمارستان‌ها و پزشکان باید از گزند جنگ محفوظ باشند. این جنایت از هر سو بررسی شود بی‌سابقه است. بی سابقه‌ترین جنایت را شاهد هستیم و این میزان کشتار می‌تواند در آینده واکنش‌های زیادی را همراه داشته باشد.

حماس بدون رایزنی باکشور‌های دیگر اقدام به حمله علیه اسرائیل کرده است. این تشکیلات نه با روسیه رایزنی کرده و نه از ایران فرمانی گرفته است. حتی غربی‌ها نیز براین موضوع تاکید کردند که ایران نقشی در این عملیات نداشته است. علت اصلی آغاز جنگ از سوی حماس علیه اسرائیل آن است که یک دولت افراطی در اسرائیل بر سرکار آمده و از گذشته و قبل از حمله حماس قصد داشت به غزه حمله کند. از 18 سال گذشته به این سو که صهیونیست‌ها مجبور به فرار از غره شدند اسرائیل 12 جنگ علیه غزه راه انداخته است. در تمام این جنگ‌ها هم کشتار کردند و ساختمان‌ها را تخریب کردند. در نهایت هم خود آتش بس را پذیرفتند

*چه واکنشی منظور شما واکنش از سوی گروه‌های مقاومت در منطقه علیه اسرائیل است؟

خبر. این واکنش البته هم اکنون هم قابل مشاهده است. طوفان الاقصی واکنش کشتارهای قبلی است. امکان ندارد اسرائیل پاسخ این جنایت‌های خود را دریافت نکند. یک خلبان آمریکایی در اعتراض به جنایت علیه مردم فلسطین خود را به آتش کشید و موجب بیداری خفتگان در کشورهای غربی شد. ابعاد این اقدام می‌تواند وسیع‌تر هم شود حتی در سال‌های آینده نیز می توان ابعاد پاسخ به جنایت کنونی را دید. این امکان وجود دارد که حتی یک سرباز ،فرماندهان نظامی خود را در واکنش به این جنایت در آمریکا بکشد. چرا که آمریکایی‌ها در این جنایت سهیم هستند.

*در طوفان الاقصی شاهد بودیم که گروه‌های مقاومت در منطقه هم به نوعی وارد نبرد شدند. آیا این تحرکات با فشار آمریکایی‌ها تمام خواهد شد یا در آینده این گروه‌ها هستند که نقشه‌های امنیتی منطقه را خواهند کشید؟

اقداماتی که این گروه‌ها انجام داد‌ه‌اند به چند مساله بازمی‌گردد. تمامی این گروه‌ها به صورت جداگانه یک آرمان دارند و آرمان آنها آزادی فلسطین است. در یمن در سوریه و در عراق از افراد فعال در گروه‌های مقاومت و حتی مسلمانان منطقه بپرسید، به این درک خواهید رسید که خواست مردم منطقه آزادی ملت فلسطین است. البته این موضوع ارتباطی با جمهوری اسلامی ندارد. در یمن، در عراق در سوریه قبل از تشکیل جمهوری اسلامی ملت مسلمان آرمان خود را در آزادی فلسطین قرار داده بودند. با این پیش زمینه فکری و با توجه به آمادگی ملت‌ها برای حرکت به سمت خواسته خود، شاهد بودیم که گروه‌های مقاومت علیه اسرائیل اقدام به موشک‌اندازی کرده و به دفاع از مردم غزه پرداختند. مسجدالاقصی برای ملت‌های مسلمان اهمیت دارد و از این رو به دفاع از غزه پرداختند. البته گروه‌های مقاومت در منطقه احساس می‌کنند که اگر اسرائیل بتواند حماس را نابود کند به سراغ آنها نیز خواهد آمد. لذا قبل از اینکه اسرائیل بتواند کار حماس را تمام کند تلاش کردند که اقدامی کنند که اسرائیل به نیت خود نرسد.

*حضور آمریکایی‌ها در منطقه در پس عملیات‌های مختلف علیه پایگاه‌های آنها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آمریکایی‌ها هیچ گاه بعد از جنگ جهانی دوم وارد جنگ علیه کشوری نشدند مگر اینکه در ابتدا آن کشور را تضعیف کردند. مانند افغانستان و عراق. عراق بعد از یک دهه تحریم مورد حمله آمریکایی‌ها قرار گرفت. لذا آمریکایی‌ها در شرایط کنونی وارد یک جنگ گسترده در منطقه نخواهند شد. چرا که آسیب‌پذیری آمریکایی‌ها بالاست. آمریکا در منطقه مانند یک قمه کش پیر است که جوانان محل او را دوره کرده‌اند و عاقلانه آن است که دست از قمه‌کشی بکشد و اگر آمریکا اکنون کاری بکند تمام منافعش به خطر می‌افتد. آمریکایی‌ها می‌دانند که اگر بیش از سطح فعلی وارد نبرد در منطقه شوند منافع آن‌ها نابود خواهد شد. آمریکایی‌ها به شدت نگران واکنش اقدامات خود در حمایت از اسرائیل هستند. شاید هم پیش‌بینی کرده‌اند که اگر بیش از این از اسرائیل حمایت کنند، طوفان الاقصی دیگری اتفاق بیفتد. خودسوزی سرباز آمریکایی باید جدی گرفته شود. سرباز آمریکایی حقوق می‌گیرد که فرمان بگیرد و بکشد اما اکنون خود را به آتش می‌کشد. لذا آمریکایی‌ها اکنون و بعد از عملیات‌های اخیر خود در حمایت از اسرائیل احتمالا پیش‌بینی هر اقدامی حتی یک طوفان الاقصی دیگر را کرده‌اند. ضمن آنکه آمریکایی‌ها با توجه به صدماتی که در طول ماه گذشته دیده‌اند قطعا آرایش نظامی خود را تغییر خواهند داد و بهتر است که به این نتیجه برسند که خود با پای خود منطقه را ترک کنند.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار