| کد مطلب: ۱۰۹۷۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد

فرونشست هم به مشکلات آموزش و پرورش اضافه شد

جای پای فرونشست زمین در مدارس

آرمان ملی: زلزله خاموش، بمب ساعتی و چند واژه دیگر که در کمین و زیر پای ایرانی‌ها دهان باز کرده، سالیانی است که برای توصیفِ عمق فاجعه فرونشست زمین، سر زبانِ رسانه‌ها افتاده. نشست و فرو رفتنی که دلیلش به سال‌های خشکِ زمین در ایران، بی‌آبی و کشیدن آب‌های زمین ازطریق چاه‌های غیرقانونی و هدر رفت عمده آب به ویژه در بخش کشاورزی، برمی گردد.

جای پای فرونشست زمین در مدارس

در گزارش‌ها معمولا از برخی استان‌ها که بیش از سایرین تحت تاثیر آثار مخرب فرونشست زمین قرار گرفته‌اند یاد می‌شود هرچند که پیش‌تر در گزارشی دیگر و بنا به اظهار مسئولان اعلام شده بود که خطر فرونشست در کمین تمامی استان‌ها به استثنای یک استان شمالی، است. به اسامی استان‌ها اشاره خواهیم کرد اما پیش از آن ذکر این نکته لازم است که فرونشست زمین در استان‌های مورد بحث مربوط به نواحی بیابانی، زراعی، خالی از سکنه و دور از شهر نیست؛ حالا چند سالی است که می شنویم فرونشست زمین به شهرها هم نفوذ کرده؛ به خیابان ها کشیده شده و پا در مدارس گذاشته؛ نظیر مدرسه های اصفهان تا مسئولان تصمیم بگیرند ده ها مدرسه را از مدار خارج کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفته‌های خود در نشستی که با اهالی رسانه داشته علاوه بر اذعان به کمبود نیروی انسانی به منظور تدریس در مدارس، از خارج شدن ۴۰ مدرسه از مدار به دلیل فرونشست زمین خبر داد و گفت متاسف است که مسئله فرونشست کل استان اصفهان را تحت تاثیر قرار داده تا جایی که شهرستان‌های برخوار، شاهین‌شهر و نواحی 4 و 5 کلانشهر اصفهان بیشترین تاثیر را گرفته و بر همین اساس 40 مدرسه از مدار خارج شده‌اند که البته باید جایگزین شوند.

عدم تامین اعتبار تخصیص یافته به موضوع فرونشست مدارس

پیش‌ترها هم مسئولان از فرونست زمین در اصفهان و خالی کردن مدارس خبرهایی اعلام کرده بودند و این قضیه تخلیه مدارس تنها مربوط به اصفهان نبوده و به تهران هم مربوط می‌شد. حالا اما به نظر می‌رسد که وضعیت فرونشست و زمین در اصفهان از یک سو و تاثیرپذیری مدارس از سوی دیگر در شرایط بغرنج‌تری به سر می‌برد که محمدرضا ابراهیمی، مدیر آموزش و پرورش این استان عدم تامین اعتبار تخصیص یافته به موضوع فرونشست مدارس را مطرح کرده و توضیح داده است که «اعتبار تخصیص یافته هنوز عملیاتی نشده است و جزو تعهدات دولت است؛ علاوه بر آن استفاده از ظرفیت خیرین و مولدسازی در نظر گرفته شده است.»

او هدف اصلی مولدسازی را در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با رویکرد خیرین دانسته و اظهار امیدواری کرده که اعتبار تخصیص یافته به زودی عملیاتی شود و گفته در حال پیگیری این موضوع هستیم.

مشخص نیست راه حل کمک از خیرین برای جبران نواقص بودجه‌های تخصیص یافته تا کجا می‌تواند کارسازبوده و به رفع مشکلات مدارس اصفهان از جمله مهم‌ترین مشکل این روزهایش در کنار کمبود نیروی انسانی و ... کمک کننده باشد.

فرونشست مدارس در کنار سایر کمبودها

با توجه به اتفاقات اخیر در خصوص برخی مدارس ایران در زمینه فرونشست زمین، به نظر می رسد که این مشکل به سایر معضلاتی که آموزش و پرورش ایران با آن دست به گریبان است، اضافه شده است.

یکی از مشکلات مهم ترین آنها خصوصا در این سال تحصیلی به کمبود معلم و نیروی انسانی در مدارس مربوط می‌شود. آنچه مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان، پیش از اشاره به مشکل فرونشست مدارس از آن تحت عنوان «بحران» یاد کرده و علی رغم گفته‌های رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش مبنی بر رفع مشکل کمبود معلم، آن را از مهم ترین چالش‌های موجود دانسته و با بیان اینکه «ما در کل کشور حدود شانزده میلیون و 700 هزار دانش‌آموز داریم و از این تعداد، بیش از یک میلیون دانش‌آموز در پنج هزار و 700 مدرسه استان اصفهان مشغول تحصیل هستند» تاکید کرده که «با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم.»

اما در خصوص کمبود نیروی انسانی، اصفهان تنها نیست و حداقل ۵ استان دیگر هم در لیست بیشترین کمبود نیروی انسانی مواجه هستند.

مدیر آموزش و پرورش اصفهان در این خصوص توضیح داده که «نیروی انسانی پایه و اساس هر سازمانی است اما در آموزش و پرورش و به طور کلی نظام آموزش، کمبود نیروی انسانی فاجعه‌آفرین خواهد بود و حتی اگر هزار برابر امروز بودجه داشته باشیم، وقتی نیروی کارآمد نداشته باشیم به اهداف‌مان نخواهیم رسید.»

جدیدترین اظهارات مرادصحرایی

بحث کمبود نیروی انسانی و کمبود معلم همچنان توسط مدیران آموزش و پرورش تائید شده و مورد توجه قرار می‌گیرد.

رضا مرادصحرایی اما تنها نگفته که مشکل کمبود معلم حل شده. او با اینکه پیشترها به جمع شدن همه مدارس کانکسی در ایران اشاراتی داشته، اخیرا در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان خوزستان وعده داده که به زودی شاهد برچیده شدن مدارس کانکسی در سطح کشور خواهیم بود.

مرادصحرایی، توضیح داده: همه تلاش ما این است که مدارس کانکسی برچیده شود و البته در این راستا با همکاری و هم افزایی بنیاد برکت یک طرح جامع در دست اجرا داریم .

او صحبت هایی هم در خصوص نیروهای انسانی داشته که خلاف گفته‌های مدیران در خصوص این قسم کمبودهاست. نگاهی به گفته‌های وزیر آموزش و پرورش می‌اندازیم: «در سال ۱۴۰۲ بالاترین میزان جذب نیروی انسانی در سطح کشور صورت گرفته است و بالغ بر ۵۰ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش پیوستند. همچنین بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته ۷۲ هزار معلم جدید در سال ۱۴۰۲ جذب خواهند شد. همچنین بعد از ۱۵ سال در حوزه پرورشی به صورت اختصاصی جذب مربی پرورشی خواهیم داشت تا مسائل تربیتی به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.»

مرادصحرایی با اشاره به دولت مردمی که او یکی از وزرایش است و نیز با مطرح کردن بحث عدالت آموزشی، گفته «در حوزه شاخص فضاهای آموزشی برنامه‌های گسترده‌ای در دولت مردمی در دست اجراست.»

رضا مرادصحرایی، یک روز پیش از این در خصوص برنامه‌هایی که برای دانش آموزان دارد، بحث اعزام دانش آموزان به اردوی راهیان نور را مطرح کرده و گفته بود که قرار است یک میلیون دانش‌آموز به اردوهای راهیان نور اعزام شوند.

او توضیح داده بود که « در سال تحصیلی جاری از طریق بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان کار بی‌سابقه برای اعزام یک میلیون دانش‌آموز در اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت برنامه‌ریزی شده است.»

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار