| کد مطلب: ۱۰۹۵۹۸۲
لینک کوتاه کپی شد

لاله افتخاری به شورای ائتلاف: تعداد زنان لیست ما بیشتر است

رقابت زنانه ائتلاف و وحدت

آرمان ملی– مطهره شفیعی: تغییرات اجتماعی بر سیاست غلبه کرده و نمی‌توان از عوض شدن دیدگاه‌ها به‌سادگی عبور کرد.

رقابت زنانه ائتلاف و وحدت

یکی از این تغییرات توجه به سهم زنان در فعالیت‌های سیاسی و تصمیم‌گیری‌هاست. زنان هم در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته و دارند بنابراین انتظار دارند از توانایی آنها در اداره کشور به نحو احسن استفاده شود. اصلاح‌طلبان از همان ابتدا جایگاه ویژه‌ای برای زنان قائل بودند حتی این زنان در تسخیر سفارت آمریکا حضور داشتند. در دولت اصلاحات هم زنان در جایگاه معاون و مشاور رئیس‌جمهور به ایفای نقش می‌پرداختند، اما به‌دلیل مخالفت‌هایی که می‌شد وزیر زن تنها در دولت احمدی‌نژاد بود. این وضعیت در مجلس متفاوت بود. 62 درصد از بانوانی که برای مجلس دوازدهم شورای اسلامی ثبت‌نام کرده بودند، تایید صلاحیت شدند. این تعداد نسبت به کل بانوان ثبت‌نام شده، نشان‌دهنده صلاحیت‌های این قشر در مدیریت‌ها و مشاغل مختلف اجتماعی و دولتی است.

*سهم زنان در کدام مجلس بیشتر بود؟

در دوره‌های مختلف مجلس، میزان حضور زنان همواره متغیر بوده‌ است. مجلس دهم با دارابودن 17 نماینده زن، رکورددار حضور زنان در مجلس است. پس از انقلاب تعداد زنان در ادوار مختلف تا پیش از دوره دهم مجلس هیچ‌گاه به دو رقم نرسید. کم‌بودن تعداد زنان منتخب تأثیر‌گذاری آن‌ها در برابر تصمیماتی که مردان برای زنان می‌گرفتند را کم‌رنگ می‌کرد. در هر یک از اولین، دومین و سومین دوره‌های مجلس شورای اسلامی، ۴ نامزد زن و در مجموع ۱۲ زن که همگی از تهران بودند، توانستند به‌عنوان منتخبان حوزه انتخابیه خود روانه مجلس شوند. در مجلس چهارم، ۹ زن توانستند به مجلس راه یابند و برای نخستین‌بار در کشور، زنی از حوزه‌ای به‌غیر از تهران به مجلس راه یافت. مجلس پنجم دارای ۱۴ زن، ششم و هفتم هر یک ۱۳، هشتم  ۸ و نهم نیز ۹ زن بودند. در دهمین دوره مجلس با آماری بی‌سابقه از حضور زنان در تاریخ مجلس، نهایتا در مرحله اول ۱۳ نفر و در مرحله دوم ۴ نفر از نامزدان زن به نمایندگی مجلس دهم رسیدند. ضمن آنکه شورای نگهبان چند هفته پس از انتخابات مرحله اول، مینو خالقی، یکی از منتخبان اصلاح‌طلب زن را ردصلاحیت کرد. نهایتا مجلس دهم با ۱۷ نماینده زن که ۱۴ تن از آنها گرایش اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی دارند، رکورددار مجلس شدند. همراه با آغاز به‌کار همایش فراکسیون امید، به رهبری محمدرضا عارف، هر ۱۸ منتخب زن مجلس دهم در این همایش حضور یافته بودند و به عضویت فراکسیون امید درآمده بودند. مجلس یازدهم نیز دارای ۱۶ نماینده زن است. فاطمه رهبر، منتخب حوزه تهران، از جمله منتخبانی بود که در اثر بیماری کرونا فوت کرد و با در نظرگرفتن او، این مجلس نیز می‌توانست دارای ۱۷ نماینده زن باشد.

*رقابت زنان اصولگرا برای ورود به مجلس

اکنون زنان اصولگرا برای ورود به مجلس با یکدیگر به رقابت مشغول هستند. دو گروه شورای وحدت و شورای ائتلاف لیست‌هایی برای مجلس دوازدهم ارایه می‌دهند و دیروز «لاله افتخاری» عضور شورای وحدت گفت: «شورای وحدت با توجه به زنان توانمندی که دارد، حداقل حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی را ۷ نفر اعلام کرده و از این جهت رکورد زده است کما اینکه در انتخابات گذشته در لیست تهران فقط ۵ زن حضور داشتند که البته یکی از آنها به رحمت خدا رفت، اما براساس مصوبه هیات عالی شورای وحدت حداقل ۷ زن باید در لیست حضور داشته باشد.» او تاکید کرد: «ظرفیتی که شورای وحدت برای حضور زنان در نظر گرفته بسیار بالاتر از آن ظرفیتی است که شورای ائتلاف مدنظر قرار داده است.» ظاهرا زنان شورای ائتلاف انتظار دارند از حضور آنها در لیست انتخاباتی استفاده شود تا چنین پذیرای طعنه زنان شورای وحدت نباشند. معاون امور بانوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تهران گفت: از گروه‌های سیاسی انتظار می‌رود که بانوان نیز در انتخابات آتی تعداد قابل‌توجهی نماینده در عرصه رقابت انتخاباتی داشته باشند. سوده نجفی با اشاره به اهمیت حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی احزاب و گروه‌ها، اظهار کرد: بانوان یکی از طیف‌های مهم در هر انتخاباتی هستند که بیش از نیمی از جامعه را در برمی‌گیرند و به اعتقاد بنده مسئولیت تربیت نیمی دیگر از جامعه را نیز برعهده دارند، لذا از این جهت ضرورت دارد که گروه‌های سیاسی و احزاب که با مشخص شدن نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای از سوی شورای نگهبان در حال بررسی افراد جهت قراردادن در لیست مورد حمایت خود هستند، به این موضوع توجه کنند. وی ادامه داد: معمولا در لیست‌های مورد حمایت جریانات سیاسی و احزاب طیف‌ها و گروه‌های مختلفی از جامعه همچون مهندسان، فرهنگیان، هنرمندان و جوانان و… به‌عنوان نمایندگان این قشر حضور دارند و تعدادی نیز برای آنها در نظر می‌گیرند اما موضوع بانوان از اهمیت بیشتری برخوردار است و اگر بخواهیم از حیث نمایندگی بررسی کنیم، بانوان دربرگیری بیشتری دارند و این موضوع اهمیت توجه به بانوان در لیست‌های انتخاباتی را می‌طلبد.

*تخریب رقیب برای حضور در لیست

جالب اینجاست که برخی زنان برای حضور در لیست و کسب رای سعی دارند تا اظهارات چالشی داشته باشند، مانند لاله افتخاری که دیروز گفت: الحمدلله نامزد از همه جناح‌ها کم نیست و نامزد فراوان است، از این‌رو انتظار داریم همه وارد عرصه انتخابات شوند البته امکان دارد جناح رقیب به ظاهر نیروهای قدر و شناخته شده خود را به استان‌ها و شهرستان‌های مختلف بفرستد که بتوانند لیدر شوند اما تصور ما نباید این باشد که رقیب در تهران و کلانشهرها هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند، چرا که آنها افرادی را برای ورود به مجلس در نظر دارند.» او به‌خوبی می‌داند تعداد کاندیداهای اصلاح‌طلب که تایید شدند، به اندازه‌ای نیست که بتوانند به ارایه لیست بپردازند و در برخی حوزه‌های انتخاباتی فاقد کاندیدا هستند. افتخاری چنین می‌گوید که تا به‌زعم خود فضای انتخاباتی در اذهان ایجاد کرده و مشارکت را بالا ببرد. از سوی دیگر خود را به‌عنوان تحلیلگر برجسته نشان دهد تا جایگاه خوبی درلیست انتخاباتی داشته باشد، اما مردم آگاه‌تر از آن هستند که تصمیم‌شان با این ادعاها تغییر کند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار