| کد مطلب: ۱۰۸۰۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» استراتژی‌های آمریکا و اسرائیل را بررسی می‌کند؛

از تلاش برای ترور رهبران حماس تا ایجاد منطقه حائل در غزه

آرمان ملی- احسان اسقایی: هرچند اسرائیل دور جدید حملات خود علیه حماس را آغاز کرده است اما به نظر می‌رسد تل‌آویو با تاکتیک جدیدی به استراتژی خود در ارتباط با جهاد اسلامی روی آورده است.

از تلاش برای ترور رهبران حماس تا ایجاد منطقه حائل در غزه

به نظر می‌رسد فشارهای بین‌المللی به تل‌آویو در جهت کاهش تخریب و کشتار غیرنظامیان موثر بوده  و  هرچند اسرائیلی‌ها کمی از قدرت تخریب جنگ کاسته‌اند اما هیچ زمانی نخواهد گذشت مگر اینکه خبر شهادت تعدادی از زنان و کودکان اهلی غزه شنیده شود. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد از روز گذشته که حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه ازسرگرفته شد، تاکنون 200 فلسطینی به شهادت رسیده و 589 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

*آینده‌ای که برای غزه می‌خواهند

این روزها رسانه‌ها خبرهای مختلفی را در ارتباط با علت شکست اسرائیل در نبرد امنیتی از حماس را بررسی می‌کنند. همچنین دوباره اخبار مختلفی در مورد طرحی‌های آمریکایی و اسرائیلی در مورد کوچاندن اهالی غزه منتشر می‌شود. تمام این موارد نشان دهنده آن است که اسرائیل حتی نتوانسته است که به ضربه به حماس هم نزدیک شود. چرا که اگر تاکنون توانسته بود حماس را از نظر نظامی با چالش روبه‌رو کند حداقل یکی از طرح‌های خود یعنی تقسیم غزه به دو بخش  یا کوچاندن فلسطینیان به کشورهای دیگر و حتی طرح های مشابه را در این مدت به اجرا گذاشته بود.

*استراتژی ترور

یکی از برنامه‌هایی که این روزها در دستورکار نتانیاهو و تیم امنیتی- تروریستی او قرار دارد، ترور اعضا و رهبران حماس در درون و بیرون از اراضی اشغالی است. وال‌استریت‌ژورنال در این ارتباط نوشت: نتانیاهو شخصا دستور ترور رهبران حماس را صادر کرده است. این روزنامه در مطلبی مدعی شد که رژیم اسرائیل در صدد است رهبران حماس را در خارج از فلسطین ترورکند.این روزنامه به نقل از مقامات صهیونیست که نخواستند نامشان فاش شود نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به سازمان‌های جاسوسی خود دستور داده برنامه‌هایی برای ترور سران حماس در لبنان، ترکیه و قطر تدوین کنند که به احتمال زیاد چند سال طول خواهد کشید.  سیاست تروراعضای محور مقاومت یکی از سیاست های همیشگی اسرائیل فارغ از قدرت حاکم بر تل‌آیوو بوده است. بارها و بارها در نقاط مختلف جهان شاهد ترور رهبران حماس توسط اسرائیل بودیم. ترور عماد مغنیه یکی از عناصر اصلی مقاومت در لبنان اقداماتی موازی در سوریه  و سایر نقاط جهان و ترور برخی از رهبران حماس در غزه تنها نمونه‌هایی از اقدامات اسرائیل در ترور رهبران مقاومت است. به نظر می‌رسد با توجه به عمیق تر شدن محورمقاومت در عراق، سوریه، لبنان و یمن باید این احتمال را داد که این رژیم به سمت ترورهای موازی در سال‌های آینده حتی درون کشورهای حامی گروه‌های مقاومت هم حرکت کند.

*استراتژی کوچ

 یکی از استراتژی هایی که از ابتدا و در روزهای اولیه طوفان الاقصی در دستور کار اسرائیل قرار گرفت.کوچاندن اهالی غزه از سرزمین مادریشان بود. واقعیت هم آن است که اسرائیل چاره‌ای جز همین مورد را نداشت. چرا که حماس اساسا یک گروه مردمی است و وابستگی خاصی به اهالی غزه دارد. اساسا اهالی همین باریکه هستند که در شاخه‌های نظامی حماس به مبارزه با اسرائیل پرداخته‌اند. از این رو کوچ اهالی غزه بهترین استراتژی برای عدم تکرار طوفان الاقصی به صورت مجدد بود. آمریکایی‌ها نیز بر این مورد مهر تایید زده بودند و بلینکن حتی به پایتخت‌های مختلف  اسلامی برای قبولاندن این برنامه به سران کشورهای اسلامی سفر کرد و تهدید کرد که اگر این مورد را نپذیرید شما عامل قتل  اهالی غزه هستید با این وجود مخالفت  با این طرح از اردن تا مصر از قطر تا عربستان موجب شد که آمریکایی‌ها از این استراتژی خود کوتاه آمده و حتی صراحتا اعلام کنند که با کوچ ملت فلسطین از غزه مخالفند. البته در نهایت هم اینگونه القا کردند که حماس نمی تواند حاکم بر غزه باشد و تشکیلات خودگردان است که باید اداره غزه را عهده گیرد. با این وجود بعد از آتش بس اخبار دیگری در ارتباط با کوچاندن فلسطینی ها مجددا در رسانه ها با شیوه‌ دیگر بازگشته است. این بار البته کوچاندن فلسطینیان از طریق کنگره آمریکا در دستور کار قرارگرفته است. طبق طرح کنگره آمریکا، برنامه کوچاندن باید از طریق مصر به عنوان تنها مسیرتحقق یابد و قاهره باید مجبور به انجام این کار شود و درعین حال یک میلیون نفر از فلسطینیان غزه را بپذیرد، نیم میلیون فلسطینی نیز به ترکیه، ۲۵0 هزار نفر به یمن و همین تعداد نیز به عراق خواهند رفت. روزنامه اسرائیلی یسرائیل هیوم در گزارشی جزئیات طرح اعضای کنگره آمریکا برای انتقال و اسکان ساکنان غزه در چهار کشورخاورمیانه را افشا کرد. بر اساس این طرح، کمک‌های آمریکا به کشورهای عربی منوط به آمادگی آنها برای پذیرش پناهجویان غزه خواهد بود و حمایت اعضای ارشد احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در مجالس نمایندگان و سنای آمریکا را نیز جلب کرده است. اما نکته حائز اهمیت در این خبر آن است که نشان می‌دهد اسرائیل از قبل این  طرح را آماده کرده بود و تنها به دنبال بهانه‌ای برای اجرای این طرح بودند و اساسا طرح اخراج فلسطینیان فارغ از طوفان الاقصی به این علت است که منابع گازی کشف‌شده در اطراف نوار غزه اشتهای صهیونیست‌ها را برای بازگشت به این منطقه به‌شدت افزایش داده است.

 *استراتژی منطقه حائل

 از سوی دیگر اسرائیلی‌ها در کنار دو استراتژی فوق یک استراتژی دیگر را هم در نظر دارند که این مورد نشان می‌دهد به هیچ وجه استراتژی‌های اولیه و ثانویه یعنی استراتژی ترور و استراتژی کوچ نه قابلیت اجرا دارد و نه اینکه استراتژی دقیقی است چرا که عملا در طول دو ماه گذشته با شکست روبه‌رو شده است. این استراتژی بر مبنای یک برنامه دیگر تهیه شده که آن برنامه ورود زمینی به غزه و ایجاد یک شکاف میان شمال و جنوب این باریکه و تخریب تونل‌های حماس است. اخیرا رسانه‌ها بخش دیگری از این طرح را  بر روی کاغذ به نمایش در آورده‌اند.  خبرگزاری رویترز به نقل از مشاور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که این رژیم طرحی برای ایجاد منطقه حائل در نوار غزه دارد و این طرح شامل سه هدف است که به مرحله مابعد حماس اختصاص دارد. این مشاور اعلام کرد، این طرح شامل نابودی حماس و خلع سلاح غزه و پایان دادن به اقدامات حماس در غزه است. عمق منطقه حائل هنوز مشخص نیست و احتمالا به یک یا دوکیلومتر یا صدها متر در داخل غزه برسد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز پیش از این اعلام کرده بودندکه نتانیاهو در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا به وی اعلام کرده که این رژیم قصد دارد یک منطقه امنیتی عمیقی را در داخل نوار غزه بعد از جنگ ایجاد کند.

*چه خواهد شد؟

 واقعیت آن است که هم برای آمریکا و هم برای اسرائیل پذیرش این مورد که درکنارگوش اسرائیل یک گروه مسلح وجود داشته باشد که تهدیدی همیشگی برای سرزمین‌های اشغالی باشد و هر روز اسرائیلی‌ها در انتظار وزش یک طوفان دیگر علیه شهرک‌نشینان باشند، سخت است. از این رو دست به هراقدامی خواهند زد تا حماس را از صحنه غزه حذف کنند. از این رو بعید نیست جز سه استراتژی فوق که گاه و بی‌گاه بخشی از آن رسانه‌ای می‌شود و حتی از آن عقب می نشینند و با گذشت زمان دوباره آن را مطرح می‌کنند، استراتژی های دیگری هم برای آینده غزه وجود داشته باشد. در این میان مقاومت کشورهای اسلامی در برابر هر بخش از این طرح می‌تواند آن را با تاخیر مواجه کند. نتانیاهو با بحران‌های داخلی متعددی روبه‌روست. او نمی‌تواند بیش از چند ماه به جنگ واقعی علیه مردم غزه ادامه دهد. چرا که شهرک‌های اسرائیل  زیر موشک‌ها و راکت‌های حماس و حزب‌ا... قرار دارند. از این رو این روزها تنها ایستادگی مقاومت است که می‌تواند هر استراتژی ای را برای آینده غزه و اداره آن برهم بزند.

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار