| کد مطلب: ۱۰۷۸۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد

این یک هشدار جدی است

قاتل خاموش همچنان رکورد می‌زند

آرمان ملی: با رسیدن فصل سرما و چیدن بساط بخاری‌ها در منازل، متاسفانه خبرهایی از مرگ‌هایی که از آنها با پسوند خاموش، یاد می‌شود، از گوشه و کنار کشور شنیده می‌شود و این اتفاق هر سال تکرار می‌شود و حتی در آمار و ارقام رکورد هم می‌زند؛ این‌ها اخبار مرگ‌ها و مسمومیت‌ها در روزهای اخیر هستند؛ خبر مرگ 8 نفر در کمتر از 6 ساعت در اثر گازگرفتگی؛ 19 نفر مسموم شدند؛ گزارش از مرگ دختر و پسر خردسال و مادرشان به خاطر بخاری غیراستاندارد در تهرانپارس، تهران رکورددار بیش‌ترین مرگ و مسمومیت با منوکسیدکربن در منازل مسکونی و در نهایت خبر دیروز که از هشدار اورژانس در خصوص گاز سمی، کشنده، بی‌بو و رنگ حکایت داشت و مرگ 11 تهرانی به دلیل این قسم مسمومیت.

 قاتل خاموش همچنان رکورد می‌زند

آمار مرگ و میر بر اثر گازگرفتگی می‌گوید: به نظر شهروندان باید با دقت و وسواس خیلی بیشتری در نصب و به کارگیری وسایل گازسوز و حتی زغال‌سوز منازل خود خصوصا وسایل گرمایشی داشته باشند تا به این شکل غم‌انگیز نه تنها برای بازمانده‌ها که برای همه آن‌ها که این اخبار را می‌بینند و می‌خوانند، از دنیا نروند. اگر شما هم این اخبار را دیده باشید، تصویر دو کودک خردسال، یک پسر و یک دختر همراه مادر جوانشان از جلو چشمتان دور نمی‌شود.اما آیا فقط مردم باید مراعات کنند؟ آیا در مواردی مرگ‌های ناشی از ناکارآمدی و ایمن نبودن زیرساخت‌های گازرسانی کشور را شاهد نبوده‌ایم؟ در ادامه گزارش به بررسی فرسوده بودن این زیرساخت‌ها و آسیب‌های ناشی از آن خواهیم پرداخت.

این هشدار را جدی بگیرید!

روز گذشته، رئیس اورژانس استان تهران نسبت به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هشدار داد. محمد اسماعیل توکلی، گفت که در روزهای اخیر با شروع فصل سرما موارد مسمومیت‌های ناشی از استشمام گاز سمی مونوکسید کربن افزایش چشمگیری داشته‌ است؛ به طوری‌ که تنها در تهران در حدود یک ماه گذشته بیش از ۱۴۷ مورد مسمومیت با گازمونوکسید کربن گزارش شده که آمار بالایی است.

توکلی گفته: متاسفانه ۱۱ نفر از این شمار جان باختند که تعدادی از آن‌ها کودکان بودند. او با تاکید بر راه‌اندازی اصولی و استاندارد وسایل گرمایشی توضیح داد: مونوکسید کربن، گازی بی‌رنگ، بدون بو، نامرئی، بسیار سمی و کشنده است و علائم زودرس مسمومیت با آن شامل سردرد، سرگیجه، تهوع، خستگی و علائم بسیار شبیه به آنفلوآنزا (بدون تب و بزرگی غدد لنفاوی) و علائم دیررس و حاد مسمومیت با مونوکسید کربن کاهش فشار خون، کاهش سطح هوشیاری، تشنج و مرگ است.

رئیس اورژانس استان تهران همچنین گفت که خارج کردن افراد مسموم در صورت امکان از محیط آلوده و قرار دادن آن‌ها در محیط باز از مهم‌ترین اقدامات محسوب می‌شود، همچنین باید افراد مسموم به سرعت از هوای آزاد تنفس کنند. درها و پنجره‌ها نیز باید باز و وسایل گرمازا مانند اجاق‌گاز و بخاری خاموش شود و سریع با اورژانس تماس بگیرند.

مرگ‌های زیاد از یک صبح تا ظهر!

شاید برای شما هم عجیب باشد که از یک صبح تا ظهر، 8 نفر در اثر گازگرفتگی در کشور جان خود را از دست داده باشند و 19 نفر هم در اثر درگیر شدن با گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت شده باشند. خبری که توجه به ایمن بودن و غیر فرسوده بودن زیرساخت‌های گازرسانی کشور را هم به ذهن متبادر می‌کند.

کارشناسان معتقدند که افزایش گاز گرفتگی در کشور به عوامل مختلف ارتباط دارد. گازگرفتگی خانگی ممکن است به دلیل اختلالات در خطوط گازرسانی و نشت گاز در خانه‌ها رخ دهد. عدم نگهداری مناسب خطوط گازرسانی، نصب و استفاده نادرست از لوله‌های گاز، کمبود تهویه در خانه و عدم تعویض و تعمیر لوله‌های گازی قدیمی نیز از دلایل احتمالی گازگرفتگی خانگی هستند. این موارد می‌توانند باعث انباشت گاز در فضای بسته و نفوذ آن به داخل خانه شده و در نتیجه مرگ افراد را به همراه داشته باشند.

رکنا در گزارشی با بهره‌گیری از صحبت‌های جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در صحنه جان سپردن مادر 31 ساله، با دختر 6 و پسر 9 ساله‌اش، ضمن اینکه توضیح داده این موارد بی‌ارتباط با فرسودگی زیرساخت‌های کشور نیست، افزوده: ضعف زیرساخت‌های گازرسانی و فرسودگی آن می‌تواند به شدت موثر باشد و می‌تواند خطر گازگرفتگی خانگی را افزایش دهد. لوله‌های گازی فرسوده و ناکارآمد ممکن است نشت گاز را در خانه‌ها ایجاد کنند و باعث انباشت گاز در فضای بسته شوند. بنابراین، تعمیر و تعویض لوله‌های گازی قدیمی و بهبود زیرساخت‌های گازرسانی می‌تواند به کاهش خطر گازگرفتگی خانگی کمک کند.ملکی درخصوص حادثه دلخراش یاد شده در محله تهرانپارس شهر تهران، به خبرنگار ایرنا گفته بود که با شروع فصل سرما حوادث انتشار گاز مونواکسید کربن افزایش پیدا می‌کند که یکی از علت‌های اصلی آن نقص در سیستم بخاری و سایر وسایل گرمایشی است که از شهروندان درخواست داریم در نصب این وسایل از افراد متخصص استفاده کنند.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار