| کد مطلب: ۱۰۷۴۰۷۶
لینک کوتاه کپی شد

معاون وزیر راه از تفاهم با چین برای ساخت قطار سریع‌السیر در ایران خبر داده و اعضای شورای شهر تهران هم سفر خود به چین را پربار ارزیابی کرده‌اند

چینی‌ها کارفرمای ایرانی‌های بیکار

حتما شما هم این تصاویر را دیده‌اید، که ابراهیم رئیسی یا دیگر مسئولین شهری و غیر شهری، پشت فرمان خودروهای برقی بنشینند یا از تکنولوژی‌های جدید و البته تولید شرکت‌های خودروسازی داخلی و از دستاوردهای بزرگ در آینده دم می‌زنند و حتما اتومیبل‌های تولید داخل را هم دیده‌اید که با یک تصادف مچاله شده‌اند .

چینی‌ها کارفرمای ایرانی‌های بیکار

 

اخبار فرسودگی اتوبوس‌های بین شهری و ناایمن بودن آن‌ها هم برای جابه‌جایی نیازی به شنیدن ندارد؛ اگر یک بار سوار این وسایل حمل و نقل شده باشید، میزان خطرآفرین بودن آن را درک کرده‌اید و البته کمبود آن‌ها را؛ هم کمبود اتوبوس‌ها و هم کمبود واگن‌های متروها.روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه در جریان امضای تفاهمنامه سال ۱۴۰۱ وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین قرار بر این شد که ساخت ۲ قطار سریع‌السیر ایران با پول چینی‌ها ساخته شود. شهریار افندی‌زاده، معاون وزیر راه گفت: یکی از پروژه‌های مهم ریلی قطار سریع‌السیر تهران- مشهد است که تفاهم اولیه آن با شرکت‌های چینی انجام شده، ضمن این‌که قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان هم با سرمایه‌گذاری چینی‌ها ساخته می‌شود.در کنار این قطارها، بحث اتوبوس‌ها هم مطرح شده است که در لابه‌لای اخباری که از ذوق زدگی اعضای شورای شهر تهران در بازگشت از سفر به چین ایراد می‌شود، به گوش می‌رسد.

جعفر تشکر هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به قرارداد ۷۹۱ واگن مترو در چین، گفت: تنها هشت دستگاه واگن مترو در چین ساخته می‌شود و مابقی واگن‌ها در تهران تولید خواهد شد. او و دیگر اعضای شورای شهر از دستاوردهای سفرشان به چین یاد کرده و آن را پربار دانسته‌اند؛ برای نمونه محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران گفته «در این سفر، موضوع قرارداد واردات واگن مترو از جمهوری خلق چین به ارزش یک میلیارد دلار بعد از ۶ سال با حمایت مالی دولت محترم نهایی شد.» او طبق روال دولت قبل و دولت‌های قبل‌تر، کنایه‌ای هم به مسئولان پیش از خود زده و گفته: «دولت قبل، سهم خود بابت قرارداد واردات ۶۳۰ دستگاه واگن مترو را پرداخت نکرد، اما با پیگیری مدیریت شهری ششم، دولت سیزدهم این مهم را متعهد شد، افزود: با توجه به اینکه امکان افزایش ۲۵ درصدی تعداد واگن‌ها را داشتیم، با موافقت طرف چینی، شمار واگن‌ها را به ۷۹۱ دستگاه رساندیم.»

راه اتصال به روسیه از چین می‌گذرد

به بحث بنادر و چابهار و بیکاری کارگران و نیروهای انسانی در ایران به دلیل سر کار آمدن نیروهای چینی اشاره کردیم. معاون وزیر راه در کنار تفاهم ساخت قطار سریع السیر، گفته که پیشنهاد توسعه و تجهیز بنادر ایران توسط سرمایه‌گذاران چینی را مطرح کرده‌اند. افندی‌زاده توضیح داده که‌ در زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری می‌توانیم تفاهم‌های خوبی با چینی‌ها داشته باشیم. از سوی دیگر توسعه و تجهیز بنادر ایران هم می‌تواند با سرمایه‌گذاری چینی‌ها باشد که این موضوع را در جلسات گذشته با چینی‌ها مطرح کرده‌ایم.

او با بیان اینکه «مسئله دیگر مسیرهای ترانزیتی جنوب ایران است» گفته آنچه مهم است، امضای تفاهم‌نامه چند جانبه میان چین با کشورهای منطقه از طریق ایران است که این موضوع، علاوه بر کریدور شمال - جنوب برای اتصال روسیه به هند است.حتما شما هم خبرهایی از ردپای چینی‌ها در بیکاری صیادان چابهاری و بلوچ شنیده‌اید؛ اخباری که برای امروز و دیروز نیستند و پیشینه‌ای قدیمی دارند؛ سال 97 ار بیکاری 25 هزار صیاد چابهاری و کنارکی به دلیل حضور پررنگ چینی‌ها یاد شد و البته اگر سری هم به این مناطق زده باشید، با چشم خود مردانی را می‌بینید که بیکار روی زمین خشک چمباتمه زده‌ و زانوهایشان را بغل کرده‌اند یا از سر ناچاری به کار پر خطر سوخت‌بری و قاچاق آن پناه برده‌اند تا در حالی که جان خود را در دست گرفته‌اند نانی برای خانواده خود مهیا کنند.

اتوبوس‌های 24 متری چینی‌ها

روز گذشته در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه شورا مصوب شد که یک ملک متعلق به شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل ریلی به فروش برسد و از سوی دیگر همان‌طور که گفته شد، اخبار توسعه اتوبوس‌های حمل و نقل شهری و ورود اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو هم به ایران، مخابره شد.تشکری هاشمی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورا، با اشاره به جلسه‌ای با شهردار پکن، گفت که در راستای توسعه همکاری‌ها و خواهرخواندگی تهران و چین مقرر شد همکاری‌های بیشتری برای توسعه گردشگری بین این دو شهر صورت بگیرد.

او با اشاره به برگزاری جلسه با یکی از شرکت‌های تولید کننده خودروهای بدون راننده و پیک‌های موتوری در چین افزود: این وسایل بدون راننده جابه‌جایی مسافر و بار را انجام می‌دادند که البته این موضوع در کشور ما زود است اما می‌توان این موضوع را مورد توجه قرار داد.

تشکری هاشمی همچنین با اشاره به بازدیدش به همراه شهردار تهران و هیات همراه از شرکت تولید کننده اتوبوس‌های برقی با تاکید بر اینکه این اتوبوس‌ها با یک‌بار شارژ می‌توانند ۴۰۰ کیلومتر تردد داشته باشند و تا هشت سال هم گارانتی‌دارند، گفت: این در حالیست که شاید اتوبوس‌های داخلی ما هشت سال هم قدمت فعالیت نداشته باشند و قیمت این اتوبوس‌ها یک دوم اتوبوس‌های تولید داخلی است. به گونه‌ای که اتوبوس‌های دیزلی را هشت میلیارد تومان می‌خریم در حالیکه اتوبوس‌های برقی را با ۱۰ میلیارد تومان می‌توان خریداری کرد و این در حالیست که شرکت سازنده چینی بزرگ‌ترین کارخانه تولید کننده اتوبوس دنیاست و اتوبوس‌های مختلفی تولید می‌کند و آمادگی همکاری با ایران را دارد تا بتواند اتوبوس‌های ۱۸ متری و ۲۴ متری تولید کند.

او با اشاره به اینکه در سفر ۱۰ روزه به چین قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن به ۷۹۱ دستگاه ارتقا یافت، گفت: برخی مصاحبه کردند که چرا تولید واگن داخلی سازی نمی‌شود؟ باید پاسخ دهم که جز هشت واگن مابقی واگن‌ها در ایران تولید می‌شود و به غیر از شرکت واگن سازی تهران، هیچ شرکت دیگری تولید کننده واگن متروی شهری نیست و طبق توافقات، ۵۵ درصد تولید واگن‌های مترو با توان مهندسین ایرانی انجام خواهد شد، یعنی قطعات در ایران تولید می‌شود و بعد از آن روی قطار مونتاژ می‌شود و حتی در نشست‌ها مقرر شد اولین سری قطارها به جای ۲۳ ماه ۱۲ ماه دیگر به دست ما برسد که این مهم با پیگیری معاون حمل و نقل شهرداری تهران حاصل شد.

تشکری هاشمی از خودرو‌های برقی هم یاد کرد و با بیان اینکه خودروهای برقی هم قیمت خودروهای تولید داخل هستند، گفت: از یک شرکت بازدید کردیم که روزانه ۱۲۰۰ خودروی برقی با کیفیت تولید می‌شود و به صورت مادام العمر باتری خودروهایش را گارانتی ‌می‌کرد و جالب است که قیمت این خودرو با قیمت خودرو دنا برابری می‌کرد.

این عضو شورای شهر همچنین گفت که در شهر ژوژو از شرکت تولید کننده تراموا بازدید کردیم و منجر به این شد که در ایران در مورد موضوع ساخت تراموا بیشتر دقت کنیم و ابعاد مختلف این پروژه را در نظر بگیریم، افزود: ما از شرکت تولید کننده ساختمان‌های پیش ساخته و همچنین تولید کننده بزرگ‌ترین پل معلق دنیا بازدید کردیم و باید تأکید کنم اگر بتوانیم کاری را در ایران با سرعت و با کیفیت انجام دهیم نباید بترسیم.

دست به دامن چین

تراموا، ساختمان‌های پیش ساخته، بزرگ‌ترین پل‌های معلق، توسعه راه‌ها، قطارهای مسافربری و اتوبوس‌های خیلی دراز برای حمل و نقل بین شهری و خودروهای برقی، همه آرزوهای مسئولان شهری ایرانی برای رسیدن به سطح چین است و در کنار تکرار این مساله که چرا باید نیروی انسانی کار ایرانی بیکار بشود، این سوال را هم در پایان گزارش مطرح می‌کنیم که چرا کشور ما نباید در تمام این سال‌ها به تکنولوژی تولید صنعت حمل و نقل دست پیدا کند تا مجبور شود تا این حد دست به دامان چین شود؟

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار