رئیس جمهور در روزهای اخیر از توزیع شیر رایگان میان دانشآموزان خبر داده؛
شیر رایگان پیشکش؛ کلاس میخواهیم و معلم
در حالیکه هنوز ۱۰۰ هزار کلاس بدون معلم در کشور وجود دارد (بنا به گفته محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی)، مرادصحرایی در آخرین اظهار نظر خود گفته کلاس بدون معلم در کشور نداریم!
خبر اول 8 آبان ماه همین سال منتشر شده و مشخص نیست چطور در عرض چند روز و درست زمانی که انتقادات از وزیر بالا گرفته و بحث استیضاح او هم پیش آمده این کمبود رفع شده این در حالی است که روزگذشته آموزش و پرورش گفته بود که امکان اطلاعرسانی در خصوص کلاسهای بدون معلم در شبکه شاد وجود دارد با این گفته که همزمان با اظهارات مرادصحرایی منتشر شده معلوم نشده که بالاخره مشکل کمبود معلم وجود دارد یا خیر و اینکه آیا این معلمان اینترنتی شاد هم جزو پروسه رفع کمبود معلم محسوب شده و در فحوای کلی کلام مرادصحرایی میگنجند یا خیر؟
با هم نگاهی به گفتههای اخیر مرادصحرایی و البته کارشناسانی که به این رویه انتقاد دارند میاندازیم. باید گفت که مشکل مدرسه با تجویزها و مسکنهای موقتی مانند اعطای شیر رایگان به فرزندان این مملکت در مدرسه قابل چشمپوشی و فراموشی نیست چراکه مشکلیست که همه روز جلوی چشم آینده سازان این مرز و بوم رژه میرود. این جمله اشاره دارد به صحبتهای ابراهیم رئیسی که یک خبر خوش به دانشآموزان داد و گفت شیر رایگان به شما میدهیم و بلافاصله کارشناسان توضیح دادند که کشورهای دیگر علاوه بر صبحانه یک وعده غذا هم برای ناهار برای دانشآموزانشان در نظر گرفتهاند تا مغزشان کار کند و آموزهها را بهتر فرا بگیرند حالا دانشآموزان ایرانی این غذا و حتی شیر را هم نمیخواهند ؛ آنها فقط یک چاردیواری و سقفی که زیر آن پناه بگیرند میخواهند؛ چیزی به نام کلاس درس و شخصی که نامش معلم باشد تا به آنها درس بدهد!
پیش از شروع گزارش هم به این نکته اشاره کنیم که روز دانشآموز نزدیک است؛ روزی که باید دانشآموزان را قدر نهاد و به فکر مشکلاتشان بود؛ باید این نکته را پذیرفت که هنوز که هنوز است شماری از کودکان و نوجوانان از تحصیل باز میمانند و جایشان در کلاسهای درس خالی است؛ مناطقی هستند که مدرسه ندارند و مدارسی که معلم ندارند و این نکته مهمتر اینکه موقعی که وقت رسیدگی به مشکلاتشان شد، آن را به گردن دولت قبل و دولتهای قبلتر انداخت.
تکذیبی میان همه تأییدها
روزهایی که گذشت اخبار حضور رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول که از سیمای جمهوری اسلامی پخش میشود، مورد توجه کاربران فضای مجازی و البته اصناف مربوط به حوزه آموزش و پرورش، معلمان و دانشآموزان قرار گرفته و حالا این جمله او دستبهدست میشود که «بر اساس گزارش مدیران کل آموزش و پرورش کلاس بدون معلم در هیچ جایی از کشور نداریم.»
بنا به اطلاعاتی که از پایگاه اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، به دست آمده، صحرایی در خصوص کمبود معلم در مدارس توضیح داده: زمانی که سند تحول رونمایی شد، بنا بر این بود که تمام نیاز آموزش و پرورش از خروجی دانشگاه فرهنگیان تأمین شود، در سال اول تأسیس دانشگاه فرهنگیان، بهطور تقریبی ۲۲ هزار دانشجو پذیرش شد و بنا هم بر این بود که این میزان با خروجی آموزش و پرورش تراز شود و تا ۳۵ هزار نفر هم افزایش پیدا کند، ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان هم میگوید که هرکجا این دانشگاه نتواند به تأمین نیرو بپردازد، میتواند استخدام کند، اما این اتفاق نیفتاد و وقتی که دانشگاه فرهنگیان چهار یا پنج ساله شد، ورودی آن به زیر ۴ هزار نفر رسید و نگرانی آنقدر زیاد شد که رهبر معظم انقلاب به دانشگاه فرهنگیان تشریففرما شدند.
مرادصحرایی مشکل دوم را روند جذبهای آموزش و پرورش در سالهای ۹۲ تا ۹۹ دانسته و گفته تا سال ۱۴۰۰ همیشه جذب ما از آمار بازنشستگیها کمتر بود، در حالی که باید جذب و بازنشستگیها تراز میشد و باید به دلیل روند افزایش دانشآموزان کشور بیشتر هم میشود، از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲ جمعیت دانشآموزی کشور نزدیک سه میلیون نفر اضافه شده، این آمار نشان میدهد که ما باید معلم تربیت میکردیم یا اگر قرار بود استخدام نیرو انجام شود، متناسب با میزان بازنشستگی، نیرو جذب میکردیم.
به اعتقاد او «با اجرای قانون رتبهبندی که از شهریور ۱۴۰۰ شروع شد، بسیاری از معلمان منتظر ماندند تا مشمول رتبهبندی شوند، دو سال در رتبهبندی بمانند و بعد خارج شوند، به دلیل آنکه حقوق بازنشستگی بر مبنای دو سال آخر محاسبه میشود، در نتیجه اوج بازنشستگی مربوط به سال ۱۴۰۲ است، اتفاقی که افتاد این بود که میزان بازنشستگی از میزان پیشبینیها فراتر رفت و قانون هم اجازه نمیداد که ما بتوانیم بازنشسته را نگه داریم، ضمن آنکه تأخیری را هم در اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزگاری داشتیم.
مرادصحرایی این دلایل را کنار هم گذاشته تا به اینجا برسد که «کلاسهای درس حدود چهار هفته معلم واقعی نداشتند، در ادبیات آموزش و پرورش کلاس خالی با کمبود معلم دو موضوع است، تمام آموزش و پرورش معلم هستند از وزیر تا دبیر و در جاهایی که معلم نداشتیم، کارشناسان ادارات آموزش و پرورش، معاونان مدارس و مدیران، کلاس را دنبال میکردند.
اما بر اساس آماری که در دست مرادصحرایی است، «کلاس خالی در کشور نداریم» و با اینکه کلاس خالی نداریم، باز هم موضوع کلاسهای خالی را پیگیری میکنیم و تازه بعد هم اگر چنین چیزی وجود دارد، مردم میتوانند با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش شهرهای خود موضوع را گزارش کنند و تاکید دوباره بر این جمله که «در گزارش مدیران کل آموزش و پرورش کلاس خالی در هیچ جایی از کشور نداریم و مدارس مشکل معلم ندارند.
«شاد»ی که آنچنان هم شاد نبود
وزیر آموزش و پرورش توضیحاتی هم داده مبنی بر اینکه چطور این کلاسهای بیمعلم را اگر دیدیمشان گزارش کنیم. مرادصحرایی همانجا اعلام کرده که خانوادهها برای پیگیری این امر باید «نام استان»، «نام شهر یا روستا»، «نام مدرسه»، «مقطع تحصیلی دانش آموز» و «کلاس» را به آیدی ravabetomomi۱۴۰۲@ در شبکه شاد ارسال کنند.
به هر صورت بد نیست که در روزهای آینده برای اعلام کلاسهای بیمعلم نگاهی به این آیدی در شبکه شاد بیندازیم تا ببینیم چه قدر و چطور رسیدگی میکنند و آیا واقعا میتوان کمبودها را به راحتی گزارش کرد؟
و در نهایت اینکه اسم شبکه شاد که میآید، کمبودها و کاستیها و مشکلات این شبکه که در دوران کرونا و خانه نشینی دانشآموزان راه افتاد، بیش از پیش رخ مینمایاند. اختلالاتی که وجود داشت از چشم کاربران این شبکه پوشیده نیست.
ارسال نظر