| کد مطلب: ۱۰۷۱۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد

با رای دادگاه انقلاب اسلامی تهران

نیلوفر حامدی و الهه محمدی به حبس محکوم شدند

دادگاه انقلاب اسلامی تهران نیلوفر حامدی و الهه محمدی خبرنگاران بازداشتی در ناآرامی‌های پس از مرگ مهسا امینی را به «حبس» و «محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات» محکوم کرد.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی به حبس محکوم شدند

رای بدوی دادگاه نیلوفر حامدی و الهه محمدی خبرنگاران روزنامه‌های شرق و هم‌میهن که در ناآرامی‌های پس از مرگ مهسا امینی دستگیر و بازداشت شدند، صادر شد که طبق آن این دو نفر به ترتیب به ۱۳ و ۱۲ سال حبس محکوم شدند. البته در صورت قطعی شدن این رای؛ چه در نتیجه تایید دادگاه تجدیدنظر و چه در نتیجه عدم اعتراض به رای دادگاه نخستین، برای نیلوفر حامدی هفت سال و برای الهه محمدی شش سال حبس قابل اجراست. دادگاه انقلاب همچنین این دو نفر را به دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات» محکوم  کرده است. مرکز رسانه قوه قضائیه در این باره اعلام کرده است: پس از برگزاری جلسات دادگاه و تحقیقات به عمل آمده، اخذ آخرین دفاع از متهمان و ملاحظه لوایح دفاعیه وکلای مدافع، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران  رای پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی را صادر کرد.

 

* اتهامات الهه محمدی

 

الهه محمدی به سه اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران محکوم شده است. الهه محمدی یکی از دو خبرنگار بازداشت شده در جریان اغتشاشات پس از مرگ مهسا امینی است. محمدی با توجه به تحقیقات به‌عمل آمده و بررسی‌های فنی و همچنین اطلاعات آشکار مربوط به فعالیت در فضای مجازی مرتکب ۳ اقدام مجرمانه شده بود. نخست؛ ‌همکاری با دولت متخاصم آمریکا که یکی از موراد اتهامی محمدی همکاری با دولت متخاصم آمریکا است، وی با انجام تبانی با سازمان‌ها، رسانه‌ها و عناصر وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا برای اجرای پروژه دیده‌بان آزار و در راستای کمپین‌سازی و جنبش‌سازی برای براندازی نرم و بسترسازی جهت ایجاد اغتشاشات خیابانی در پوشش مسائل اجتماعی اقدام کرده بود. اتهام دوم؛ اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت کشور بود که  محمدی به‌عنوان عنصر اصلی تیم دیده‌بان آزاردر داخل کشور حول پرونده فوت مهسا امینی اقداماتی مانند: تولید محتوای گسترده و مستمر در راستای ناامن‌سازی جامعه توسط این نهاد، ارتباط با منبع اصلی تولید خبر در تلویزیون ایران اینترنشنال، حضور میدانی در مقابل بیمارستان در زمان فوت مهسا امینی و جمع‌آوری اطلاعات (بدون اجازه خانواده مرحومه)  و انتشار آن، جمع‌آوری اطلاعات اغتشاشات روی‌داده در آن روز و اطلاع‌رسانی در جهت اهداف رسانه‌های فارسی‌زبان خارج ازکشور، القای خشونت سیستماتیک و محور قرار دادن مساله قتل مهسا امینی، طراحی و انتشار فراخوان اولین تجمعات و اغتشاشات صورت پذیرفته بعد از فوت مهسا امینی در مقابل مجلس شورای اسلامی و بلوار کشاورز و حضور مستمر در اغتشاشات و حمله به نیروهای امنیتی را انجام داده بود. در اتهام سوم نیز فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران آمده از جمله این اقدامات می‌توان به فعالیت‌های صورت گرفته در ایامی مانند ۸ مارس، کمپین‌سازی و هشتگ‌سازی و فشار به نهادهای تصمیم‌گیر برای اجرای سیاست‎های موسسه آمریکایی، مدیریت گروه‌های فمنیستی‌  با هدف هماهنگی و تبادل‌نظر بین فعالان رسانه‌ای زن فمینیست در جهت انتشار محتوا، ایجاد تشکل، مطالبه‌گری و جریان‌سازی در این زمینه اشاره کرد.

 

*اتهامات نیلوفر حامدی

 

مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: دادگاه، در رسیدگی به پرونده اتهامی نیلوفر حامدی، باتوجه به تحقیقات انجام شده و اخذ آخرین دفاع از متهمه و ملاحظه لایحه‌های دفاعیه وکلای مدافع او، ختم دادرسی را اعلام و مبادرت به صدور رای کرده است. طبق کیفرخواست صادره نیلوفر حامدی، به سه جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، متهم شده است. با توجه به تحقیقات قضائی، بررسی‌های اطلاعاتی و اطلاعات مربوط به فعالیت متهمه در فضای مجازی، از نظر مرجع قضایی اقدامات مجرمانه وی در محورهای یاد شده خلاصه می‌شود: تبانی با عناصر سازمان اتحاد برای ایران (از سازمان‌های همکار وزارت خارجه آمریکا) برای اجرای پروژه کمپین‌سازی و جنبش‌سازی در راستای براندازی نرم و ایجاد اغتشاشات خیابانی در پوشش مسائل اجتماعی؛ اجماع و تبانی با عناصر سازمان شورای دموکراسی (از سازمان‌های همکار دولت آمریکا در اجرای پروژه مبتنی بر براندازی نرم) به واسطه شرکت در دوره‌های آموزشی این سازمان در کشورهای آفریقای جنوبی و جمهوری چک، طراحی و اجرای پروژه‌های مدنظر این سازمان در داخل کشور؛ همکاری و ارتباط با رسانه‌های فارسی‌زبان برانداز وابسته به حاکمیت‌های بیگانه؛ اجماع و تبانی با عناصر فعال پروژه‌های براندازی نرم در قالب گروه‌سازی، برگزاری جلسات آنلاین و انجام اقدامات مشترک.

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار