| کد مطلب: ۱۰۷۱۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

سناریو خطرناکی برای خاورمیانه در حال طراحی است

درگیری حماس و اسرائیل با فراز و نشیب‌های متعددی برای طرفین همراه بوده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد آمریکا و اسرائیل با بمباران‌های هوایی به دنبال خالی شدن نوار غزه از مردم هستند و به دنبال طراحی جدیدی در منطقه خاورمیانه خواهند بود.

سناریو خطرناکی برای خاورمیانه در حال طراحی است

به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی این موضوع«آرمان ملی» با دکتر حسن هانی‌زاده، تحلیل‌گر روابط بین‌الملل گفت وگو کرده است. هانی‌زاده معتقد است:«سناریویی توسط آمریکا طراحی شده کوچ اجباری مردم غزه به سمت شرق فرات سوریه است.این در حالی است که از سال2016 تاکنون استان‌های شرقی فرات سوریه در اشغال نیروهای آمریکایی است و به همین دلیل آمریکا تلاش خواهد کرد مردم غزه را به سمت این استان‌ها بفرستد.هدف اسرائیل محو کامل غزه از صفحه جغرافیای خاورمیانه است.در چنین شرایط اسرائیل به صورت زمینی به غزه نفوذ خواهد کرد. هر چند در چنین شرایطی ارتش اسرائیل با چالش‌ها و خسارت‌های جدی مواجه خواهد شد.در نتیجه بمباران‌های اسرائیل در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و اسرائیل تلاش می‌کند با این وسیله نیروهای فلسطینی را از منطقه غزه به صورت کامل خارج کند.به نظر می‌رسد سناریو خطرناکی برای بازتعریف جدید از خاورمیانه و ایجاد یک شاکله جدید هستند که آمریکا به دنبال اجرا کردن چنین طرحی هستند». در ادامه ماحصل این گفت وگو را می‌خوانید.

وزیرخارجه آمریکا و هم وزیر دفاع این کشور در اراضی اشغالی بار‌ها در نشست شورای عالی جنگ رژیم صهیونیستی شرکت کردند. به نظر می‌رسد خروجی این نشست‌ها و جلسات این است که بعد از نابودی غزه به سمت حملات مکرر به تاسیسات مهم و حیاتی سوریه و سپس بمباران حزب‌الله و ترور شخصیت‌های حزب‌الله و ایجاد یک وطن جایگزین برای فلسطینی‌ها خواهد بود. به نظر می‌رسد طرح آمریکا و اسرائیل طرح خطرناکی است و آمریکا به دنبال عملیاتی شدن این طرح هستند و ساکنان غزه حداقل بین مصر و اردن و عراق و سوریه تقسیم شوند

در شرایطی که نزدیک به دو هفته از جنگ غزه می گذرد آرایش نظامی طرفین جنگ به چه صورت است؟هر کدام چه دستاوردها و شکست‌هایی داشته‌اند؟

در حالی که نزدیک به دو هفته از جنگ غزه می‌گذرد برتری میدانی در اختیار نیروهای حماس و جهاد اسلامی است و تمام فعالیت‌های اسرائیل در اراضی اشغالی متوقف شده است.از سوی دیگر پروازهای هوایی در داخل اسرائیل و فرودگاه بین‌المللی بن گوریون متوقف شده که یک آسیب جدی برای اسرائیل به‌شمار می‌رود.برخی منابع عنوان می کنند هر روز درگیری بین اسرائیل و حماس در حدود پنج میلیون دلار هزینه اقتصادی روی دست اسرائیل می‌گذارد.دلیل این موضوع نیز هزینه‌های امنیتی و توقف کارخانه‌ها بوده که هزینه‌های اقتصادی زیادی روی دست اسرائیل گذاشته است.با این وجود با توجه به سفر بایدن، رئیس جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه و دفاع آمریکا به اسرائیل و حضور در شورای جنگ اسرائیل به نوعی آمریکا به اسرائیل برای بمباران وحشیانه غزه چرغ سبز نشان داد.این بمباران تاکنون نیز ادامه داشته و 4500 شهید و14 هزار مجروح به همراه داشته است.در این حملات هوایی زیرساخت‌های غزه و بیمارستان‌ها نابود شده‌اند و حتی کلیساها هم مورد حمله قرار گرفته‌اند. این وضعیت نشان می‌دهد آمریکا و اسرائیل به دنبال این هستند که یک سناریو جدید برای خاورمیانه طراحی کنند.در این سناریو آمریکا،اسرائیل و کشورهای غربی تلاش خواهند کرد از طریق ادامه بمباران غزه، مردم غزه به سمت صحرا سینا و اردن کوچ داده شوند.البته روز شنبه نشستی با حضور سران برخی کشورها در قاهره -پایتخت مصر- برگزار شد که در این نشست مصر و اردن با کوچ اجباری مردم غزه به صحرای سینا مخالفت کردند.

*با مخالفت مصر و اردن شرایط چه تغییری خواهد کرد؟

در چنین شرایطی سناریو دیگری که توسط آمریکا طراحی شده کوچ اجباری مردم غزه به سمت شرق فرات سوریه است.این در حالی است که از سال2016 تاکنون استان‌های شرقی فرات سوریه در اشغال نیروهای آمریکایی است و به همین دلیل آمریکا تلاش خواهد کرد مردم غزه را به سمت این استان ها بفرستد.هدف اسرائیل محو کامل غزه از صفحه جغرافیای خاورمیانه است.در چنین شرایط اسرائیل به صورت زمینی به غزه نفوذ خواهد کرد. هر چند در چنین شرایطی ارتش اسرائیل با چالش ها و خسارت های جدی مواجه خواهد شد.در نتیجه بمباران‌های اسرائیل در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و اسرائیل تلاش می‌کند با این وسیله نیروهای فلسطینی را از منطقه غزه به صورت کامل خارج کند.به نظر می‌رسد سناریو خطرناکی برای بازتعریف جدید از خاورمیانه و ایجاد یک شاکله جدید هستند که آمریکا به دنبال اجرا کردن چنین طرحی هستند.در چنین شرایطی کشورهای غربی از اسرائیل حمایت می‌کنند و در مقابل کشورهای اسلامی و عربی از تأثیرگذاری در این زمینه ناتوان هستند. آمریکایی‌ها تهدید کرده‌اند مصر باید گذرگاه رفح را روی ساکنان غزه بازگشایی کند تا آن‌ها به آن سمت کوچ

کنند و بعد از آن غزه به صورت کامل از صحنه جغرافیایی فلسطین خارج کنند و سپس همه رزمندگان حماس توسط اسرائیل ترور شوند. این سناریو در حال اجرایی شدن است؛ به ویژه اینکه هم وزیرخارجه آمریکا و هم وزیر دفاع این کشور در اراضی اشغالی بار‌ها در نشست شورای عالی جنگ رژیم صهیونیستی شرکت کردند. به نظر می‌رسد خروجی این نشست‌ها و جلسات این است که بعد از نابودی غزه به سمت حملات مکرر به تاسیسات مهم و حیاتی سوریه و سپس بمباران حزب‌الله و ترور شخصیت‌های حزب‌الله و ایجاد یک وطن جایگزین برای فلسطینی‌ها خواهد بود. به نظر می‌رسد طرح آمریکا و اسرائیل طرح خطرناکی است و آمریکا به دنبال عملیاتی شدن این طرح هستند و ساکنان غزه حداقل بین مصر و اردن و عراق و سوریه تقسیم شوند. بمباران‌ها همین کوچ را در حال رقم زدن است و به همین دلیل باید دید کشور‌های عربی جلوی این سناریوی آمریکا را می‌توانند بگیرند یا خیر.

*به چه میزان احتمال ورود کشورها و گروه‌های شبه نظامی دیگر به جنگ غزه وجود خواهد داشت؟

این احتمال وجود دارد که حزب الله لبنان و عراق،حشد الشعبی و یا انصارالله یمن به این جنگ ورود کنند و یک جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه شکل بگیرد.سوریه نیز ممکن است در این درگیری ورود کند که در نهایت می‌توان عنوان کرد منطقه شاهد یک درگیری نظامی بین کشورها و گروه‌های مختلف خواهد بود.در چنین شرایطی تنها مزیتی که اسرائیل دارد این است که از هواپیماهای فوق مدرن برای بمباران فلسطین و غزه استفاده می کند. این در حالی است که در جنگ پارتیزانی اسرائیل با شکست مواجه خواهد شد همچنان که در عملیات طوفان الاقصی شکست خورد. موضوع دیگر مساله‌ انسجام جبهه‌ رزمندگان فلسطینی است که جهاد اسلامی، حماس و سایر جنبش‌های مبارز در کنار همدیگر یک جبهه‌ مشترک تشکیل دادند و توانستند با طراحی یک نقشه‌ دقیق و راهبردی در ظرف کمتر از هشت ساعت پنج هزار موشک نقطه‌زن و یک ضد پهپاد رادارگریز را به سوی مراکز حساس نظامی، اقتصادی و امنیتی اسرائیل در اراضی اشغالی را هدف قرار بدهند. این مساله نشان می‌دهد که این سامانه‌ گنبد آهنین که قدرت بازدارنده‌ اسرائیل تلقی می‌شود قادر به دفاع از موشک نقطه‌زن و پهپادهای حماس نیست. این یک شکست تکنولوژیک و نظامی برای ارتش اسرائیل است. از دیگر اتفاقات مهمی که در این عملیات رخداد فراخوان نیروهای ذخیره و احتیاط اسرائیل هست که در طول یک دهه‌ گذشته فراخوان به این حجم در ارتش اسرائیل شکل نگرفته است. این نشان می‌دهد که موازنه‌ قدرت هم از لحاظ اطلاعاتی و نظامی و عملیاتی به نفع رزمندگان فلسطینی تغییر یافته است.

*نقش ایران در این درگیری به چه صورت خواهد بود؟

ایران از همه ابزارهای موجود برای کمک و حمایت به غزه و فلسطین استفاده خواهد کرد و تلاش می کند مانع اجرای طرح‌های خطرناک آمریکا و اسرائیل در غزه شود.این در حالی است که شرایط میدانی تعیین کننده است و در پرتو شرایطی که در میدان رخ خواهد داد مقامات ایران تصمیمات نهایی را در این زمینه خواهند گرفت.این در حالی است که احتمال حضور حزب الله لبنان و عراق و گروه‌هایی مانند حشد الشعبی در جنگ افزایش پیدا کرده است. سیل سفر مقامات بلندپایه اروپایی بعد از عملیات طوفان الاقصی به اراضی اشغالی نشان می‌دهد که یک نوع قطب‌بندی جدید در جهان بر ضد امت اسلام ایجاد شده است. به اعتبار اینکه این صف‌آرایی‌ها از طرف اروپا و آمریکا علیه مردم فلسطین صورت می‌گیرد در چارچوب طرح بزرگ تغییر ساختار خاورمیانه قابل تعریف است و یک توطئه تازه‌ای از طرف آمریکا و اروپا برای اخراج اهالی غزه به صحرای سینا و تخلیه کردن غزه از ساکنان فلسطینی است. اعزام دو ناو بزرگ آیزنهاور و جرالد فورد از طرف آمریکا به شرق مدیترانه برای تغییر ساختار خاورمیانه ایجاد شده است تا یک حاشیه امنی برای اسرائیل در منطقه ایجاد شود لذا روز‌های آینده بسیار حساس است و این صف‌آرایی‌ها در شرق و غرب آشکار‌تر خواهد شد. ایران در تلاش است تا مانع اجرایی شدن طرح خاورمیانه جدید شود. این طرح از سه سال قبل بر روی میز آمریکا، اسرائیل و اروپا قرار دارد و الان در پی اجرایی شدن آن هستند. متاسفانه کشور‌های عربی در موضع ضعف قرار دارند و کشور‌های اسلامی نیز هیچ‌گونه واکنشی نشان ندادند و هیچ نهادی مانند سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب تا امروز تصمیم مهمی اخذ نکرده است لذا اگر کشور‌های اسلامی و عربی به موقع اقدام نکنند این طرح تا سال ۲۰۲۴ ممکن است اجرایی شود و شاهد خالی شدن غزه از ساکنان آن باشیم و یک خاورمیانه جدیدی براساس شاکله اروپا و آمریکا شکل خواهد گرفت.

 

 

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار