| کد مطلب: ۱۰۶۶۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد

پیشتازان اجل درجاده‌ها

آرمان ملی : اگر از ساکنان شهرهای مرزی و یا مسیر این جاده‌ها باشید؛ حتما اسم خودرو‌های شوتی یا شوتی سواران را شنیده یا آنها را دیده‌اید.

پیشتازان اجل درجاده‌ها

خودروهایی که با تغییرات فنی ظاهری برای خود شکل عجیبی ساخته با صدایی شبیه به موشک از کنارتان عبور کرده با کابین مملو از بسته‌های کالا یا سرنشینان بیش از اندازه هر تماشاگر را به تعجب وادار می‌کنند. شوتی سواران خودر‌وهایی هستند که باسرعت‌های خطرناک مشغول رفت وآمد به مناطق مرزی و به نقاط صفر مرزی هستند.

اینگونه رانندگان مرگ را به بازی گرفته و ترس را زیر پا گذاشته‌اند. اغلب تصادفات هولناک ومنجر به مرگ دلخراش سرنشینان یا مسافران طرف مقابل همین شوتی سواران هستند که از شهر‌ها و روستاهای نوارمرزی انواع کالای (ته لنجی) چای، پارچه و پوشاک دست دوم خارجی، لوازم یدکی و در بعضی از موارد مواد مخدر و مسافران قاچاق حمل می‌کنند. شوتی‌های رقیبان کولبر‌ها بوده و در شرایط حاضر با کاهش ارزش ریال برای هرمحموله ۵تا۱۰کیلویی ۵تا۱۰میلیون تومان بسته به نوع جنس از صاحبان کالا دریافت می‌کنند. خودرو‌های مورد استفاده شوتی‌ها به ترتیب استقبال شوتی سواران عبارتند از پژو پارس، زانتیا، سمند، لندکروز و انواع وانت‌های تویوتا می‌باشند که با تغییر کمک فنر‌ها وشاسی آنها امکان زدن بار سنگین در صندوق عقب آنها را فراهم ساخته و گاهی بین ۸تا۱۵نفر مسافر در کابین آنها جای می‌دهند.

بیکاری جوانان، درآمد قابل توجه در هرسرویس، هیجان طلبی و عشق سرعت و به‌اصطلاح شوماخر بازی از عمده‌ترین علل هجوم جوانان به این سمت هستند. تصادفات هولناک در شهرهای نوار مرزی که اغلب در اخبار محلی منعکس می‌گردند ریشه در شوتی سواری دارند. اغلب رانندگان شوتی به‌علت حمل کالای غیرمجاز و قاچاق مسلح بوده مخصوصا (شب‌روها) در این احتمالات پیشگام هستند. به‌خاطر ترس شوتی‌ها از مامورین پلیس اغلب مامورین شریف وجان برکف در راه انجام وظیفه جان خودرا از دست داده و به شرف شهادت نایل می‌شوند. تصویب قوانین بازدارنده و تشدید مجازات اینگونه افراد وباندها همراه با کارآفرینی و اشتغالزایی و استفاده از منابع وامکانات بومی استخدام وآموزش جوانان محلی در راستای مقابله با شوتی سواران اصلی‌ترین اصول مبارزه با روند رو به رشد شوتی‌سواری می‌باشند. از آنجا که در بسیاری از موارد خودروهای مسروقه از‌ شهرهای مرکزی برای استفاده در شوتی‌ها به مناطق مرز برده شده و با دست کاری در پلاک ورنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ لذا لازم است این نکته اساسی نیز مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار