| کد مطلب: ۶۰۰۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد

تندروهای اسراییل، آمریکا را به جنگ با ایران می کشانند

گری سیک: اسراییل خود به خوبی می داند که نمی تواند به طور معناداری به برنامه هسته ای ایران ضربه بزند، آنها می‌دانند که نمی‌توانند، و ما هم می‌دانیم که آنها نمی‌توانند. در نهایت این ما هستیم که باید درگیر شویم.

تندروهای اسراییل، آمریکا را به جنگ با ایران می کشانند

آرمان ملی آنلاین عصر ایران نوشت:وبگاه تحلیلی "اینترسپت" با انتشار یادداشتی از خطر تشدید تنش بین اسرائیل و ایران و کشیده شدن پای آمریکا به یک جنگ جدید ناخواسته در منطقه غرب آسیا که با همه جنگ های پیشین در این منطقه تفاوت خواهد داشت، ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش عصرایران، در این مطلب آمده است:

به نظر می‌رسد که دولت بایدن از تشدید تنش های اسرائیل علیه ایران حمایت می‌کند - اقدامی که ممکن است به دخالت ایالات متحده در یک درگیری جدید در خاورمیانه منجر شود، که هیچ کس نمی‌خواهد.

تقریبا دو دهه پس از آغاز حمله فاجعه بار ایالات متحده به عراق، دولت بایدن در آستانه ورود به یک درگیری مسلحانه بزرگ دیگر در خاورمیانه است. هفته گذشته "توماس نایدز" سفیر ایالات متحده در اسرائیل، طرح احتمالی حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران با حمایت ایالات متحده را صریحا تأیید کرده است. وی در نشستی در کنفرانس روسای سازمان‌های بزرگ یهودی آمریکا گفت: «اسرائیل می‌تواند و باید هر کاری که برای مقابله با ایران نیاز دارد انجام دهد و ما از آنها حمایت کرده‌ایم.»

سخنان نایدز پس از مانورهای نظامی اخیر بین اسرائیل و ایالات متحده با هدف نشان دادن توانایی حمله به اهداف ایرانی و همچنین اقدامات خرابکارانه و ترورهای اخیر در داخل ایران که گمان می‌رود توسط هر دو کشور انجام شده است، بیان می‌شود.

مشخص نیست که آیا نایدز از طرف خودش صحبت می‌کند یا تغییر رسمی در سیاست ایالات متحده را ترسیم می‌کند، اگرچه دولت بایدن از این اظهارات عقب نشینی نکرده است. "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این اظهارات نشان دهنده حمایت مستمر ایالات متحده از امنیت اسرائیل است. ایالات متحده به حمایت از سیاست های فزاینده جنگ طلبانه اسرائیل در ایران، از جمله «دکترین اختاپوس» در حملات به داخل ایران و همچنین به اهداف ایران در سراسر منطقه ادامه داده است.

اینترسپت: تندروهای اسرائیل، آمریکا را به جنگ با ایران می‌کشانند

در همین حال از نظر دیپلماتیک، ایالات متحده چیز زیادی برای از دست دادن ندارد: توافق هسته‌ای ایران مُرده است، تا حد زیادی به لطف تردید دولت بایدن برای ورود مجدد به توافق.

با این حال، با بررسی دقیق تر، تشدید تنش های اسرائیل با ایران به این معنی است که ایالات متحده اکنون با چشم انداز ناخوشایندی از یک بحران بزرگ در خاورمیانه مواجه است که دقیقا در همان لحظه‌ای است که جنگ اوکراین و احتمال تشدید تنش با چین بر سر این جنگ و موضوع تایوان بالا گرفته است.

اکنون کاملا آشکار است که تصمیم برای خروج از برجام اشتباه بزرگی بود، زیرا به ایران اجازه داد برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد و بار دیگر این سؤال را مطرح کند که ایالات متحده، اسرائیل یا هر طرف دیگری ممکن است در مورد آن چه کاری انجام دهند.

"استفان والت" استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد، با اشاره به برجام، گفت: این دقیقا همان چیزی است که بسیاری از مردم درباره آن هشدار دادند و دقیقا همان چیزی است که اتفاق افتاده است. یکی از دلایلی که می‌خواهید برای حل‌وفصل مسائل مورد اختلاف مذاکره کنید، این است که همیشه مسائل جدیدی پیش می‌آید. اکنون، در حالی که دولت (آمریکا) درگیر بحران در اروپا و جاهای دیگر است، این امکان وجود دارد که آنها با بحران بزرگ دیگری در خاورمیانه روبه‌رو شوند.

هدف از توافق هسته‌ای اجتناب از یک رویارویی بزرگ در خاورمیانه بود که اکنون در افق قابل مشاهده است. این توافق که در سال 2015 توسط باراک اوباما امضا شد، محدودیت های سختی را برای برنامه هسته‌ای ایران در ازای ادغام مجدد این کشور در اقتصاد جهانی ایجاد کرد.

هنگامی که دونالد ترامپ با خروج یکجانبه آمریکا از این توافق، آن را نقض کرد، در واقع نه تنها محدودیت های برنامه هسته‌ای ایران را حذف کرد، بلکه از نظر سیاسی تندروهای داخل ایران را نیز قدرتمند کرد و به پیروزی آنها در انتخابات سال 2021 ریاست جمهوری کمک کرد.

به گفته استفان والت، از منظر ایران، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام نشان داد که میانه‌روهای داخل ایران فریب آمریکا را خورده‌اند. آنها (طرف ایرانی) تمام کارهایی را که ما از آنها خواسته بودیم انجام دادند، سپس ما از معامله انصراف دادیم. این به تندروها اجازه داد وارد شوند و بگویند به هر حال دیگر نباید با واشنگتن صحبت کنیم زیرا آنها غیرقابل اعتماد هستند.

با مدفون شدن توافق ایران، هیچ چشم‌انداز واقع‌بینانه‌ای برای گفت‌وگو با دولت ایران وجود ندارد.

درگیری ایالات متحده با ایران، از بسیاری جهات، محصول درگیری ایران با اسرائیل است - مسئله‌ای که هرگز بخشی از مذاکرات اولیه پیرامون توافق هسته‌ای نبود. امروزه هر دو کشور خاورمیانه در وضعیت بحرانی قرار دارند. ایران از اعتراضات داخلی و آشفتگی اقتصادی رنج می‌برد و اسرائیل ناآرامی‌های مدنی گسترده‌ای را تجربه می‌کند. - بر سر برنامه‌های بنیامین نتانیاهو برای اصلاحات در دستگاه قضائی اسرائیل در کنار اقداماتی برای رسمی کردن الحاق به سبک آپارتاید و کنترل نظامی بر میلیون‌ها فلسطینی ساکن کرانه باختری.-

این غیرمعمول نیست که دولت‌ها خشم شهروندان خود را با هدایت آن به سمت یک دشمن خارجی منحرف کنند - چیزی که هم دولت‌های ایران و هم اسرائیل می‌توانند از آن سود ببرند.

هر چقدر هم که مردم ایالات متحده آن را نخواهند، یک درگیری نظامی احتمالی بین اسرائیل و ایران ناگزیر ارتش ایالات متحده را وارد جنگ خواهد کرد و به نظر می‌رسد دولت بایدن اقداماتی را که احتمالا منجر به جنگ می‌شود، تأیید می‌کند.

اینترسپت: تندروهای اسرائیل، آمریکا را به جنگ با ایران می‌کشانند

"گری سیک" کارشناس مسائل ایران در مؤسسه خاورمیانه دانشگاه کلمبیا، گفت: «آنچه اکنون شاهد آن هستیم این است که دولت بایدن نسبت به تهدیدات اسرائیل که باید هزینه آن را بپردازد، بسیار بی تفاوت است. «اسرائیل خودش نمی‌تواند به طور معناداری به برنامه هسته‌ای ایران ضربه بزند، آنها می‌دانند که نمی‌توانند، و ما هم می‌دانیم که آنها نمی‌توانند. در نهایت این ما هستیم که باید درگیر شویم.»

با ادامه اعتراضات ضد دولتی در داخل ایران، تحلیلگران جنگ طلب در ایالات متحده اخیرا شروع به استدلال کردند که در صورت مداخله نظامی علیه ایران، معترضان داخلی در این کشور فرصت تغییر رژیم خواهند یافت. تصور مشابهی، که عراق صدام حسین را برانگیخت تا در دهه 1980 با تشویق بین‌المللی به ایران حمله کند. در آن زمان، این باور عمومی وجود داشت که انقلاب 1979 ایران را به هرج‌ومرج داخلی کشانده و بسیاری از ایرانیان خوشحال خواهند شد که از این فرصت برای سرنگونی رهبران جدید خود استفاده کنند. با وجود این پیش بینی ها، اما حمله صدام به ایران موجب انسجام بیشتر داخلی شد و دولت جمهوری اسلامی همچنان در قدرت باقی مانده است.

سیک گفت: «حمله‌ای که قرار است کودتا علیه دولت ایران باشد، در واقع می‌تواند موقعیت آنها را تقویت کرده و به ماندن در قدرت کمک کند...ما می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که این اتفاق خواهد افتاد. مردم ممکن است رهبران را دوست نداشته باشند، اما وقتی دوستانشان بمباران می‌شوند، می‌توانند واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دهند.»

درگیری بین ایران و اسرائیل می‌تواند هزینه های ژئوپلیتیک دیگری داشته باشد. ایالات متحده در حال حاضر تمام انرژی دیپلماتیک خود را صرف حفظ ائتلافی برای انزوا و مقابله با روسیه بر سر جنگ اوکراین می‌کند، از جمله با قطع دسترسی روسیه به بازارهای جهانی نفت و گاز.

پس از گذشت یک سال از جنگ اوکراین، این تلاش در حال حاضر فشار شدیدی را نشان می‌دهد. اگر ایالات متحده با اقدام اسرائیل به جنگ جدیدی در خاورمیانه کشانده شود، بعید است که بتواند قلب‌ها و ذهن های بسیاری را در سراسر جهان به دست آورد، چه رسد به اینکه در داخل کشور خود چنین جنگی را توجیه کند.

سیک گفت: «ایده جنگ جدید در خاورمیانه واقعا در هیچ کجا مشتری ندارد. اگر اسرائیل حمله‌ای را انجام دهد و ایالات متحده درگیر شود، بسیاری از آمریکایی‌ها این سؤال را خواهند داشت که چرا ما خود را درگیر جنگ بزرگ دیگری می‌کنیم که می‌توانیم بگوییم ایده خوبی نیست.

او افزود: «من این را به‌عنوان جنگ اوکراین دیگری نمی‌بینم که در آن همه در سمت غرب جمع می‌شوند... این به عنوان یک جنگ انتخابی دیگر در خاورمیانه تلقی خواهد شد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار