| کد مطلب: ۶۰۲۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد

ایران‌خودرو و سایپا در سال 1401 چقدر خودرو فروختند؟/ فروش غول‌های خودروسازی بیشتر از تولیدشان بود

سه خودروساز بزرگ کشور در سال ۱۴۰۱ بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار دستگاه انواع محصول را به فروش رساندند تا در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد قابل‌توجهی را در کارنامه خود به ثبت برسانند.

ایران‌خودرو و سایپا در سال 1401 چقدر خودرو فروختند؟/ فروش غول‌های خودروسازی بیشتر از تولیدشان بود

آرمان ملی آنلاین دنیای‌اقتصاد نوشت: همچنین با توجه به تولید یک‌میلیون و ۶۴دستگاهی غول‌های جاده‌مخصوص در سال ۱۴۰۱، مشخص می‌شود که فروش آنها از تولیدشان بیشتر بوده است. این موضوع با مسائلی مانند تخلیه انبارهای خودروسازان و تحویل محصولات فروخته‌شده (محصولاتی که در سال ۱۴۰۰ توسط مشتریان پیش‌خرید شده‌اند) در ارتباط است.
طبق آنچه در صورت‌های مالی سه‌خودروساز بزرگ کشور آمده، ایران‌‌‌خودرو، سایپا و پارس‌‌‌خودرو در مجموع طی سال ۱۴۰۱ حدود یک‌میلیون و ۱۳۲‌هزار دستگاه انواع محصول را به فروش رسانده‌‌‌اند. با توجه به آمار فروش خودروسازان در سال ۱۴۰۰ (کمتر از ۸۷۸‌هزار دستگاه)، در سال گذشته فروش محصولات آنها رشد حدود ۲۸درصدی داشته است. این آمار البته تنها مربوط به خودروسازان وابسته به دولت است و اگر رقم فروش بخش خصوصی را با توجه به جهش تولید آنها در سال گذشته اضافه کنیم، آمار خودروهای فروخته‌شده در کشور در سال ۱۴۰۱ بیش از اینها خواهد بود. نکته دیگر اینکه با توجه به آمار فروش و تولید در سال ۱۴۰۱، خودروسازان در این سال حدود ۶۸‌هزار دستگاه بیش از آنچه تولید کرده‌اند، فروش داشته‌اند.

این در حالی است که طی سال ۱۴۰۰، نسبت متفاوتی بین میزان فروش و تولید خودروسازان برقرار بود. در آن سال، سه خودروساز بزرگ کشور ۸۴۰‌هزار و ۴۶۱دستگاه انواع محصول را تولید کردند، اما میزان فروش آنها ۸۷۷‌هزار و ۷۹۲دستگاه بود. بنابراین غول‌های جاده مخصوص در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۷‌هزار دستگاه افزون بر تولید، فروش داشتند. این آمار نشان می‌دهد که اختلاف تولید و فروش خودروسازان بزرگ کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ تقریبا دوبرابر شده است.

اما در بین سه‌خودروساز بزرگ کشور، ایران‌‌‌‌‌‌خودرو کماکان دارای بیشترین فروش در کل سال گذشته بوده است. بزرگ‌ترین خودروساز ایران توانسته‌ است تا پایان اسفند سال گذشته بیش از ۶۰۷‌هزار دستگاه انواع محصول سواری و وانت را به فروش برساند. با توجه به این آمار، ایران‌‌‌‌خودرویی‌‌‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵‌درصد رشد فروش را به ثبت رسانده‌‌‌اند. پرفروش‌‌‌ترین محصول ایران‌‌‌خودرو را خانواده پژو با آماری بالغ بر ۳۶۴‌هزار ‌‌‌دستگاه تشکیل داده است. در مقایسه با سال ۱۴۰۰، ایران‌خودرو حدود ۶۴‌هزار دستگاه پژوی بیشتر را به فروش رسانده است. در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، سمند فروشی کمتر از ۷۲‌هزار دستگاه داشته که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود ۲۲‌هزار دستگاه رشد را نشان می‌دهد. ایران‌خودرویی‌ها همچنین تا پایان اسفند سال گذشته نزدیک به ۸۵‌هزار دستگاه دنا را به فروش رسانده‌اند؛ آماری که نشان می‌دهد فروش این خودرو نزدیک به ۳۰‌هزار دستگاه نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته است.


کم‌فروش‌‌ترین محصول ایران‌خودرو در سال گذشته خودروی مونتاژی و چینی هایما بوده که آمار ۱۶‌هزار و ۳۸۷دستگاهی از خود به جا گذاشته است. البته در مقایسه با سال ۱۴۰۰ فروش این شاسی‌بلند چینی تقریبا دوبرابر شده است. دیگر محصول به‌ فروش ‌رفته در ایران‌خودرو در سال گذشته، رانا بوده است. فروش این خودرو در بازه زمانی تحت بررسی به بیش از ۳۷‌هزار و ۵۰۰دستگاه رسیده است. در مقایسه با سال ۱۴۰۰، فروش رانا بیش از ۹‌هزار دستگاه رشد نشان می‌دهد. ایران‌خودرویی‌ها همچنین در سال گذشته بیش از ۲۶‌هزار دستگاه تارا فروخته‌اند؛ آماری که نشان می‌دهد فروش این خودرو در مقایسه با سال ۱۴۰۰ بیش از سه‌برابر شده است.

سایپایی‌‌‌ها نیز با توجه به فروش حدود ۳۸۷هزار‌‌‌دستگاهی خود در سال ۱۴۰۱، توانسته‌اند در مقایسه با سال قبل از آن، بیش از ۷۶‌هزار و ۶۰۰دستگاه محصول بیشتری بفروشند. با این حساب، سایپا نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵‌درصد رشد فروش را تجربه کرده است. بیشترین فروش سایپا در سال گذشته به خانواده ایکس۲۰۰ با تیراژی نزدیک به ۳۰۶‌هزار دستگاه مربوط می‌شود. سایپا همچنین تا پایان اسفند سال گذشته بیش از ۳۴‌هزار دستگاه شاهین را به فروش رسانده که نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۲‌هزار دستگاه رشد نشان می‌دهد. سایپایی‌ها در فروش وانت پراید نیز آمار حدود ۴۷‌هزار دستگاهی را به ثبت رسانده‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد بالغ بر ۲۲‌هزار دستگاه را نشان می‌دهد.


در نهایت دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی پارس‌‌‌خودرو فروش حدود ۱۳۸‌هزار دستگاهی تا پایان اسفند سال گذشته داشته که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد نسبتا اندکی را نشان می‌دهد. با در نظر گرفتن فروش کمتر از ۱۱۷‌هزار دستگاهی پارس‌خودرو در سال ۱۴۰۰، فروش این شرکت در سال گذشته رشدی کمتر از ۲۰‌درصد داشته است. در بین محصولات پارس‌خودرو، گروه Q۲۰۰ با تیراژ بیش از ۷۸‌هزار دستگاه، بیشترین محصول فروخته‌‌‌‌‌شده این شرکت تا پایان اسفند سال گذشته بوده که ۱۴‌هزار دستگاه فروش بیشتری را به ثبت رسانده است.

کمترین محصول فروخته‌شده توسط پارس‌خودرو در سال گذشته نیز کوئیک مدل اس بوده که تنها ۱۹۴دستگاه از آن فروخته شده است. به نظر می‌رسد تولید کوئیک مدل‌اس متوقف شده؛ زیرا در بازه زمانی تحت بررسی تنها همان ۱۹۴دستگاه از این محصول به تولید رسیده است. پارس‌خودرو همچنین تمام ۷۰۰دستگاه ساینای تولیدی خود را طی سال گذشته به فروش رسانده است. در آمار پارس‌خودرو اما فروش بیش از ۵۷‌هزار دستگاه کوئیک معمولی دنده‌ای به چشم می‌خورد. این شرکت همچنین در سال گذشته ‌هزار و ۴۱۱دستگاه کوئیک اتومات پلاس را فروخته است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار