| کد مطلب: ۶۰۱۸۲۱
لینک کوتاه کپی شد

آمریکا خواستار خویشتن‌داری چین در مانور نظامی شد/ مقامات رژیم چین اعلام کردند که برای تحت کنترل درآوردن این جزیره از استفاده از زور ابایی ندارند

ارتش چین روز گذشته و در جریان مانور نظامی خود، حمله به تأسیسات کلیدی در تایوان را شبیه‌سازی کرد. در جریان این مانور نظامی ارتش چین که در واکنش به دیدار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس‌جمهور تایوان در نزدیکی این جزیره برگزار شد، ۴۲ جنگنده چینی از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند

آمریکا خواستار خویشتن‌داری چین در مانور نظامی شد/ مقامات رژیم چین اعلام کردند که برای تحت کنترل درآوردن این جزیره از استفاده از زور ابایی ندارند

آرمان ملی آنلای ن شرق نوشت، ارتش چین روز گذشته و در جریان مانور نظامی خود، حمله به تأسیسات کلیدی در تایوان را شبیه‌سازی کرد. در جریان این مانور نظامی ارتش چین که در واکنش به دیدار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس‌جمهور تایوان در نزدیکی این جزیره برگزار شد، ۴۲ جنگنده چینی از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند.رژیم چین در واکنش به دیدار تسای اینگ ون رئیس‌جمهور تایوان با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، مانور نظامی سه‌روزه‌ای با نام «شمشیر مشترک» برگزار کرد و در مقابل وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرد با آرامش این تحولات را زیر نظر دارد. وزارت دفاع تایوان گفته وضعیت را زیر نظر دارد و هوشیاری بالایی را حفظ کرده و برای دفاع از امنیت جزیره به طور مناسب واکنش نشان خواهد داد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حزب کمونیست چین از سفر تسای به آمریکا «به‌عنوان بهانه‌ای برای انجام تمرین‌های نظامی استفاده می‌کند که به صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای آسیب جدی وارد کرده است». در همین زمینه واشنگتن خواستار «خویشتن‌داری» پکن نسبت به دیدار رئیس‌جمهوری تایوان با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شده است. تلویزیون تایوان در گزارشی اعلام کرد که هدف چین از این رزمایش، حفظ موقعیت خود در اطراف جزیره و شبیه‌سازی محاصره کامل تایوان است. پکن از رزمایش سه‌روزه ارتش این کشور در اطراف تایوان به عنوان «هشدار جدی» به تایپه یاد کرده است. وزارت دفاع تایوان از شناسایی ۹ فروند کشتی جنگی و ۵۸ فروند جنگنده متعلق به ارتش چین در اطراف این جزیره خبر داد. این وزارتخانه روز شنبه هم از شناسایی ۹ فروند کشتی جنگی و ۷۱ جنگنده متعلق به ارتش چین خبر داده بود. بنا به گزارش تلویزیون دولتی چین، نیروهای دریایی و هوایی ارتش این کشور روز یکشنبه در ادامه مانورهای مختلف در اطراف تایوان، «حملات دقیقی» را علیه «اهداف کلیدی» در این جزیره انجام دادند.

در ادامه بیانیه وزارت دفاع تایوان آمده است که ارتش با نگرش آرام، منطقی و جدی پاسخ خواهد داد و برای دفاع از حاکمیت ملی و امنیت ملی، با رعایت اصول «عدم تشدید اختلاف و نزاع» این مانور نظامی را زیر نظر خواهد داشت. حزب کمونیست چین، تایوان را که کشوری با دولت و واحد پولی مستقل است و به طور دموکراتیک اداره می‌شود، قلمرو خود می‌داند و مقامات رژیم چین اعلام کرده‌اند که برای تحت کنترل درآوردن این جزیره از استفاده از زور ابایی ندارند.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که رئیس‌جمهور تایوان روز گذشته با هیئت قانون‌گذاران آمریکایی به رهبری مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان دیدار کرد. تسای اینگ ون بارها پیشنهاد مذاکره با حزب کمونیست چین را مطرح کرده اما این پیشنهاد رد شده است. او می‌گوید فقط مردم تایوان می‌توانند آینده خود را تعیین کنند.

حزب کمونیست چین تهدید کرده بود که اگر ملاقات با مک‌کارتی - دومین جانشین رئیس‌جمهور ایالات متحده پس از معاون رئیس‌جمهور - انجام شود، اقداماتی را انجام خواهد داد. البته چین مشخص نکرده بود چه اقدامی را به‌تلافی این دیدار در نظر دارد. پکن در ماه آگوست 2022 پس از بازدید نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان وقت از تایپه، مانور جنگی را در اطراف تایوان، شامل پرتاب موشک برگزار کرد. ایالات متحده روابط دیپلماتیک خود را با تایپه به نفع پکن در سال ۱۹۷۹ قطع کرد اما طبق قانون موظف است که ابزار دفاعی در اختیار تایوان برای دفاع از خودش بگذارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در چندین مورد گفته است که اگر چین به جزیره تایوان حمله کند، ایالات متحده مداخله خواهد کرد، اما اینکه چگونه واشنگتن این کار را خواهد کرد چندان مشخص نیست.

در دیداری که دو هفته پیش بین رئیس‌جمهور تایوان از مک کارتی، رئیس کنگره آمریکا انجام شد، خانم تسای به خاطر «حمایت بی‌دریغ آمریکا» تشکر کرد و گفت این «به مردم تایوان اطمینان می‌دهد که منزوی و تنها نیستیم».

مک کارتی در ابتدا قصد داشت به تایوان برود اما برای جلوگیری از تشدید تنش با چین، این دیدار در نهایت در کالیفرنیا انجام شد. این دیدار باعث خشم پکن شد که ادعا می‌کند این جزیره خودگردان بخشی از خاک چین است. برخلاف ماه آگوست، حزب کمونیست چین هنوز اعلام نکرده است که آیا رزمایش موشکی را نیز برگزار خواهد کرد. در نمونه قبلی، رژیم چین نقشه‌ای را در زمان اعلام رزمایش منتشر کرد که نشان می‌داد به کدام مناطق دریایی نزدیک تایوان شلیک خواهد کرد. مقامات تایوانی انتظار داشتند برگزاری دیدار مک‌کارتی در ایالات متحده با رئیس‌جمهور تایوان از سوی چین واکنش کمتری نسبت به قبل داشته باشد، اما آنها گفته بودند که نمی‌توانند احتمال برگزاری رزمایش‌های گسترده توسط حزب کمونیست چین را رد کنند.

این بیانیه حزب کمونیست چین درباره برگزاری مانور نظامی ساعاتی پس از خروج امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از چین منتشر شد. مکرون از پکن خواست درباره جنگ اوکراین با روسیه به‌طور منطقی صحبت کند.

اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا نیز که این هفته برای دیدار با شی جین پینگ در چین به سر می‌برد، گفت ثبات در تنگه تایوان از اهمیت بالایی برخوردار است. شی در پاسخ گفت: «براساس قرائت حزب کمونیست چین، انتظار از چین برای سازش درباره تایوان، «تفکری رؤیایی» است».

یک منبع امنیتی تایوان گفت که تلاش‌های اخیر حزب کمونیست چین برای جذب رهبران خارجی پس از اعلام این رزمایش بی‌نتیجه بوده است. به گفته این منبع امنیتی تایوان: «با اعلام مانور در تنگه، همه آن تلاش‌ها یک‌شبه از بین رفت و به تلاشی بیهوده تبدیل شد».

چین هرگز استفاده از زور برای تحت کنترل درآوردن تایوان که آن را بخشی از قلمروی خود می‌داند، منتفی ندانسته است. در مقابل، تایپه به‌شدت ادعاهای پکن را رد می‌کند. ارتش چین پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که رزمایش آنها «یک هشدار جدی به تبانی جدایی‌طلبان و حامیان استقلال تایوان با نیروهای خارجی» است. هم‌زمان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که از سفر چین بازگشته است، در گفت‌وگو با یک روزنامه اقتصادی فرانسوی از اتحادیه اروپا خواست که دنباله‌روی سیاست‌های آمریکا و چین درمورد تایوان نباشد. او با بیان اینکه «اولویت ما سازگاری با دستور کار دیگران در سراسر جهان نیست»، بر عدم ورود به دسته‌بندی‌های کنونی در جهان تأکید کرد. رزمایش چین در اطراف تایوان فقط چند ساعت پس از پایان سفر اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به پکن برگزار شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار