| کد مطلب: ۶۰۱۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد

اعلام جرم علیه سه رسانه و چند هنرمند/  کلمات مسمومیت و سم نباید منتشر می‌شدند

در حالی که روز شنبه، وزارت کشور از دستگیری بیش از 100 نفر از عوامل مسمومیت‌ها و تحقیق و تفحص در مورد آنها خبر داده بود، روز گذشته، میرتاج‌الدینی، گفت که «تمام عوامل پشت پرده این اتفاقات دستگیر شدند.» گویا مجلس، صبح روز گذشته جلسه‌ای غیرعلنی داشته و موضوع مسمومیت‌ها هم در آن جلسه طرح شده. محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس درباره جزئیات جلسه مذکور یادآور شد «کسانی که به صورت عمد در این ماجرا دست داشتند به اشد مجازات با آنها برخورد خواهد شد.»

اعلام جرم علیه سه رسانه و چند هنرمند/  کلمات مسمومیت و سم نباید منتشر می‌شدند

آرمان ملی آنلاین در جلسه‌ای که گفته شد، بعد از ایرادات شورای نگهبان به بودجه به عنوان موضوع اول، بحث توافق ایران و عربستان؛ موضوع دوم و سفر گروسی به تهران تحت عنوان موضوع سوم، سرانجام نوبت به موضوع چهارم یعنی مسمومیت‌ها رسیده و عضو کمیسیون برنامه و بودجه به همان دو جمله‌ای که در ابتدای گزارش، ذکرش رفت، بسنده کرده.


شناسایی تعدادی از عوامل و نه همه آنها
روز گذشته همزمان با اعلام دستگیری همه عوامل پشت پرده مسمومیت‌ها، توسط یک نماینده مجلس، یکی دیگر از نماینده‌ها گفته «برخورد بدون ملاحظه با عوامل ناامنی محیط‌های آموزشی مورد انتظار مردم است.» حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تحت عنوان تذکر، البته در جلسه علنی، ادامه داده است که «در شرایطی که دشمنان این ملت با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های خود و ایجاد جنگ ترکیبی درصدد بر هم زدن امنیت مردم هستند، اقدامات قاطعانه و هوشمندانه و مقتدرانه سربازان گمنام امام زمان(عج) و رصد به هنگام نقشه‌های شوم دشمن به ویژه تحرکات اخیر در مدارس دخترانه و ایجاد رعب و نگرانی در میان دانش‌آموزان و خانواده آنان و تأکید رهبری بر برخورد بدون ملاحظه با عوامل مرتبط با ناامنی محیط‌های آموزشی مورد انتظار مردم است، البته با کشف و شناسایی تعدادی از این عوامل و تحت تعقیب قرار دادن آنان آرامش به مدارس بازمی‌گردد.»


کلمات مسمومیت و سم نباید منتشر می‌شدند
اما روز گذشته، یک مراسم و جلسه دیگر به منظور بزرگداشت یکصدویکمین سال تأسیس شورای عالی آموزش و پرورش، تشکیل شد و چهره شماره یک دولت در آموزش و پرورش یعنی یوسف نوری، گفت که در خصوص مسمومیت‌ها مشکلی نیست و دانش‌آموزان می‌توانند به کلاس‌های درس برگردند. آقای نوری، بحث حاشیه سازی رسانه‌ها و سواد رسانه‌ای و نحوه انتقال صحیحی خبر و مواردی از این دست را مطرح کرد و گفت: در قضیه و حوادث اخیر چه در مهرماه و چه بهمن ماه دیدیم که بچه‌ها را صرف نظر از اینکه این اقدامات هدف تربیتی دارد یا ندارد، تحت تأثیر قرار دادند.او گفت: خبر ما را مسمومیت و سم منتشر کردند و این در حالی است که اگر این امر برای مثال در هیروشیما رخ داده بود می‌گفتند «یک بوی بد با منشأ نامعلوم تعدادی از دانش‌آموزان را راهی بیمارستان کرد»؛ درواقع اولین عبارتی که ما می‌آوریم آخرین حرفی است که باید به کار بگیریم‌.نوری با بیان اینکه محیط پیرامون دانش‌آموزان آنها را احاطه کرده است، ادامه داد: رسانه‌ای‌ها اهداف رسانه‌ای خود را روی دانش‌آموزان پیاده می‌کنند و از جامعه مخاطب بهره خود را می‌گیرند. در واقع رسانه‌های بیگانه خبر فروشی خود را انجام می‌دهند. دانش‌آموزان در محیط و اتمسفری قرار گرفتند که همه اینها می‌تواند فرصت باشد اما تهدید آن هم زیاد است. او ادامه داد: وقتی که دانش‌آموزان ما آماده نباشند دچار مشکل می‌شوند و تهدید این فضا برایشان زیاد می‌شود چراکه سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان کم است و ما درس سواد رسانه‌ای را در سالی قرار دادیم که دغدغه دانش‌آموز، کنکور است.


آزادی بیان ما قابل مقایسه با هیچ جای دنیا نیست
همانطور که از صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش برآمد به نظر می‌رسد که نمی‌بایست از واژه‌های مسمومیت و سم استفاده می‌شد و حالا که شده نتیجه‌اش به اینجا رسیده که در خصوص اخبار مسمومیت‌ها قرار است با سه رسانه و تعدادی هنرمند برخورد شود. وزیر ارشاد اما نسبت به اعلام جرم علیه سه‌رسانه و برخی هنرمندان در ماجرای انتشار اخبار مسمومیت دانش‌آموزان، گفته حسب وظایف قانونی خود عمل می‌کنیم. محمدمهدی اسماعیلی در خصوص اعلام جرم دادستانی تهران و پیگیری وزارت ارشاد، با بیان اینکه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حسب وظایف قانونی که داریم، عمل می‌کنیم، توضیح داده که «دوستان هیئت نظارت بر مطبوعات که یک هیئت فراقوه‌ای است تذکراتی داشتند و احتمالا برحسب تشخیصی که دستگاه قضائی داده در این مورد ورود پیدا کرده است.»او ادامه داده که «به هرحال توصیه همه ما این است که چهره‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌های کشور نقش خودشان را پاس بدارند و در شرایط مهمی که در کشور پدید می‌آید و دشمنان می‌خواهند از آن سوء‌استفاده کنند، کاری نشود که به ضرر مردم کشورمان شود. ان‌شا‌الله همه بتوانند در آستانه سال جدید با اتحاد، وحدت و یکدلی مسائل مهم کشور را حل کنند.» اسماعیلی گفته: «هرکاری باید طبق قانون انجام شود و ما هم طبق قانون با این بحث‌ها برخورد می‌کنیم. میزان آزادی‌بیان و فضایی که در کشور وجود دارد، قابل‌مقایسه با جاهای دیگر نیست. ممکن است کسی هم خطایی کند و طبق قانون برخورد شود. بنابراین ما در وزارت فرهنگ طرفدار جدی اجرای کامل قانون هستیم.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار