| کد مطلب: ۱۱۲۸۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد

واکنش رهبران جهان به ترور نافرجام ترامپ

در پی سوءقصد ناکام به جان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان یک کارزار انتخاباتی در پنسیلوانیا، مقام‌های آمریکایی و بسیاری از سران کشورها این واقعه را محکوم کردند.

واکنش رهبران جهان به ترور نافرجام ترامپ

به گزارش آرمان ملی آنلاین؛ «مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با محکوم کردن حمله به ترامپ گفت، این نهاد تحقیقات درباره حمله را آغاز می‌کند. او در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) گفت این نهاد «تحقیق کاملی درباره رویدادهای غم‌انگیز امروز انجام خواهد داد. 

او گفت که «کیمبرلی چیتل» مدیر سرویس مخفی و مقامات اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی برای شهادت فراخوانده خواهند شد. این اعلامیه در بحبوحه سؤالات و انتقاداتی مبنی بر اینکه چگونه تیرانداز توانست تا این حد به ترامپ نزدیک شود، منتشر شد.

«کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم در پیامی گفت: «من در مورد تیراندازی در مراسم رئیس‌جمهور سابق ترامپ در پنسیلوانیا مطلع شدم. من و همسرم از اینکه او آسیب جدی ندیده خیالمان راحت شد. ما برای او، خانواده‌اش و همه کسانی که در اثر این تیراندازی بی‌معنا آسیب دیده‌اند، دعا می‌کنیم. ما از سرویس مخفی ایالات متحده، نیروهای اولیه و مقامات محلی برای اقدام فوری آن‌ها سپاسگزاریم. چنین خشونتی در کشور ما جایی ندارد. همه ما باید این اقدام شنیع را محکوم کنیم و سهم خود را برای اطمینان از اینکه منجر به خشونت بیشتر نشود انجام دهیم.»

«دونالد ترامپ جونیور» پسر ارشد ترامپ در واکنش به ترور نافرجام پدرش در شبکه ایکس نوشت: «او هرگز از تلاش برای نجات آمریکا دست نمی‌کشد.»

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا بیانیه‌ای درباره تیراندازی در تجمع ترامپ منتشر کرد. او گفت: «کل وزارت دفاع این خشونت را که مطلقا جایی در دموکراسی ما ندارد، محکوم می‌کند. این راهی نیست که ما اختلافات خود را در آمریکا حل کنیم و هرگز نباید چنین شود. من از اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهند که رئیس‌جمهور سابق ترامپ سالم است، احساس آرامش می‌کنم و برای او و خانواده‌اش و همه کسانی که تحت تأثیر این حادثه وحشتناک قرار گرفته‌اند، دعا می‌کنم.»

«چاک شومر» رهبر اکثریت سنای آمریکا هم در پیامی گفت: «من از اتفاقی که در گردهمایی انتخاباتی ترامپ در پنسیلوانیا افتاد، وحشت‌زده شدم و از اینکه رئیس‌جمهور سابق ترامپ در امان است، احساس آرامش می‌کنم. خشونت سیاسی در کشور ما جایی ندارد.»

«جورج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه ایالات متحده هم گفت: «لورا و من از اینکه رئیس‌جمهور ترامپ پس از حمله ناجوانمردانه و بزدلانه به جانش در امان است، سپاسگزاریم. و ما از مردان و زنان سرویس مخفی برای پاسخ سریعشان قدردانی می‌کنیم.»

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق دموکرات ایالات متحده هم گفت: «در دموکراسی ما مطلقا جایی برای خشونت سیاسی وجود ندارد. اگرچه ما هنوز دقیقاً نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است، اما همه ما باید از این که رئیس‌جمهور سابق ترامپ آسیب جدی ندیده خیالمان راحت باشد و از این لحظه استفاده کنیم تا خود را مجددا به متانت و احترام در سیاست خود متعهد کنیم. من و میشل برای او آرزوی بهبودی داریم.»

«کر استارمر» نخست‌وزیر بریتانیا در شبکه ایکس نوشت: «من از صحنه‌های تکان‌دهنده در گردهمایی رئیس‌جمهور ترامپ وحشت‌زده شده‌ام و بهترین آرزوها را برای او و خانواده‌اش داریم. خشونت سیاسی به هر شکلی در جوامع ما جایی ندارد و فکر و ذکر ما با همه قربانیان این حمله است.»

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا در شبکه ایکس نوشت: «من از تیراندازی به ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ناراحتم. نمی‌توان در مورد آن اغراق کرد؛ خشونت سیاسی هرگز قابل قبول نیست. یاد من با این رئیس‌جمهور سابق، شرکت‌کنندگان در این مراسم و همه آمریکایی‌هاست.»

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن در شبکه ایکس نوشت: «ما باید در برابر هر نوع خشونتی که دموکراسی را به چالش می‌کشد، محکم بایستیم. من برای بهبودی سریع رئیس‌جمهور سابق آمریکا دعا می‌کنم.»

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل گفت، آنتونیو گوترش، دبیر کل این نهاد بین‌المللی، خشونت سیاسی علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در گردهمایی انتخاباتی خود در ایالت پنسیلوانیا را به شدت محکوم و برای او آرزوی بهبودی سریع کرد.

دوجاریک گفت: «دبیرکل سازمان ملل به صراحت این اقدام خشونت‌آمیز سیاسی را محکوم کرد. او بهترین آرزوهای خود را برای ترامپ به منظور بهبودی سریع عنوان داشت.»

«آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر استرالیا نیز با اشاره به سوءقصد نافرجام به ترامپ گفت: «این رویداد در تجمع حامیان رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پنسیلوانیا نگران‌کننده و جدی است. خشونت جایی در روندهای دموکراتیک ندارد. از اینکه شنیدم ترامپ اکنون در امن و امان است، آرامش پیدا کردم.»

«لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل نیز در پیامی جداگانه درباره ترور نافرجام ترامپ گفت: «همه مدافعان دموکراسی و گفت‌وگو در سیاست، حمله به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را باید به شدت رد کنند. آنچه امروز دیدیم غیر قابل قبول است.»

«کریستوفر لوکسون» نخست‌وزیر نیوزیلند نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من از وقایع امروز در تجمع حامیان دونالد ترامپ در پنسیلوانیا شوکه شده‌ام. فکر و ذهن من با رئیس‌جمهور سابق، خانواده او و قربانیان این حمله است. هیچ کشوری نباید با چنین خشونت سیاسی روبرو شود.»

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم گفت این تیراندازی او را شوکه کرده است. او افزود: «برای سلامتی و بهبودی سریع او دعا می‌کنیم.»

«ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان هم که این هفته هنگام سفر به ایالات متحده برای نشست ناتو با ترامپ دیدار کرده بود، گفت در این زمان تاریک و دشوار فکر و ذهنش با رئیس‌جمهور سابق آمریکاست.

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در واکنش به تیراندازی به سوی ترامپ، برایش آرزوی بهبودی سریع کرد و گفت: «این حادثه را به شدت محکوم کنید. خشونت در سیاست و دموکراسی‌ها جایی ندارد.»

«جورجیا ملونی» نخست‌وزیر ایتالیا هم «همبستگی و… بهترین آرزوها را برای بهبودی سریع» ترامپ فرستاد. او افزود که امیدوار است «چند ماه آینده مبارزات انتخاباتی شاهد گفت‌وگو و غلبه مسئولیت، بر نفرت و خشونت باشیم.»

 

منبع : ايسنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار