| کد مطلب: ۱۰۶۲۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد

وزیر گردشگری: آثار باستانی را در دوران پهلوی قانونی از کشور خارج کردند

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به دلیل عملکرد رژیم پهلوی بسیاری از آثار ارزشمند تاریخی به صورت قانونی از کشور خارج شده و در حال حاضر بازگرداندن آنها کار دشواری است اما ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وزیر گردشگری: آثار باستانی را در دوران پهلوی قانونی از کشور خارج کردند

عزت‌الله ضرغامی ، درباره این‌که آیا وزارت میراث برنامه‌ای برای بازگرداندن سایر اشیاء باستانی مانند پیکره سرباز ساسانی به کشور را دارد،‌ گفت: ما یک برنامه بلندمدت در این موضوع داریم، نگاه‌مان پروژه‌ای نیست؛ پروسه‌ای است.

وزیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: بسیاری از اشیاء ارزشمند ایران به دلایل مختلف در کشورهای دیگر هستند. متاسفانه با توجه به عملکردی که نظام‌های قبل از جمهوری اسلامی ایران داشتند، بخصوص در دوران پهلوی، این کشورها مدعی هستند این آثار را قانونی از ایران خارج کرده‌اند.

وی درخصوص این‌که آیا می‌شود آثار باستانی را به طور قانونی از کشور خارج کرد،‌ عنوان کرد: بله، هنگامی که سوال می‌کنیم می‌گویند طی یک قراردادی بوده، خریداری شده و اسناد هم دارند. ما آن چیزی را که بتوانیم ثابت کنیم قاچاق بوده، مانند پیکره سرباز ساسانی که قاچاق بود و در دهه ۶۰ اتفاق افتاد، می‌توانیم پیگیری کنیم و آن را به کشور بازگردانیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد: اما در مورد قبل از انقلاب درباره بسیاری‌ از این آثار می‌گویند رفتار انجام شده، قانونی بوده در حالی که ما اصلا حکومت قبل و قراردادهایی که داشته و رفتارهای سوداگرانه و دلال‌بازی‌های این افراد را از این جهت قانونی نمی‌دانیم و اتفاقا پیگیری می‌کنیم و اقدامات قانونی لازم را برای بازگرداندن این آثار انجام می‌دهیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار