| کد مطلب: ۱۱۳۲۷۹۴
لینک کوتاه کپی شد

شرکت ملی صنایع مس ایران ظرفیت تولید کاتد را ۶۷۵ هزار تن افزایش می‌دهد

کاتد یک میلیون تنی و اشتغال‌زایی 50 هزار نفری؛ ماحصل طرح «کیمیا»

شرکت ملی صنایع مس ایران در قالب طرح «کیمیا» و در راستای اجرای برنامه هفتم توسعه کشور بنا دارد ظرفیت کاتد تولیدی را از 325 هزار تن در شرایط فعلی، به یک میلیون تن تا پایان سال 1407 برساند.

کاتد یک میلیون تنی و اشتغال‌زایی 50 هزار نفری؛ ماحصل طرح «کیمیا»

آرمان ملی آنلاین - به گزارش مس‌پرس، طرح «کیمیا» در راستای برنامه هفتم توسعه کشور تدوین شده و با اجرای آن قرار است، ظرفیت تولید کاتد در شرکت ملی صنایع مس ایران به یک میلیون تن، کنسانتره از 1.3 به 4.3 میلیون تن، برداشت سنگ سولفوری از معادن از 55 میلیون تن به 177 میلیون تن و عملیات خاکبرداری از 280 میلیون تن به 629 میلیون تن ارتقاء یابد.

با اجرای این طرح، رتبه ایران در تولیدات معدنی از پانزدهم دنیا در شرایط فعلی، با 9 پله ارتقاء به رتبه ششم می‌رسد. علاوه بر این، میزان اشتغال زایی طرح «کیمیا» 50 هزار نفر و برآورد ارزآوری سالانه تولید یک میلیون تن کاتد مس بالغ بر 10 میلیارد دلار خواهد بود.

دسترسی به منابع زمین شناسی گسترده، دورنمای بازار فوق العاده جذاب تقاضای کاتد در جهان و اتکا به توان داخلی در فناوری، تامین مواد اولیه و مصرف انرژی کمتر در مقایسه با سایر فلزات از جمله ضرورت‌های اجرای طرح «کیمیا» محسوب می‌شود.

طبق پیش بینی موسسه CRU، با اجرای کلیه طرح‌های توسعه درحال اجرا در صنعت مس جهان و با توجه به عرضه و تقاضای جهانی کاتد مس، در سال 2028 شاهد کسری 400 هزار تنی خواهیم بود لذا افزایش تولید کاتد مس در ایران به عنوان یک راهکار برای تامین نیاز بازارهای جهانی و کسب درآمد ارزی برای کشورمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بر اساس مطالعات انجام گرفته، اجرای طرح کاتد یک میلیون تنی ملی مس ایران، مستلزم تامین زیرساخت ها از جمله ماشین آلات معدنی شامل 33 دستگاه حفاری استخراجی، 42 دستگاه شاول، 223 دستگاه دامپتراک و 37 دستگاه آماده‌سازی و حمل مواد منفجره، IPCC، دیسپاچینگ هوشمند معادن، آب به میزان 200.5 میلیون متر مکعب، برق به میزان 1822 مگاوات، گاز به میزان 1752 میلیون متر مکعب، جاده دسترسی به میزان 74 کیلیومتر و انباشت های باطله است که برنامه ریزی لازم در این خصوص صورت گرفته است.

با توجه به عضویت شرکت ملی صنایع مس ایران در انجمن مس ایران و تایید طرح توسط این نهاد، طرح «کیمیا» از پشتوانه انجمن مس ایران نیز برخوردار است.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار