| کد مطلب: ۱۱۳۲۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد

نگاه اقتصادی در کشور بانک محور است

رسول رحیم‌نیا معاون بازار شرکت تأمین سرمایه تمدن از چشم انداز صنعت لندتک در ایران می‌گوید و معتقد است که نگاه مردم نسبت به تامین مالی کماکان بانک محور است.

 نگاه اقتصادی در کشور بانک محور است

آرمان ملی آنلاین - به گزارش مدیریت ارتباطات و رسانه تامین سرمایه تمدن ،  برگزاری نخستین رویداد لندتک ایران که با حمایت تأمین سرمایه تمدن به عنوان یکی از حامیان رویداد و فعالان اکوسیستم لندتک ایران از تاریخ ۱۷ لغایت ۱۸ مرداد ماه سال جاری آغاز شده است ،دکتر رسول رحیم‌نیا معاون بازار تأمین سرمایه تمدن درباره صنعت لندتک توضیحاتی را بیان کرد.

به اعتقاد او این صنعت در حال حاضر به دنبال افزایش ضریب نفوذ خود در بازار است. رحیم‌نیا در این باره توضیح داد: «حوزه لندتک و یا BNPL یک حوزه خدماتی جدید است. این حوزه به دنبال توسعه بازار و افزایش سهم از بازار و افزایش ضریب نفوذ در بازار است. طبیعتاً به دلیل این که بازار کنونی بانک‌محور است و بازار بانک محور پاسخگوی تمام نیازمندی‌های مشتریان نیست. از این جهت صنعت نوپای لندتک شکل گرفته است که رویکرد آن تمرکز بر مشتریان خرد به دنبال تأمین مالی و تأمین اعتبار برای فروشندگان خرد است، از این رهگذر تأمین‌کنندگان کالا نیز متصل می‌شوند.»

رحیم‌نیا درباره دلیل حضور شرکت تأمین سرمایه تمدن به عنوان حامی رویداد بزرگ لندتک ایران گفت: «این که تأمین سرمایه تمدن حامی رویداد بزرگ لندتک ایران شده است به واسطه نوع نگاهی است که شرکت تأمین سرمایه تمدن به حوزه نوپای لندتک دارد. شرکت تأمین سرمایه تمدن دو بازوی اصلی «تأمین منابع» و «سرمایه‌گذاری» را در اختیار دارد. همچنین ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه تأمین سرمایه و حوزه زیرساختی و جذب منابع دارد. ما با توجه به شعبه‌های مختلفی که برای جذب منابع در نظر گرفتیم با رویکرد جذب مشتریان خرد و تجربه انجام این کار، به شبکه گسترده‌ای از مشتریان دست پیدا کردیم؛ به همین دلیل زیرساخت مناسبی برای ارائه خدمات لندتکی به وجود آوردیم.»

او در ادامه افزود:«تأمین سرمایه تمدن در حوزه تأمین مالی نیز با داشتن پلتفرم تامین مالی جمعی آی‌بی‌کراد و بزرگ‌ترین پلتفرم تأمین مالی جمعی و تجربه بالغ بر سی هزار میلیارد ریال تأمین مالی برای شرکت‌های تقریباً خرد، تجربه موفقی در این زمینه داشته است. با نگاه و رویکردی که در خصوص توسعه صنعت لندتک داشتیم به عنوان حامی رویداد بزرگ لندتک ایران در آن حضور داریم تا بتوانیم نقش پررنگی در حوزه لندتک برای شبکه‌سازی و افزایش سهم بازار و افزایش پتانسیل‌هایی که در مجموعه داریم داشته باشیم. یکی از مواردی که باعث شد تأمین سرمایه تصمیم گیرد حامی رویداد بزرگ لندتک ایران باشد، مبحث تأمین سرمایه بود. همان‌طور که می‌دانید فعالیت در حوزه BNPL مستلزم دسترسی به منابع است و نیاز است که به بازار تأمین اعتبار پایدار متصل باشیم؛ تأمین سرمایه تمدن می‌تواند با خلق ابزارهای نوین تأمین مالی در این حوزه به خوبی عمل نماید.»

به گفته رحیم‌نیا صنعت لندتک در ایران یک صنعت نوپا محسوب شده و عمر آن در ایران تنها هشت سال است؛ با این وجود این صنعت رشد خوبی داشته و در جامعه نیز با اقبال شهروندان روبرو بوده است. او در این باره توضیح داد: «با توجه به شرایطی که در چند سال اخیر در حوزه BNPL شکل گرفته است، می‌توان روند این صنعت را روبه‌رشد دانست تا جایی که می‌توان گفت به نوعی بانکداری دیجیتال در سطح کشور رسیده‌ایم. بانکداری‌ای که تقریباً مبتنی بر Social Credit است. اعتباری که افراد در این نوع بانکداری به وجود می‌آورند فرایندهای بروکراتیک اعطای اعتبار و اقساط را از بین می‌برد و سرعت کار در BNPL بالاتر است. به دلیل ویژگی‌های مذکور این حوزه روبه‌رشد بوده و مزایای بسیاری را برای افراد به وجود خواهد آورد.»

او در ادامه درباره تأثیر توسعه لندتک در اقتصاد عنوان کرد: «توسعه این صنعت سبب می‌شود که رشد اقتصادی سریعی داشته باشیم. یکی از عواملی که می‌تواند عرضه و تقاضا را تحریک کند ایجاد اعتبار و قدرت نقدینگی در هر دو سمت است تا فروشندگان بتوانند سرمایه موردنیاز خود را تأمین کنند. یکی از ایرادات اصلی در سمت عرضه کمبود سرمایه در گردش است و به همین سبب فروشندگان نمی‌توانند محصولات خود را به خوبی به فروش برسانند.»

رحیم‌نیا همچنین درباره تأثیر برگزاری رویداد بزرگ لندتک ایران گفت: «برگزاری چنین رویدادهایی باعث آشنایی بیشتر افراد جامعه با این حوزه می‌شود. همان‌طور که گفته شد نگاه اقتصادی در کشور بانک محور است و بیشتر شهروندان نحوه تأمین اعتبار را مبتنی بر بانک تصور می‌کنند. آشنایی شهروندان با حوزه لندتک باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند تأمین مالی سریع‌تری برای نیازهایشان داشته باشند که در نهایت باعث افزایش سطح رفاه و بهبود سطح معیشتی خواهد شد. همچنین برگزاری چنین رویدادهایی در سطح کلان باعث افزایش ضریب نفوذ بازار برای شرکت‌های فعال در حوزه لندتک خواهد شد. گفتنی است برگزاری این رویداد باعث افزایش سطح اعتماد شهروندان به صنعت لندتک خواهد شد.»

 او در آخر اضافه کرد: «یکی از مزایای لندتک‌ها این است که همه افراد دسترسی به سیستم وام‌دهی قاعده‌مند در بانک‌ها ندارند. زیرا این فرایند بسیار طولانی و خارج از دسترس افراد است. وجود لندتک‌ها باعث می‌شود که اعتباردهی خرد به افراد که اصلاً در سیستم بانکی ثبت نشده است به آن‌ها در رفع نیازشان کمک کند. نکته مهم دیگر در خصوص لندتک‌ها بحث تخصیص منابع به صورت بهینه است. یکی از دلایلی که در سال‌های گذشته باعث شده است منابع تسهیلات بانکی به درستی در محل خود صرف نشوند و باعث ایجاد مشکلات عدیده شود. اما لندتک‌ها با اعطای اعتبار برای خرید یک محصول مشخص این مشکل را نیز از بین می‌برند و کاربر حتماً باید محصول مورد نظر را بخرد تا اعتبار به او اعطا شود. تجربه هشت ساله لندتک به ما نشان داده که این حوزه کاربردی و پیشرو است. تأمین سرمایه تمدن نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تأمین کنندگان سرمایه در کشور با توجه به ظرفیت‌های بانکی و ابزارهایی که دارد در کنار این صنعت قرار خواهد گرفت.»

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار