| کد مطلب: ۱۱۳۲۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد

به بهانه ۱۷ مرداد، روز خبرنگار؛

رسالت خبرنگاران، در دوران پرتلاطم عصر اطلاعات

مجید ملازاده فعال رسانه ای : خبرنگاری شغلی بسیار سخت و پر مسئولیت است و اصحاب رسانه معمولا جزو افرادی هستند که در مسیر پرتلاطم کسب خبر و اطلاع رسانی قرار دارند.

رسالت خبرنگاران، در دوران پرتلاطم عصر اطلاعات

آرمان ملی آنلاین - 17 مرداد مصادف با روز خبرنگار، همه ساله توسط سازمان ها، نهادها و شرکت‌های مختلف با برگزاری مراسمی در خور شان و منزلت خبرنگاران گرامی داشته می‌شود.

خبرنگار به واسطه وظیفه ذاتی که همانا حلقه واسطه بین مردم و مسولان است از  واقعیت‌ها پرده‌برداری و آن را به حقیقت نزدیک می کند؛ چرا که برخی وقایع ممکن است از حقایق دور باشند و این هنر خبرنگار است که بتواند این دو مقوله را تا حد ممکن به یکدیگر نزدیک کند.

واقعیت‌ها همواره در مقابل چشمان ما قرار دارد، اما ممکن است این واقعیات و ادراک انسان با حقیقت متفاوت باشد. بنابراین، حرفه خبرنگاری، بسیار شریف است؛ چرا که واسطه بین خلق جامعه و درک صحیح خبرنگار از جامعه است و این کار دشوار است؛ لذا خبرنگار باید به بسیاری از مهارت‌ها مجهز باشد تا بتواند این وظیفه را به درستی انجام دهد.

خبرنگار با دوراهی‌های حساس و مهمی مواجه است، برای مثال اگر زمانی واقعه‌ای رخ دهد و اعلام عمومی آن باعث سقوط بورس شود، دو دیدگاه رسانه‌ای وجود دارد که آیا خبرنگاران باید این رویداد مهم را به مردم اطلاع دهند یا خیر؟ رسانه‌ها و خبرنگاران باید مدنظر داشته باشند که چنانچه اعلام عمومی این‌گونه خبرها به منفعت ملی کمک می‌کند، باید آن را اعلام کنند و اگر منافع ملی و اقتصادی کشور را به خطر اندازد، از انتشار آن خودداری کنند، بنابراین، خبرنگاری فعالیتی سخت، پرمسئولیت و  سرنوشت‌ساز است.

افق رسالت خبرنگاری به واسطه هدایت رفتار اجتماعی به سمت الگوهای قابل قبول، نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کند. این حرفه می‌تواند هنجارهای اجتماعی را تقویت و یا تضعیف سازد و نقش مثبت خبرنگاری در فرآیند توسعه و مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم و بالندگی در فرهنگ یک جامعه قابل ملاحظه است.

 مهم ترین  اصول اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری صداقت در برابر مخاطبان است؛ اخلاق خبرنگاری با ارزش‌ها و هنجارها به طور مستقیم سر و کار دارد، ارزش‌ها و هنجارهایی که از درون فرهنگ جامعه و در جامعه اسلامی از درون فرهنگ اسلامی سر بر می‌آورد.

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در واقع چشم، گوش و زبان جامعه هستند، آنها مسائل فرهنگی و دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را برای جامعه، در قالب گزاره‌های عینی به صورت فیلم و نوشتار و تصاویر در بستر جامعه  توزیع می‌ کنند.

یک خبرنگار موفق، ارزش‌های فرهنگی جامعه خود را به خوبی می شناسد، نیازهای مخاطبان مختلف را درک می‌کند و در پی برآورده کردن این نیازها از راه‌های مناسب است.

نقش خبرنگاران در جامعه بسیار مهم و تاثیرگذار است و نفی این نقش موجب ضلالت و گمراهی می شود. اصحاب رسانه نقش مهمی در جهت دهی افکار عمومی، روشن گری و شفاف سازی مسایل مهم مملکتی و اطلاع رسانی دارند که باید با صداقت و درستکاری انجام شود.

صداقت، امانت داری، شجاعت، تیزبینی، قدرت تحلیل درست مسایل و رویدادهای جامعه و انعکاس به موقع آنها از ویژگی های بارز یک خبرنگار، روزنامه نگار و نویسنده است.

 بی طرفی و عدم تمایل به یک جناح خاص از دیگر شاخصه های مهم یک خبرنگار است و دقت در انتشار مطالب و حفظ آبروی افراد از مهمترین وظایف یک خبرنگار متعهد و با انصاف است.

اینک در روز خبرنگار ضمن تبریک و شادباش به خبرنگاران و اصحاب رسانه و تقدیر از نقش و خدمات شایسته آنها در جهت دهی به افکار عمومی جامعه، در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات و فراهم شدن بسترهای لازم برای گسترش دایره خدمت‌ و اطلاع رسانی آنها، آرزوی بهترین ها را دارم.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار