| کد مطلب: ۱۱۳۱۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد

گفت‌و‌گو با مسئول روانشناسی مؤسسه محک درباره فعالیت‌های گروه داوطلبان؛

والدین داوطلب به یاری خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان می‌آیند

مسئول روانشناسی مؤسسه محک می‌گوید که برخی از پدران و مادران کودکان مبتلا به سرطان، عضو گروه «والدین داوطلب» در بخش روانشناسی این مؤسسه می‌شوند. این افراد والدینی هستند که فرزندانشان قطع درمان شده و برخی نیز متأسفانه فرزند خود را از دست داده‌اند. با توجه به شرایط مشابهی که والدین داوطلب در گذشته با آن مواجه شده‌اند و والدینی که اکنون در مسیر درمان فرزندان مبتلا به سرطانشان قرار گرفته‌اند؛ بهره‌مندی از مشاوره‌های گروه «والدین داوطلب»، باعث همدلی، امید بخشی و ارائه‌ی حمایت‌های روانی به خانواده‌هایی می‌شود که اکنون کودکان مبتلا به سرطانِ درحال درمان دارند.

والدین داوطلب به یاری خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان می‌آیند

آرمان ملی آنلاین - حوریه ذوقی، مسئول روانشناسی مؤسسه محک درباره فعالیت‌های مشترکی که گروه داوطلبان با بخش روانشناسی انجام می‌دهند توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بخش روانشناسی مؤسسه محک با گروه‌‎‌های داوطلبان در حوزه‌های مختلف، فعالیت‌های مشترکی انجام می‌دهد؛ به طور مثال از توانمندی‌های داوطلبان در بخش‌های ترالی کتاب، اتاق بازی، هنر درمانی و ... استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بخش روانشناسی محک در آموزش داوطلبان و نظارت بر فعالیت‌های آنان دخالت دارد. داوطلبان همواره پایش می‌شوند به‌گونه‌ای که برخی از آنان، آموزش بیشتری می‌بینند و در فعالیت‌های خاصی بر مبنای سلایق و توانمندی‌‌هایشان شرکت می‌کنند.

«والدین داوطلب» حامی خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان هستند

یکی از گروه‌های داوطلبان «والدین داوطلب» هستند که به یاری خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان می‌آیند. ذوقی درباره‌ی فعالیت گروه «والدین داوطلب» در بخش روانشناسی عنوان کرد: برخی از پدران و مادران کودکان مبتلا به سرطان، عضو گروه «والدین داوطلب» می‌شوند. این افراد، والدینی هستند که فرزندانشان قطع درمان شده و برخی نیز متأسفانه فرزند خود را از دست داده‌اند. همچنین در این گروه اقوام نزدیک مانند: خاله، عمه، دایی و عمو که در روند درمان کودکان مبتلا به سرطان، در کنارشان به عنوان حامی و همراه حضور داشته‌اند نیز عضویت دارند.

ذوقی افزود: بخش روانشناسی در ابتدا یک ارزیابی تخصصی از این افراد انجام می‌دهد و پس از ارائه‌ی آموزش‌های لازم، از آنها برای برقراری ارتباط با خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان استفاده می‌کند. به عبارت دیگر این والدین واسطه‌ی میان خانواده‌ها و کادر درمان هستند.

مسئول روانشناسی مؤسسه محک با تأکید بر اینکه فعالیت این گروه حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برای محک دارد یادآور شد: تلاش می‌کنیم این گروه را گسترش دهیم تا بتوانیم پشتوانه‌ی خوبی برای محک و خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان بسازیم.

ذوقی یادآوری کرد با توجه به شرایط مشابهی که این والدین داشته‌اند حضورشان موجب دل‌گرمی و حمایت‌ روانی از خانواده‌هایی می‌شود که در مسیر درمان کودکان مبتلا به سرطانشان قرار دارند.

استفاده از ظرفیت داوطلبان در اتاق‌های بازی و هنر درمانی

ذوقی در ادامه با اشاره به فعالیت داوطلبان در بخش ترالی کتاب، اتاق بازی و هنر درمانی بیان کرد: این گروه از داوطلبان افرادی هستند که تمایل دارند به صورت مستقیم با کودکان مبتلا به سرطان در ارتباط باشند و به آنها در فرایند درمانشان کمک کنند. از جمله اقداماتی که داوطلبان در ارتباط مستقیم با کودک انجام می‌دهند می‌توان به حضور در اتاق بازی، هنر درمانی و ... اشاره کرد.

ذوقی عنوان کرد: برای آنکه داوطلبان بتوانند در فعالیت‌هایی مانند هنر درمانی حضور یابند، بر اساس منابع مکتوب تخصصیِ گردآوری شده‌ در محک به ایشان آموزش داده می‌شود. به عنوان مثال یکی از چالش‌های موجود در فرآیند درمان کودکان مبتلا به سرطان خوردن قرص است که برای مواجه شدن کودکان با آن، نمایشی با موضوع خوردنِ قرص طراحی شده و از این طریق، آموزشی غیر مستقیم توسط داوطلبان به شکل یک نمایش کوتاه در فضایی مفرح برای کودکان اجرا می‌شود.

داوطلبان متخصص در محک چه می‌کنند؟

مسئول روانشناسی مؤسسه محک در ادامه به همکاری داوطلبان متخصص با بخش روانشناسی اشاره کرد و افزود: این دسته از داوطلبان، روانشناسانی هستند که برای ارتباط تلفنی با خانواده‌ها آموزش دیده‌اند. اغلب فعالیت‌های بخش روانشناسی و داوطلبانش در مراحل اولیه‌ی بیماری، غربالگری و پیگیری وضعیت خانواده است.

وی در پایان عنوان کرد که همکاری گروه داوطلبان با بخش روانشناسی محک، حمایت‌های روانی مؤثرتری را به خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان ارائه می‌کند.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار