| کد مطلب: ۱۱۳۱۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد

فولاد سنگان؛ قطب تولید در شرق کشور

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه فولاد مبارکه با حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در واحدهای مختلف ستادی و تولیدی فعال است و این شرکت برای ۶ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است. فولاد سنگان با هم‌افزایی، تدوین استراتژی‌های مناسب، کاهش توقفات با وجود چالشهای بخش انرژی و زیرساخت حمل‌ونقل توانسته است روند رو به رشد تولید و فروش خود را به خوبی ارتقا دهد و نقش به سزایی در تأمین گندله موردنیاز فولاد مبارکه، داشته است.

فولاد سنگان؛ قطب تولید در شرق کشور

آرمان ملی آنلاین - تطابق بالای تولید فولاد سنگان با برنامه‌های شرکت و تولید ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار تن کنسانتره در سه ماهه ابتدایی سال منجر به تحقق 96 درصدی لذنامه تولید کنسانتره شده است. این شرکت مشخصا برای خرداد ماه ۴۴۰ هزار تن تولید کنسانتره را در برنامه داشت که با تولید ۴۳۰ هزار تن کنسانتره توانست ۹۸ درصد از برنامه را محقق سازد.

فولاد سنگان همچنین تولید ۱ میلیون و ۴۲۵ هزار تن گندله در سه ماهه ابتدایی سال را در برنامه داشته و عملکرد تولیدی شرکت ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تن بوده که ۱۰۱ درصد از برنامه را محقق ساخته است و فراتر از برنامه شرکت پیش رفته است. بعلاوه اینکه شرکت برای خرداد ماه ۴۴۵ هزار تن تولید کنسانتره را در برنامه داشت که با تولید ۴۷۸ هزار تن گندله توانست از برنامه عبور کرده و تحقق ۱۰۵ درصدی از برنامه را رقم زد. تولید تجمعی فولاد سنگان از ابتدای بهره‌برداری تا کنون بیش از 23 میلیون تن گندله بوده است و همینطور برای کنسانتره فولاد سنگان تولید تجمعی از ابتدای بهره برداری تا کنون بیش از 10 میلیون تن بوده است.

محور اصلی طرح‌های توسعه شرکت فولاد سنگان، تولید محصول باکیفیت است و اکثر پروژه‌های تعریف شده نیز در این راستا است. در این خصوص پروژه‌هایی در دو بخش مختلف تحت عنوان حفظ و افزایش کیفیت تولید فعلی، افزایش تولید در برنامه‌های بلند مدت و استراتژیک و زیرساخت‌ها، تعریف شده است. همچنین عمده پروژه‌های شرکت در سال گذشته در سه بخش پروژه‌های تولیدی، توسعه‌ای و زیرساختی می‌باشند.

در بخش زیرساخت، با توجه به اینکه تصمیم شرکت مبنی بر افزایش ظرفیت تولید، نیازمند زیرساخت‌هایی از قبیل آب و برق و در کل انرژی است بنابراین پروژه‌هایی برای تامین آب کارخانه‌های فعلی و طرح‌های توسعه‌ای تعریف شده است. دو پروژه عمده شامل انتقال آب از دشت کرات به طول ۵۰ کیلومتر است. پروژه بعدی که هم در قالب مسئولیت‌های اجتماعی و محیط‌زیست منطقه است و هم در حوزه زیرساختی تأمین بخش از آب مورد نیاز کارخانه‌های فولاد سنگان می‌باشد، تصفیه پساب شهری شهر تایباد است که با سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰۰ میلیارد ریالی در احال انجام است. جمع‌آوری فاضلاب و پساب از داخل شهر انجام می شود، و پس از تصفیه، آب به وسیله خطوط انتقال به تصفیه‌خانه منتقل می‌شود و پس از تصفیه توسط خطوط دیگری به شرکت منتقل می‌گردد که با توجه به این پروژه حدود ۳۵ درصد از مصرف آب سالیانه شرکت تامین خواهد شد. با توجه به اینکه برق به یک چالش بزرگ در کشور تبدیل شده و اکثر شرکتهای صنعتی با این مشکل دست به گریبان‌اند، فولاد سنگان خود را ناگزیر به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید‌پذیر دانسته است. در این راستا پروژه‌های تعریف شده است که تولید۲۰۰ مگاوات برق بادی یکی از آنهاست.

با توجه به محدوده جفرافیایی منطقه که در کریدور بادی ایران خط سنگان به سراوان قرار دارد، پتانسیل خوبی برای تولید برق از نیروی باد وجود دارد که در حال حاضر بستر لازم برای استفاده از آن فراهم شده است، این پروژه بزرگ با همکاری گروه فولاد مبارکه انجام خواهد شد.

پروژه‌های مذکور از پروژه‌های زیر ساختی فولاد سنگان هستند که برای تامین آب و برق و به طور کلی انرژی، شرکت طرحهای توسعه‌ای به آن نیاز است.

در بخش توسعه شرکت نیز پروژه‌هایی تعریف شده که با توجه به اینکه تامین مواد اولیه فولاد مبارکه توسط فولاد سنگان انجام می شود اهمیت زیادی دارند. بنابراین افزایش زیر سقف ظرفیت گندله ۲.۵ میلیون تنی نیز در طرحهای توسعه این شرکت گنجانده شد.

پروژه بعدی راه‌اندازی پلنت ۲.۵ میلیون تنی جدید کنسانتره است، در این پلنت جدید با توجه به کمبود منابع سنگ آهن در کشور و  استفاده شرکتهای صنعتی و معدنی از سنگ آهن مگنتیتی، با استفاده از تکنولوژی جدید فولاد سنگان به سراغ منابع هماتیتی رفته‌است که در این مقیاس برای اولین بار در کشور انجام می‌شود. پروژه بعدی به دلیل کمبود ظرفیت بارگیری ریلی و عدم وجود پتانسیل حمل ۵ میلیون تن محصول تولیدی گندله، پروژه بارگیری کامیونی با ظرفیت ۳ و نیم میلیون تن در سال برای فولاد سنگان برنامه‌ریزی شده است. اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد سنگان مشارکت در دو بانده کردن جاده تربت حیدریه- سنگان، مشارکت در انتقال آب دریای عمان به استان خراسان رضوی، کمک به صندوق کارآفرینی جهت توسعه مشاغل خرد در شهرستان و کمک به صندوق‌های خرد روستایی از اقدامات انجام شده در راستای مسئولیت اجتماعی طی سال ۱۴۰۲ فولاد سنگان است. این شرکت طی سالهای قبل نیز اقدامات بسیاری در این عرصه انجام داده است.

ساخت ۷ باب مدرسه و ۱۲۲ کلاس درس در مناطق محروم شهرستان، مطالعات پژوهشی و توسعه جامع آبادانی شهرستان خواف توسط دانشگاه تهران از دیگر فعالیت‌هاست. کمک به مراکز درمانی و مبارزه با کرونا و کمک به شهرداری خواف – احداث پل و راه سازی در نواحی مرزی شهرستان و مرمت جاده‌های دسترسی به روستاهای سطح شهرستان، بازسازی و مرمت اماکن مذهبی – برگزاری مراسم مذهبی و … انجام شده است. خرید ۱۱۰ جهیزیه کامل برای زوجین تحت پوشش کمیته امداد، خرید ۵۱۰ تبلت و تهیه کتب درسی و ملزومات آموزشی جهت دانش آموزان نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد، تأمین بسته‌های معیشتی ارزاق عمومی خانواده‌های نیازمند، آبرسانی و مرمت قنوات روستاهای محروم شهرستان، بازسازی و مرمت اماکن مذهبی – برگزاری مراسم مذهبی از دیگر اقدامات فرهنگی، اجتماعی و عمرانی این شرکت است. راه اندازی مرکز ارتقا سلامت جسم و روان شهرستان خواف، کمک اهدایی به اداره ورزش و جوانان شهرستان  و تجهیز اماکن ورزشی شهرستان، اهدای بیش از ۸۰۰۰ پک معیشتی و توزیع در بین مناطق محروم شهرستان، ایجاد مرکز توسعه و ارتقای ورزش حرفه‌ای در شهرستان خواف با همکاری باشگاه سپاهان اصفهان، تجهیز بیمارستان امام رضا (ع) مشهد به دستگاه اکسیژن ساز و تجهیز بیمارستان و آزمایشگاه‌های شهرستان خواف به اقلام پزشکی و بهداشتی از دیگر اقدامات انجام شده در راستای مسئولیت اجتماعی است. روند رو به رشد فولاد سنگان در حوزه‌های مختلف اعم از تولید، توسعه و به کارگیری تکنولوژی‌های روز دنیا با کمک شرکتهای دانش بنیان داخلی، بازرگانی و فروش و توسعه و تعالی منابع انسانی ضمن افزایش بهره‌وری فولاد سنگان را در زمره شرکتهای موفق و پیشرو در کشور قرار داده است. برنامه‌ریزی‌های دقیق و اثربخش برای سال 1403 نوید جهش تولید و تحقق شعار سال جاری را می‌دهد.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار