| کد مطلب: ۱۱۲۹۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد

با حمایت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران؛

نیروگاه‌ خورشیدی در کنار چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی ایجاد می‌شود/ الگویی برای سایر استان‌ها

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تأمین مالی نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس در کنار چاه‌های کشاورزی استان خراسان جنوبی را بر عهده گرفت.

نیروگاه‌ خورشیدی در کنار چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی ایجاد می‌شود/ الگویی برای سایر استان‌ها

آرمان ملی آنلاین - به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی قرض‌الحسنه، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، جهاد کشاورزی، استانداری خراسان جنوبی، شرکت توزیع برق استان و نماینده اتاق‌های اصناف کشاورزی خراسان جنوبی با هدف توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و حمایت از کشاورزان، تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس در کنار چاه‌های کشاورزی امضا کردند. این تفاهم‌نامه طی مراسمی رسمی با حضور استاندار خراسان جنوبی و مدیران ارشد نهادهای مذکور در محل استانداری خراسان جنوبی به امضا رسید.

تفاهم‌نامه یاد شده با هدف بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین کاهش هزینه‌های انرژی در بخش کشاورزی منعقد شده است.

ایجاد نیروگاه خورشیدی در کنار چاه‌های کشاورزی طرحی استراتژیک است

«جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی ضمن تقدیر فراوان از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و جهاد کشاورزی در راستای پیشگامی در اجرای طرح مذکور در مراسم امضای این تفاهم‌نامه اظهار داشت: این پروژه نخستین نمونه در کشور است که نشان‌دهنده تعهد و تلاش ما برای توسعه پایدار و استفاده بهینه از منابع انرژی تجدیدپذیر است. امیدواریم این پروژه الگوی موفقی برای سایر استان‌ها باشد.

وی افزود: اجرایی شدن طرح نیروگاه خورشیدی، تحقق شعار سال در راستای مشارکت مردم در جهت افزایش تولید خواهد بود. این طرح با توجه به شرایط فعلی در راستای پدافند غیرعامل نیز گام مؤثری محسوب می‌شود و با ایجاد نیروگاه تولید برق خورشیدی در نقاط مختلف استان می‌توان بهره‌برداری های زیادی از آن به عمل آورد.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان ساخت: قطعی برق باعث برهم زدن مدار آبیاری، کاهش تولید محصول در واحد سطح و بروز نارضایتی و تضرر کشاورزان می‌شود. ایجاد نیروگاه خورشیدی در جوار چاه‌های کشاورزی طرحی استراتژیک، مهم، حیاتی و اساسی است که در استان رقم خواهد خورد.

وام‌ها بدون نیاز به ضامن پرداخت می‌شود

«محمدحسین فرهمند راد» مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان خراسان جنوبی نیز در مراسم امضای این تفاهم‌نامه ضمن تشکر از حمایت‌های دکتر شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک و اعضای هیأت مدیره، گفت: افتتاح نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس در کنار چاه‌های کشاورزی یک گام مهم و نوآورانه برای حمایت از کشاورزان و حفاظت از محیط زیست است. مفتخریم که با همکاری نهادهای مختلف توانستیم این پروژه را به مرحله اجرا برسانیم.

وی اظهار داشت: در سه سال ابتدای اجرای طرح، مبلغ اقساط کمتر از مبلغ اقساط در ۲ سال پایانی است تا فشار اقتصادی به کشاورزان تحمیل نشود، برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای انجام شده که کشاورزان اقساطی پرداخت نکنند و اقساط از محل فروش برق تولیدی پرداخت شود.

فرهمند راد با اشاره به اینکه این وام‌ها بدون ضمانت خواهد بود و ایجاد یک نیروگاه کوچک ۵۰ مگاواتی به ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات نیاز دارد، بیان کرد: قرارداد شرکت توزیع برق با چاه‌های کشاورزی به عنوان ضمانت در نظر گرفته خواهد شد.

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در خراسان جنوبی گفت: در مرحله اول طرح، ایجاد نیروگاه خورشیدی در ۲۰۰ چاه کشاورزی استان هدف گذاری شده که برای اجرای آن ۲۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت خواهیم کرد. همچنین برای اجرای این طرح در همه چاه‌های کشاورزی به ۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات نیاز است.

طرحی با هدف کاهش مصرف و پایداری شبکه برق

«محمدحسین اکبری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز ضمن ابراز خرسندی از این همکاری، بیان کرد: این تفاهم‌نامه فرصت مناسبی را برای کشاورزان فراهم می‌کند تا با بهره‌برداری از انرژی خورشیدی، هزینه‌های انرژی خود را کاهش دهند و به تولید پایدارتر و سازگارتر با محیط‌زیست دست یابند.

«مهدی دادگر» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی گفت: استفاده از انرژی خورشیدی در کنار چاه‌های کشاورزی، هم به کاهش مصرف برق کمک می‌کند و هم موجب پایداری شبکه برق می‌شود. این همکاری مشترک می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی کشاورزان و حفاظت از منابع طبیعی کمک شایانی کند.

«سید محمود هاشمی‌زاده» نماینده اتاق‌های اصناف کشاورزی شهرستان‌های استان خراسان جنوبی در اتاق اصناف کشاورزی ایران نیز تأکید کرد: با اجرای این پروژه، نه تنها هزینه‌های انرژی کشاورزان کاهش می‌یابد، بلکه آن‌ها از انرژی پاک و تجدیدپذیر بهره‌مند می‌شوند که این خود گامی بزرگ در جهت توسعه پایدار کشاورزی است.

بر اساس این تفاهم‌نامه، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تأمین مالی پروژه‌ها را در کنار آورده مالکین چاه‌های کشاورزی انجام می‌دهد. در حالی که جهاد کشاورزی و شرکت برق استان خراسان جنوبی مسئولیت فنی و اجرایی پروژه را بر عهده خواهند داشت. استانداری خراسان جنوبی نیز نظارت کلی بر روند اجرای پروژه را انجام خواهد داد و اداره کل اصناف کشاورزی نیز به هماهنگی و پشتیبانی از کشاورزان در اجرای پروژه کمک خواهد کرد.

این تفاهم‌نامه به مدت پنج سال اعتبار دارد و در وهله اول، تجهیز ۲۰۰ حلقه چاه کشاورزی به نیروگاه خورشیدی و پیرو آن تعمیم تفاهم‌نامه برای بیش از ۲۰۰۰ حلقه چاه کشاورزی در استان و همچنین سایر صنوف از قبیل مرغداران، دامداران، گلخانه‌داران و… مد نظر است. امید می‌رود با اجرای موفق این پروژه، همکاری‌های مشترک بیشتری در آینده شکل گیرد و اقدامات مؤثری در توسعه پایدار و حمایت از کشاورزان انجام شود.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار