| کد مطلب: ۱۱۲۹۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد

دلایل جایگاه ویژه وبملت در بورس

وبملت سهمی 26 درصدی از کل ارزش بازار بانک‌های بورسی را در اختیار دارد. بنابراین به عنوان یکی از شاخص‌سازها‌ در عملکرد بازار سرمایه ایران جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

دلایل جایگاه ویژه وبملت در بورس

آرمان ملی آنلاین - بانک ملت با نماد وبملت در سالهای اخیر به عنوان لیدر گروه بانکی نقش مهمی در معاملات این صنعت داشته است. همچنین به دلیل اینکه ارزش بازار سهام بانک ملت در یکسال گذشته با رشدی 42 درصدی همراه شده و به ۱۶۹ میلیون میلیارد تومان رسیده است سهمی 26 درصدی از کل ارزش بازار بانک‌های بورسی پیدا کرده است.

این بانک سال گذشته حدود ۱۱۳ هزار ۳۳۹ میلیارد تومان درآمد داشته که رشدی ۴۴ درصدی نسبت به سال مالی قبل تر ثبت کرده است. در همین راستا سود خالص ۹۷ هزار و ۱۶۴ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۲ کسب کرده که رشد ۳۱۶ درصدی نسبت به سال قبل است. بر همین اساس به ازای هر سهم در ۱۲ ماهه ۱۳۷ تومان سود ساخت. این سوداوری منجر شد «پی بر ایی» سهم به حدود ۱.۵ برسد که بیانگر ارزش ذاتی و عملیاتی بالای سهم بانک ملت است

رشد سودآوری بانک ملت حکایت از عملکرد خوب آن در بخش عملیات بانکی دارد. به همین دلیل به جزییات آن در این گزارش پرداخته شده است.

گزارش عملکرد کدال نشان دارد که حجم درآمد تسهیلات، سپرده گذاری و اوراق بدهی بانک ملت در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۸ درصد رشد داشته است.

همچنین مانده سپرده های ریالی بانک نسبت به اسفندماه سال گذشته رشد ۱۰ درصدی ثبت کرده که در نظام بانکی رشد بالایی محسوب می شود.

بانک ملت امسال همزمان با توسعه بانکداری الکترونیک بر درآمدهای کارمزدی تمرکز کرده است. خالص درآمدهای کارمزدی این بانک در پایان ۲ ماهه نخست ۱۴۰۳ بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۶ درصد افزایش داشته است. همچنین این بانک سال گذشته نیز توانسته بود در ۱۲ ماهه خالص درآمدهای کارمزدی خود را به حدود ۸ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان برساند که نشان دهنده رشد ۴۵ درصدی این درآمدها نسبت به سال مالی ۱۴۰۱ است.

همچنین بانک ملت با توجه به اینکه  ۱۰.۶۲ درصد از حجم نقدینگی کشور را در اختیار دارد؛ از ظرفیت های بازار سرمایه برای تامین مالی طرح ها و ارتقای کیفیت سودآوری بانک برخوردار است.

  همچنین سال گذشته تراز عملیاتی ۷۲ هزار ۵۹۲ میلیارد تومانی را به ثبت کرده‌است. این عدد نشان دهنده رشد ۲۷ درصدی عملکرد آن به نسبت سال مالی قبل‌تر است.

این بانک  بیش از ۷۷۵ هزار ۲۵۰ میلیارد تومان منابع سپرده ریالی  در ۱۲ ماهه سال گذشته جذب کرده  که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل توانسته سهم ۲۴ درصدی از کل منابع در بین بانک‌های بورسی را کسب کند.

سپرده های بلند مدت ریالی بانک ملت نیز سال گذشته رشدی ۳۸ درصدی ثبت شده‌است. این میزان سپرده شامل 20 درصد از مجموع سپردههای بانک های بورسی است.  در شاخص سپرده‌های کوتاه مدت ریالی نیز بانک ملت سهم 28 درصدی از کل سپرده کوتاه مدت ریالی بانک های بورسی را کسب کرده است.

بزرگترین بانک ایران در اعطای تسهیلات ریالی و ارزی رشد 16 درصدی  نسبت به سال قبل تر داشته است. به طوری که سهمی 34 درصدی از مجموع تسهیلات اعطایی بانک های بورسی را به خود اختصاص داده است.

بانک ملت همچنین توانسته نسبت تسهیلات به کل منابع، را در سال گذشته ۲۱ درصد افزایش دهد در نتیجه به رشد سودآوری آن کمک کرده است.

همچنین کفایت سرمایه بانک ملت به  ١٠.٧٨ درصد رسیده که در مقایسه با سایر بانک ها موقعیت خوبی دارد.

به گزارش آرمان ملی آنلاین ، از نظر تابلوی معاملات سهام بانک ملت در مقایسه با سهام سایر بانک ها عملکرد خوبی را ثبت کرده است به طوری که بازدهی آن در یکسال گذشته همچنان مثبت باقی مانده است.  از طرف دیگر این بانک با افزایش سرمایه سنگینی که در چندسال اخیر انجام داده به یکی از ارزشمندترین بانکهای خاورمیانه بدل شده‌است‌ به پشتوانه همین دارایی‌ها در پروژه‌های بزرگی در حوزه نفت و پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرده‌ که ادامه سودآوری بانک ملت در آینده تضمین می‌کند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار