| کد مطلب: ۱۱۲۶۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه مطرح کرد:

جهش تولید در سه‌ماهه نخست سال و کاهش تولید از ابتدای تابستان به‌دلیل محدودیت برق در فولاد مبارکه

کارکنان بلندهمت گروه فولاد مبارکه با آگاهی کامل از اهمیت و نقش تولید در اقتصاد کشور، از ابتدای سال جاری همانند سال ۱۴۰۲ آستین همت را برای تحقق شعار «جهش تولید» بالا زدند و علی‌رغم محدودیت‌های حوزه انرژی که همه فولادسازان کشور را مخصوصاً طی دو سال اخیر آزار داده، توانستند با ثبت رکوردهای متعدد، در پایان خردادماه کارنامه درخشانی از عملکرد سه‌ماهه خود برجای بگذارند.

جهش تولید در سه‌ماهه نخست سال و کاهش تولید از ابتدای تابستان به‌دلیل محدودیت برق در فولاد مبارکه

آرمان ملی آنلاین - غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه، با بیان این مطلب گفت: مقایسه عملکرد فولاد مبارکه و سایر شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت در سه‌ماهه نخست سال جاری حاکی از آن است که روند تولید نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

وی مهم‌ترین دلایل کسب رکوردهای حاصل‌شده از ابتدای سال جاری تاکنون را استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه و برنامه‌ریزی هدفمند و حساب‌شده برای تولید و همچنین به‌کارگیری تجارب ارزشمند در انجام تعمیرات اساسی خطوط تولید با جابه‌جایی زمان‌های تعمیرات در هنگام محدودیت انرژی و در نهایت همت والای کارکنان در دست‌یابی به اهداف ‌عنوان کرد.

سلیمی در تشریح عملکرد سه‌ماهه نخست گروه فولاد مبارکه گفت: تولید گندله در بازه زمانی یادشده در فولاد مبارکه با ۴٫۹ درصد رشد به یک‌میلیون و ۹۵۵ هزار تن و در فولاد سنگان با ۸٫۷ درصد به یک‌میلیون و ۴۴۶ هزار تن افزایش یافت؛ این در حالی است که در مجموع، تولید گندله در واحدهای گندله‌سازی فولاد مبارکه و سنگان با رشد ۶٫۵ درصدی نسبت به سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

وی در ادامه از رشد ۶٫۲ درصدی تولید آهن اسفنجی در گروه فولاد مبارکه خبر داد و گفت: طی سه‌ماهه نخست سال جاری در مجموع مدول‌های احیا مستقیم شرکت فولاد مبارکه با تولید ۲ میلیون و ۴۰۴ هزار تن رشد ۶٫۶ درصدی، در مجتمع فولاد سبا با تولید ۴۲۸ هزار تن رشد ۳٫۷ درصدی، در شرکت فولاد هرمزگان با تولید ۵۰۴ هزار تن رشد ۷٫۸ درصدی و در شرکت فولاد سفیددشت با تولید ۲۶۰ هزار تن رشد ۲٫۸ درصدی به ثبت رسیده است؛ این در حالی است که مجموع تولید آهن اسفنجی در شرکت‌های یادشده با رشد ۶٫۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳ میلیون و ۵۹۶ هزار تن افزایش یافته است.

به گفته معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در بخش تولید فولاد خام که میزان تولید فولادسازان جهان بر مبنای آن سنجیده می‌شود نیز خوشبختانه نه‌فقط در شرکت فولاد مبارکه، بلکه در سایر شرکت‌های گروه نیز طی سه ماه اول سال جاری رشد خوبی را شاهد بوده‌ایم. به‌نحوی‌که در شرکت فولاد مبارکه با تولید ۲ میلیون و ۲۹۷ هزار تن تختال رشد ۲٫۶ درصدی، در مجتمع فولاد سبا با تولید ۴۵۱ هزار تن رشد ۱۰٫۷ درصدی و در فولاد هرمزگان نیز تولید ۴۴۱ هزار تن فولاد خام را شاهد هستیم که در مجموع در کل شرکت‌های گروه فولاد مبارکه با رشد ۳٫۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳ میلیون و ۱۸۹ هزار تن فولاد خام تولید شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اهمیت تأمین حداکثری ورق گرم موردنیاز کارخانه‌های تولید پایین‌دست فولاد مبارکه و بازار کشور گفت: در سه‌ماهه نخست سال جاری در خط‌نورد گرم فولاد مبارکه با رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل یک‌میلیون و ۵۱۴ هزار تن و در مجتمع فولاد سبا با رشد ۱۲٫۲ درصدی ۴۴۱ هزار تن کلاف گرم تولید شده است؛ این در حالی است که در فولاد مبارکه و فولاد سبا در مجموع یک‌میلیون و ۹۵۴ هزار تن کلاف گرم تولید شده که نسبت به سه‌ماهه نخست سال جاری رشد ۴٫۲ درصدی داشته است.

وی در ادامه گفت: در بازه زمانی یادشده تولید خطوط تاندم میل و نورد دو قفسه‌ای نورد سرد فولاد مبارکه نیز با رشد ۲ درصدی به ۴۲۳ هزار تن افزایش‌یافته است.

سلیمی تصریح کرد: موفقیت‌های کسب‌شده در سه‌ماهه نخست سال جاری در سایه الطاف الهی و همت مثال‌زدنی کارکنان و البته در شرایطی رقم خورد که خطوط تولید با محدودیت کمتری در حوزه انرژی مواجه بودند و باید اعلام کنیم که چنانچه برای تأمین انرژی موردنیاز صنایع چاره‌اندیشی عاجلی انجام نشود و همچنان این محدودیت‌ها اعمال شود، بدون شک نه‌تنها رکوردشکنی و رشد تولید را شاهد نخواهیم بود، بلکه به میزان قابل‌توجهی فرصت تولید را از دست خواهیم داد.

می‌توان صنعت فولاد را جایگزین اقتصاد نفتی کرد

وی ضمن قدردانی از تلاش همه همکاران در گروه فولاد مبارکه اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت‌های موجود در بخش صنعت و معدن کشور به شرایطی رسیده است که می‌توان این صنعت را جایگزین اقتصاد نفتی کرد و از مزایای آن بهره‌مند شد؛ بنابراین شایسته است که مسئولان محترم با تأمین نیازها و رفع محدودیت‌های بخش صنعت و معدن مسیر توسعه اقتصادی کشور در شرایط تحریم را بیش‌ازپیش فراهم آورند.

علی‌رغم تولید میزان بیشتری برق در نیروگاه‌های فولاد مبارکه انرژی دریافتی از شبکه در خرداد امسال نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است

سلیمی تصریح کرد: از هجدهم خردادماه سال جاری فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه با تولید ۲۲۰ مگاوات ساعت به‌صورت کامل در مدار تولید قرار گرفته است؛ اما به همان میزان سهم برق دریافتی از شبکه کاهش‌ یافته است؛ این به آن معنی است که علی‌رغم تولید میزان بیشتری برق در نیروگاه‌های فولاد مبارکه، انرژی دریافتی از شبکه در خرداد امسال نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

سهم ۳۱.۴ درصدی از کل تولید فولاد خام کشور

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود گفت: تولید گروه فولاد مبارکه در پنج‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی (۱۱ دی ۱۴۰۲ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۳) به میزان ۴ میلیون و ۳۹۶ هزار تن بوده که سهم ۳۱.۴ درصدی از کل تولید فولاد خام کشور است.

 وی گفت: ایران در ماه می میلادی (۱۲ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۳) با تولید ۳.۳ میلیون تن فولاد خام، رتبه هفتم و در مجموع پنج‌ماهه نخست میلادی سال ۲۰۲۴ با تولید ۱۴ میلیون تن رتبه نهم را در میان ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد خام جهان کسب کرده است. این در حالی است که تولید گروه فولاد مبارکه در ماه می میلادی ۲۰۲۴ به میزان یک‌میلیون و ۱۲۳ هزار تن بوده است.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار