| کد مطلب: ۱۱۲۶۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد

تأکید بر رفتار ایمن در پنجمین نشست کمیته ارتقای ایمنی فولاد مبارکه

پنجمین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت‌کار شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۳ روز دوشنبه ۱۱ تیرماه در سالن همایش‌های مرکز تحقیقات شرکت با حضور معاونان بهره‌برداری، سرمایه‌های انسانی و سازماندهی و طرح و توسعه، مدیران ارشد تولید و خدمات فنی و پشتیبانی، مدیر HSE، جمعی از مدیران و رؤسای نواحی، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی، کارشناسان و بازرسان ایمنی مرکز و نواحی برگزار شد.

تأکید بر رفتار ایمن در پنجمین نشست کمیته ارتقای ایمنی فولاد مبارکه

آرمان ملی آنلاین - در این جلسه، معاونان بهره‌برداری و طرح و توسعه، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست، جواد کیانی رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی فولاد مبارکه در سخنانی بر اهمیت توجه به موضوع ایمنی تأکید کردند. در ادامه بخش‌هایی از سخنان ایشان را می‌خوانید:

غلامرضا سلیمی معاون بهره‌برداری:

لازمه پیشگیری از تکرار حوادث، وحدت رویه در شناسایی نقاط ضعف سازمان و تحلیل ریشه‌ای حوادث است

ایمنی سیستم بدون تعهدات کامل و اصولی رده مدیریت سازمان قابل‌دسترسی نخواهد بود. به این ترتیب از یک طرف باید مدیران رده‌بالا مطمئن باشند که مسائل ایمنی توسط افراد متخصص و آگاه پیگیری می‌شود و کارکنان نیز به‌خوبی از وظایف خود در انجام ایمن فعالیت آگاه باشند. انجام بازرسی دقیق از ابزارهای دستی و تجهیزات مورداستفاده در تعمیرات و همچنین بازرسی از سیستم ارتینگ کارخانه و اطمینان از عملکرد صحیح آن بسیار حائز اهمیت است.

یوسف زاده معاون طرح و توسعه فولاد مبارکه:

زمانی می‌توانیم موفق شویم که به ایمنی باور قلبی داشته باشیم

در شرکت فولاد مبارکه زیرساخت‌های لازم برای انجام ایمن فعالیت‌ها وجود دارد. نباید فراموش کنیم که باارزش‌ترین سرمایه فولاد مبارکه کارکنان آن هستند؛ بنابراین ما در همه واحدهای فولاد مبارکه و شرکت‌های پیمانکاری زمانی می‌توانیم موفق شویم که به ایمنی باور قلبی داشته باشیم. این موضوع را کارکنان از نحوه رفتار و توجه ما به ایمنی متوجه می‌شوند.

نباید ایمنی را فدای تولید کنیم. دست‌یابی به رکوردها و اهداف تولید هنگامی لذت‌بخش خواهد بود که بدون حادثه حاصل شده باشد. ارزش‌گذاری در ایمنی به ارزش عملکردی در اهداف تولیدی تبدیل خواهد شد و اگر افراد درک کنند که شرایط برای انجام فعالیت‌ها ایمن است، با نشاط بیشتری فعالیت می‌کنند که قطعاً رکوردشکنی تولید را در پی خواهد داشت.

حسین مدرسی‌فر مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست:

اطمینان از سلامت تجهیزات و ابزار جهت انجام ایمن فعالیت‌ها ضروری است

اساس فرایند ایمنی سیستم را می‌توان حصول اطمینان از سلامت تجهیزات و ابزار جهت انجام ایمن فعالیت‌ها، لزوم رعایت نظم و چیدمان مناسب تجهیزات در کارگاه، کسب اطمینان از اینکه وظیفه شغلی در ایمن‌ترین شکل خود و بدون وجود ریسک غیرقابل قبول انجام پذیرد تعریف کرد.

فرایند ایمنی سیستم در تعیین خطرات بالقوه‌ای که ممکن است در هر شغلی وجود داشته باشد بسیار حائز اهمیت است و لازمه رسیدن به تکرار روزهای بدون حادثه، تقویت حس مسئولیت‌پذیری مدیران، رؤسا، شیفت‌فورمن‌ها و کارکنان شرکت و پیمانکاران به مقوله ایمنی و توجه به مدیریت رفتار کارکنان، تهیه و اجرای روش‌ها و دستورالعمل‌های کاری و ایمنی، استفاده از ابزار و تجهیزات ایمن و استاندارد و کنترل و نظارت بر اجرا و پیاده‌سازی سیستم‌های ایمنی است. ضمن اینکه انجام بازرسی‌های دقیق در زمینه ایمنی منجر به شناسایی خطرات و کاهش یا حذف ریسک‌های موجود در جهت پیشگیری از حوادث خواهد شد.

تهیه و استفاده از ابزار ایمن جهت انجام فعالیت‌های تعمیراتی و اجرای پروژه‌ها از دیگر موارد بسیار مهم در حین انجام فعالیت‌هاست. طی دو هفته آینده بازرسی دقیقی از وضعیت ابزارآلات نواحی مختلف به عمل خواهد آمد؛ ازاین‌رو لازم است طی مهلت تعیین‌شده تمامی واحدها و پیمانکاران جهت بهبود وضعیت موجود در حوزه ارتقای ایمنی تجهیزات و فعالیت‌ها اقدام کنند.

جواد کیانی رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی:

اجرای موازین ایمنی در استفاده از ابزارهای برقی قابل‌حمل ضروری است

استفاده از ابزارهای برقی قابل‌حمل، توجه به سیستم ارتینگ، انشعاب‌گیری مجاز و ایمن از تابلو برق و مدیریت رفتار کارکنان در صورت بروز شرایط اضطراری از دیگر موارد مهم در حوزه ایمنی است.

وضعیت شاخص‌های عملکرد کلیدی شرکت در زمینه حوادث براساس داده‌های به‌دست‌آمده قابل تأمل و توجه است؛ بنابراین باید با تلاش و جدیت همه‌جانبه در پاسخ‌گویی به یافته‌های ایمنی و کارت سبزهای مشاهده‌شده همت گماریم.

گفتنی است در این جلسه همچنین امین ابوعطا، رئیس برنامه‌ریزی و تعالی نت و سعید صفایانی، رئیس قطعات یدکی در گزارشی به وضعیت شیرهای ایمنی (Safety Valve) در سازمان پرداختند و چالش‌ها و اقدامات موردنیاز جهت افزایش قابلیت اطمینان این شیرها را مطرح کردند.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار