| کد مطلب: ۱۱۲۶۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد

بیمه پاسارگاد ، کم ریسک‌ترین شرکت بیمه‌

بیمه پاسارگاد با داشتن سهم ۵.۵ درصدی از بازار بیمه رتبه چهارم بازار را بعد از بیمه ایران، بیمه دانا و بیمه آسیا داراست. در مقابل سهم بازار یکی از کم ریسک ترین شرکت های صنعت بیمه نیز است.

بیمه پاسارگاد ، کم ریسک‌ترین شرکت بیمه‌

آرمان ملی آنلاین - نسبت توانگری این شرکت به ۳۲۰ درصد رسیده ، در حالی که در آخرین بررسی های بیمه مرکزی برای سال ۱۴۰۲ نسبت توانگری این شرکت ۲۹۶ درصد ثبت شده بود و این رویه به دلیل داشتن سرمایه مناسب، سود انباشته قابل قبول و بالا افزایش حق بیمه و داشتن ذخایر مناسب و نسبت خسارت مناسب بوده است.

نسبت توانگری از آنجایی مهم است که شرکت های بیمه برای انجام عملیات خود اعم از بیمه گری و یا سرمایه گذاری مستلزم پذیرش ریسک هستند. ذات بیمه گری یعنی داشتن ریسک و مقابله با ریسک برای افزایش سودآوری است.

براساس ماده ۱ آیین‌نامه شماره ۶۹ مصوب شورای عالی بیمه که «آیین‌نامه نحوه محاسبه و نظارت بر توانگری مالی موسسات بیمه» است ریسک‌های مختلفی شناسایی شده است.

ریسک‌های مترتب بر عملکرد شرکت‌های بیمه عبارتند از:

ریسک بیمه‌گری

ریسک‌هایی که موسسه بیمه به دلیل صدور انواع بیمه‌نامه و قبولی اتکائی با آن مواجه است. که عوامل مهم و تأثیرگذار در محاسبه این ریسک عبارتند از: حق بیمه سهم نگهداری، ذخایر حق بیمه سهم نگهداری، خسارت پرداختی سهم نگهداری و ذخایر خسارتمعوق سهم نگهداری.

شرکت بیمه پاسارگاد برای کاهش این ریسک همواره اقدامات و کنترل های زیر را انجام می دهد:

۱- فعالیت و حضور موثر و گسترده در بخش بیمه‌های زندگی و غیر زندگی، با اتکاء به توان فنی شرکت و رعایت اصول بیمه‌گری در انتخاب ریسک؛

۲- انتقال بخشی از ریسک بیمه نامه‌های صادره از طریق واگذاری به بیمه‌گران اتکایی؛

۳- توجه به مبانی تعیین نرخ حق بیمه با رعایت اصول مدیریت ریسک؛

۴- نظارت مستمر در فرآیند برآورد و پرداخت خسارت و احتساب ذخیره خسارت معوق؛

۵- انجام محاسبات مربوط به ذخایر فنی با رعایت آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی بیمه و ضوابش تعیین شده توسش بیمه مرکزی ج.ا.ایران

بررسی ها نشان می دهد که بیمه پاسارگاد در این حوزه رشد قابل توجه ۵۲ درصدی داشته و از رقم ۱۸ هزار میلیارد ریال به ۲۸ هزار میلیارد ریال رسیده است که نشان از پرقدرت بودن عملیات مالی این شرکت است  و ریسک را از شرکت دور کرده است.

ریسک بازار

ریسک هایی که موسسه بیمه به دلیل نوسان قیمت در بازارها با آن مواجه است. در این ریسک، ارزش پرتفوی سهام شرکت وارزش کلیه املاک و مستغلات شرکت تأثیرگذار است.

کنترل ریسک بازار بیمه پاسارگاد با ثبت رقم ۳۳ هزار میلیارد ریالی به وضعیت قابل قبول کم ریسک رسیده و شرایط خوبی را به سهامداران در تیرماه امسال نشان داد.

ریسک اعتبار

ریسک‌هایی که موسسه بیمه به دلیل احتمال عدم ایفای تعهدات مالی توسط طرف‌های معامله خود با آن مواجه است. در محاسبه این ریسک، مطالبات شرکت، عامل تأثیرگذار است. شرکت بیمه پاسارگاد برای کاهش این ریسک به صورت مستمر وصول مطالبات خود را پیگیری می‌کند.

ریسک نقدینگی

ریسک هایی که موسسه بیمه به دلیل عدم کفایت دارایی های جاری خود جهت ایفای تعهداتش با آن مواجه است. مطمئناً در شرایطی که شرکت نقدینگی کافی نداشته باشد قادر به پاسخگویی و ایفای تعهدات خود نمی باشد و این امر در سودآوری شرکت بیمه تأثیرگذار است. محاسبات نسبت توانگری هر ساله نشان می دهد که ریسک نقدینگی شرکت همواره صفر بوده است.

بیمه پاسارگاد هیچ ریسک نقدینگی ندارد و کمتر شرکتی این وضعیت پرقدرت را تجربه می کند. جریان نقدی شرکت نشان می دهد که در طول دوره معادل ۲۳ هزار میلیاردریال از محل عملیات ورود و خروج نقدینگی داشته و همواره در طول دوره دارای نقدینگی کافی برای پوشش ریسک پرداخت بوده است.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار