| کد مطلب: ۱۰۹۱۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد

معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان در حاشیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران مطرح کرد :

آمادگی شرکت فولاد خوزستان برای سرمایه‌گذاری در استحصال گاز فلر

معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان گفت : اگر گاز فلر استحصال شود، کل نیاز فولاد کشور را می‌توانیم تامین کنیم؛ بنابراین ما در فولاد خوزستان آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری روی گاز فلر اعلام می‌کنیم.

آمادگی شرکت فولاد خوزستان برای سرمایه‌گذاری در استحصال گاز فلر

آرمان ملی آنلاین - مهران خرم نیا، معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان در حاشیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه، درباره دستگاه تصفیه گاز‌های سولفیدی که برای نخستین بار در کشور ساخته شده است گفت: فولاد خوزستان در بیشتر زمینه‌ها به ویژه انرژی که برای کشور امری حیاتی است یا در زمینه تولید فولاد سبز که شرط تولید فولاد مدنظر قرار گرفته، پیش رفته است. چین رویکرد وسیعی به سمت استفاده از انرژی تجدیدپذیر از جمله خورشیدی و بادی را در پیش گرفته است. چرا ما نباید این کار را انجام بدهیم.

خرم نیا همچنین درباره انرژی‌های تجدیدپذیر بیان کرد: انرژی‌های تجدیدپذیر انواع مختلفی دارد و در ایران حتی در زمینه انرژی ژئوترمال نیز کار‌هایی انجام شده که با استفاده از انرژی مواد درونی زمین است. یا برخی کشور‌ها به شدت انرژی‌های هسته‌ای خود را فعال کرده اند. در این تامین برق، فولاد خوزستان در حال انجام مناقصه نیروگاه ۲۰۰مگاواتی خورشیدی است.

وی درباره تامین انرژی در فولاد خوزستان عنوان کرد: به خاطر محدودیت‌های مصرف انرژی، از جمله گاز و برق در فولاد خوزستان حدود ۶۰۰‌هزار تن تولید را از دست داده ایم. تعهدی برعهده واحد‌های فولادسازی‌های کشور در راستای ایجاد نیروگاه‌های حرارتی گذاشته شده که فولاد خوزستان یک نیروگاه‌هزار مگاواتی را در دستور کار خود قرار داده که فاز نخست آن آغاز و زیرساخت‌های آن مهیا شده که در فاز نخست، نیروگاه ۵۵۰ مگاواتی طی یک سال و نیم آینده وارد مدار می‌شود. در فاز دوم نیز به‌هزار مگاوات خواهیم رسید. همچنین نیروگاه خورشیدی ۲۰۰ مگاواتی در راستای تعهد ۵‌درصد ایجاد انرژی تجدیدپذیر است که بین فولاد خوزستان و فولاد شادگان مشترک است.

معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان همچنین درباره چالش گاز نیز بیان کرد: در زمینه گاز با یک چالش جدی روبه رو هستیم. ایران دومین کشور ذخایر گازی دنیا به شمار می‌رود، اما چالش ناترازی گاز دارد، این به آن معناست که ما گاز در کشور داریم؛ اما در زمینه تولید گاز با مشکل روبه رو شده ایم که برای آن نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم. در این زمینه بحث در دسترس بودن ذخایر گاز مطرح است که به دلایل متعدد دچار ناترازی شده است، این ناترازی به دلیل الگوی مصرف است. در ایران فولادسازی با احیای مستقیم که براساس گاز است، ایجاد شده است. البته کل صنعت فولاد ایران روزانه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب گاز استفاده می‌کند که این عدد نسبت به حجم گاز تولیدی کشور، سهم بالایی نیست، البته مردم در اولویت قرار دارند و ما متوجه این موضوع هستیم.

خرم نیا در ادامه عنوان کرد: چند سال پیش ما در فولاد خوزستان یک پروژه تحقیقاتی انجام داده بودیم، این پروژه زمانی که انجام شد، با دیدگاه ذخیره سازی گاز نبود، اما زمانی که با موضوع ناترازی مواجه شده ایم، آن پروژه می‌تواند به ما کمک کند؛ از این رو می‌توانیم مدعی شویم که تحقیقات بستر بسیاری از توسعه‌های آتی را فراهم می‌کند. این پروژه آهن اسفنجی را تبدیل به بریکت می‌کند. بریکت سرد می‌تواند گاز را در خود ذخیره کند. بریکت سرد را می‌توان در فصول سرد به کار گرفت.

وی در ادامه افزود: در زمان استخراج نفت و گاز بخشی از آن به دلایل مختلف سوزانده می‌شود که به گاز فلر مشهور است. در ایران ۱۷.۲ میلیارد مترمکعب در سال فلر تولید می‌شود که بخش کوچکی از آن مورد استفاده پتروشیمی هاست و مابقی آن به راحتی می‌سوزد.

معاون فناوری شرکت فولاد خوزستان ادامه داد: مزیت دیگر پالایش فلر، موضوع زیست محیطی است که سبب آلودگی هوا می‌شود که اگر به شبکه تزریق شود، این آلودگی را نخواهیم داشت. اگر گاز فلر استحصال شود، کل نیاز فولاد کشور را می‌توانیم تامین کنیم؛ بنابراین ما در فولاد خوزستان آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری روی گاز فلر اعلام می‌کنیم.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار